Visa studentum.se som: Mobil

Svara på vår undersökning och var med och tävla om ett presentkort värt 295 kronor på SF Anytime! 🎦🍿 Gör undersökningen här ➡️

UX Product Development

Berghs School of Communication
Sammanfattning
Kurser
Distans
8 veckor
34 375 SEK inkl. moms
Svenska
Startdatum: 2023-02-15 - Distans
Berghs School of Communication

UX Product Development

  • Förstå nyttan med UX
  • Idégenerering och konceptskapande
  • Hur du genomför användningstester

Vi lär dig det du behöver veta om UX-världens utmaningar – och ger dig verktygen att hitta lösningarna. Kursen går igenom de tre delarna inom User Experience: Discover, Create och Validate. Inom varje fas kommer vi att titta på olika metoder och verktyg för att nå fram till insikter, design och hur du kan validera att du är på rätt väg mot en bra digital produkt. Du och dina kurskamrater får även öva på att ge konstruktiv designkritik.

Om kursen

Produktutveckling och kundupplevelse går hand i hand, och för att skapa produkter som känns relevanta och fyller en tydlig funktion krävs kunskap kring UX – User Experience. Ofta glöms kunden eller användaren bort i produktutvecklingen, och detta märks tydligt vid lanseringen när det sedan varken finns marknad eller intresse. Kunskap kring UX hjälper till att minska den risken genom att utvärdera produkten löpande med de perspektiv som behövs.

Idag handlar UX design inte bara om design som är enkel att använda. Som UX-ansvarig förväntas du också ha förståelse för affärskrav, tekniska begränsningar och få dessa tre delar att fungera på ett bra sätt tillsammans. Ofta står du mitt i mellan dessa områden och genom att använda kända metoder och verktyg kan du leda arbetet i rätt riktning.

Kursen går igenom de tre delarna inom User Experience: Discover, Create och Validate. Inom varje fas kommer vi att titta på olika metoder och verktyg för att nå fram till insikter, design och hur du kan validera att du är på rätt väg mot en bra digital produkt.

Discover: Vad är kvalitativ och kvantitativ research, när gör man vad och varför. Vilka metoder och verktyg finns det och vilka dokument tas fram. Vi tittar på skillnader mellan att göra business research och user research. I denna fas ser vi till att vi har en tydlig bild av vilket problem vi vill lösa. Vilken är målgruppen och marknaden och hur ska vi bygga ett koncept som levererar både värde för affär och användare.

Create: Efter Discover är det dags att ta fram koncept och i förlängningen en digital produkt. Vi tar fram ett eller flera koncept, som sedan iterativt förändras och förfinas med hjälp avstämningar med användare och mot affärskrav. Här kommer du att få testa på metoder som design studio och ta fram wireframes.

Validate: Så fort vi har en lösning på ett problem bör vi validera det med affär och/eller användaren. Detta kan vi göra genom samma metoder som i Discover fasen. Vi tittar på metoder som användningstester och att jobba med kvantitativ data och andra metrics för att validera hypoteser.

Under kursens gång jobbar vi med ett case som tar oss igenom hela processen. Varje vecka hjälps vi åt att få nya insikter genom att ge varandra feedback på jobbet som gjorts och alla deltagare får även öva på att ge konstruktiv designkritik.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som har arbetat i det digitala landskapet minst ett par år och är nyfiken att lära dig mer om UX och Product Development och hur det kan användas för att skapa digitala produkter. Du arbetar idag som t.ex. produktägare, projektledare, utvecklare, digital designer, testare, kravanalytiker eller scrum master och är sugen på att fördjupa dig inom ämnet.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För den här kursen krävs att du jobbar med, eller har jobbat med digital produkt- och tjänsteutveckling under minst ett år. Egna erfarenheter är viktiga och behövs för att kunna få största möjliga nytta av kursen.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även förklarar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Kursdatum

Start online onsdag 15/2 kl 18.00-20.00. Avslut online onsdag 12/4 18.00-20.00 Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".

Egna studietimmar

ca 10 timmar/vecka

Kursansvarig

Johan Ågren, UX-konsult i egna bolaget Bolster Innovation

 

 

Det här får du

  • En introduktion till vad User Experience är (och inte är)
  • Förstå nyttan med UX
  • Ta fram önskade effekter och behovs- och målgruppsbeskrivningar
  • Undersöka och göra användarresearch (kvalitativ och kvantitativ research)
  • Kunna förstå processen och veta vilka metoder och verktyg som du kan använda för att lösa specifika problem.
  • Pröva olika konceptmetoder
  • Grunderna i hur du tar fram wireframes
  • Lära dig att ge (och ta emot) bra och konstruktiv kritik kring designarbete
  • Kunna validera dina hypoteser mot användare och affär

Att läsa en distanskurs på Berghs

• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.

• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom. Gäller dock vanligtvis inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.

• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.

• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).

• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.

• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.

*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Berghs School of Communication

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Tel: 08-587 550 00
Fax 08-587 550 10
www.berghs.se


Recensioner
Recensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Skolrecensioner
(4,3)
Baseras på 2860 recensioner.
Se alla skolans recensioner