Visa studentum.se som: Mobil

Vet du inte riktigt vad du ska plugga? 🎓📚 Besök vår Digitala utbildningsmässa den 30 september kl. 08.00 -18.00 och ta reda på det! ✨ Läs mer om mässan här!

Marknads­föring i sociala medier på distans

Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring
Sammanfattning
Yrkesutbildning
Distans
20-35 timmar
Deltid, distans
Icke studiemedelsberättigad
4 995 SEK inkl. moms
Distans
Startdatum: Löpande - Distans
Marknads­föring i sociala medier på distans

Marknads­föring i sociala medier på distans

Bli marknads­förare i sociala medier - helt på distans

Den här kursen ger dig förståelse och kunskap inom alla huvudsakliga områden inom sociala medie­­­­­marknads­föring. Vi fördjupar oss även inom varje område och på så sätt kommer du att bygga spetskompetens inom just marknadsföring i sociala medier.

Fokus ligger på Facebook och Instagram men vi benämner även plattformar så som Snapchat, Linkedin, Google, Youtube och Twitter.

Kursen består av teori (videos och textmaterial) samt praktiska övningar som du genomför på egen hand. Du lär dig hur arbetet med sociala medier fungerar i teorin men också hur du faktiskt genomför olika marknadsföringsaktiviteter i praktiken.

Kursen tar exempelvis upp områden så som:

  • hur de olika sociala medierna fungerar
  • annonsering i sociala medier
  • segmentering av målgrupper
  • tonalitet
  • att arbeta med algoritmen och att skapa innehåll för sociala medier
  • även: planering, utvärdering och rapportering, mallar och verktyg.

Kursansvarig Natalie Eriksson

Natalie har erfarenhet från ledande sociala medie-byråer, marknadsavdelningar samt arbete med eget företag. Hon har bl.a. arbetat som marknadschef, medieköpsspecialist och projektledare. Hon skriver om sociala medier på Resumé, driver ett nätverk tillsammans med Facebook, är medgrundare av två sociala medie-communities med sammanlagt 20 000 medlemmar och undervisar frekvent om sociala medier för företag och på skolor så som Berghs School of Communication.

För mer information om Marknads­föring i sociala medier på distans, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kursinformation

Det finns inget krav på förkunskap för att anmäla sig till kursen. Du kan starta kursen när som helst och den sker 100% på distans. 

Det finns ingen tidsgräns på kursen, om du köper kursen har du tillgång till den för alltid.

Vem är kursen i marknadsföring i sociala medier till för? 

Vår kurs passar utmärkt för all form av kompetensutveckling inom sociala medier. Nedan listar vi några av dom som brukar gå vår kurs. Känner du att du inte passar in nedan så betyder det inte att kursen inte är för dig. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer om hur kursen kan passa din situation.

- För dig som jobbar eller har jobbat med marknadsföring (men inte i sociala medier). 

Om du har jobbat eller studerat marknadsföring men inte jobbat med sociala medier är vår kurs en utmärkt inkörsport till området. I kursen har du möjlighet att utveckla din kompetens inom marknadsföring och addera mer praktiska element i den digitala/sociala världen. Kursen passar även för dig som jobbat lite med digital marknadsföring, men där du fortfarande känner att du saknar vissa element inom just sociala medier.

- För dig som vill jobba med sociala medie-marknadsföring, men saknar förkunskap.

Den här kursen kräver inga förkunskaper av deltagaren. Om du är nyfiken på, eller vill jobba med sociala medier passar alltså kursen utmärkt för att bygga upp den kunskap som krävs för att få ett jobb inom området.

- För dig som driver ett företag och vill växa din verksamhet via sociala medier.

Ett stort fokus i kursen är på praktiskt applicerbara övningar. Det innebär att om du har en verksamhet som du vill jobba med under kursens gång, så kommer du kunna nyttja kursen till sin fulla potential. Om du gör övningarna och följer råden i kursen finns alla chanser att du kommer öka ditt företags varumärkeskännedom och försäljning via sociala medier.

Efter utbildningen

Vad kan jag jobba med efter genomförd kurs?

Efter kursen har du möjlighet att jobba med allt inom sociala medie-marknadsföring.

Som certifierad (efter avklarad kurs) kommer du ha möjlighet att söka till och ha chans att få juniora roller (eller mer seniora roller, beroende på tidigare erfarenhet) på byråer eller inhouse på företag. Du kan självklart även applicera dina kunskaper på ditt eget företag.

Några vanliga jobbtitlar som du kan få efter avklarad utbildning är:

  • Social media manager
  • Community manager
  • Sociala-medier-marknadsförare
  • Kommunikatör med fokus på sociala medier
  • Medieköpare inom sociala medier

Examen & Intyg

Kursen avslutas med ett certifierande test.

Kostnader

Kursens kostnad är 4 995 SEK inklusive moms. 

Kursinnehåll

Kursen är indelad i nio moment och består främst av videomaterial men även av textmaterial, övningar och quiz. 

Del 1 – Introduktion

Introduktion till sociala medier – varför bör vi synas här som företag?

  • Om Facebook och Instagram
  • Om Google och Youtube
  • Vi nämner även: Snapchat, Linkedin och Twitter

Del 2 – Sociala medie-annonsering i praktiken

  • Annonsering i praktiken
  • Segmentering av målrupper
  • Val av målsättning för annonser

Del 3 – Quiz

  • Quiz utifrån tidigare moduler

Del 4 – Annonsering fortsättning

  • Annonsering i praktiken: fortsättning/djupdykning
  • Avancerade tillval vid annonsering
  • Bonusmaterial: admin-inställningar
  • Bonusmaterial: att tänka på gällande varumärkeskännedom som målsättning

Del 5 – Möjligheter med annonsverktyget

  • Funnel-annonsering och målgruppsstrategi
  • Att arbeta med egna kundregister
  • Att samla in leads via annonser på Facebook

Del 6 – Innehåll för kommunikation i sociala medier

  • Tonalitet i kommunikaton
  • Video och text
  • Att tänka på gällande kommunikation i de olika sociala medierna
  • Sociala medier tillsammans med andra kanaler
  • Övning i fyra steg: kring tonalitet och innehåll
  • Bonusmaterial: materialspecifikation för olika placeringar
  • Bonusmaterial: mall för kommunikationsplan

Del 7 – Planering, utvärdering och verktyg

  • Verktyg för att planera sin sociala medie-marknadsföring
  • Att skapa en medieplan
  • Trello som verktyg för arbete i sociala medier
  • Tips på fler verktyg
  • Bonusmaterial: information kring målgruppsverktyget Audience insights
  • Bonusmaterial: mallar för medieplan och Gantt-schema

Del 8 – Planering, utvärdering och verktyg fortsättning

  • Utvärdering av kommunikation i sociala medier
  • Mätetal
  • Utvärdering
  • Att skapa rapporter

Del 9 – Avslutande test

  • Utifrån kursens olika delmoment.

Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring

Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring

Yrkesutbildningar i digital marknadsföring som leder till jobb

Nordic Tech Institute är marknadsledande på kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är alltid helt på distans.  Idag kan du gå kurser inom: Digital Marknadsföring Marknadsföring i sociala medier Sökmotormarknadsföring (och Google Ads) Displaymarknadsföring och programmatisk annonsering Alla kurser fokuserar på...


Läs mer om Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Marknads­föring i sociala medier på distans

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 7 recensioner.

Diana
(5)
Kursen har tydliga förklaringar och en bra mix av teori och praktiska övningar. Jag gick kursen för att eventuellt kunna använda det till mitt egna företag eller för att komma in på en längre utbildning inom ämnet och känner att jag fått stor nytta av kursen vilken väg det än blir. Väldigt snabb återkoppling om det är något man undrar över.
Mikaela
(5)
Ger en klar 5a! För mig blev detta som en fördjupning och komplettering till en annan kurs jag läst. Nu förstår jag helheten och känner mig tryggare inom detta område. Natalie förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt. Ett plus att jag får behålla mitt inlogg för att kunna gå in och fräscha upp minnet i de olika delarna.
Therese
(5)
En toppenkurs med mycket hands on-tips. Konkret kunskap och en handledare som alltid fanns nära till hands för frågor.
Gör intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Marknads­föring i sociala medier på distans från Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring, fyll i följande uppgifter:

Recensioner
Recensioner
(5,0)
Baseras på 7 recensioner.
Se alla recensioner för utbildningen
Skolrecensioner
(5,0)
Baseras på 45 recensioner.
Se alla skolans recensioner

Du kanske också är intresserad av: