Veterinärutbildning i Lettland - Forum

2016-01-03 04:52   Krest
Hejsan! Jag har lite kika runt på alla ställen på nätet, men ingen verkar känna till att det har nyligen startat en Veterinärutbildning i Lettland. Vilket är lite synd, vi skulle vilja se mera nya ansikten uppkommande läs år. Är någon intresserad can ni höra av er till mig för mera information.

RE: Veterinärutbildning i Lettland
2016-01-07 17:59   Ezi
Hej,
Var i Lettland?
Ansöker man direkt till universitetet eller via en agent? Hur går man till väga?
Kostnader, csn-berättigad?

Skicka gärna mer info till mig!

RE: Veterinärutbildning i Lettland
2016-01-14 11:28   Fred
Man söker direkt till universitet, och det är väldigt enkelt. Själva proceduren tar cirka 4-6 veckor beror på hur snabba dom är på AIC. Ju tidigare du gör det desto snabbare får man svar. jag skulle rekommendera att göra det innan mars när skolansökningarna börjar här.

De som verkar skärmade är att skolan har ett inträdes prov. Men det är absolut inget att vara rädd för det görs dessutom över nättet så man behöver inte resa hit för det.

Års avgiften ligger på 5500e , kan inte svara på om den är csn-berättigad ( kommer själv från Åland) , så detta måste ni kolla up på egen hand. konstigt skulle det dock vara om det inte är det, med tanke på att alla svenska som läser på andra program runt om i Lettland får det, tror jag? så dubbel check detta

Skolan ligger 40 km utanför huvudstaden Riga, I regionen och staden Jelgava . Det går både tåg och buss ut hit. ( Det är en väldigt lugn stad bra att studera i lite)
Levnads kostnaderna kan variera lite beror på hur man bor, skolan har verkligt fina "dorms " eller elev hem för 70-140e / månad + elektricitet ( beror på hur man vill bo, ( dela eller ha ett eget rum). Sen finns det ju också det alternativ att man hyr privat och det kan kosta allt mellan 100e-450e och det är väldigt stor skillnad på kvaliteten på lägenheterna.

Maten om man vet vart man går kan vara relativt billig eller väldigt dyr( samma pris som hemma ) en matkasse för mig som har mat allergi och behöver vissa special produkter har en mat kasse på ca 30-60e i veckan. Man kan äta väldigt billigt på skolas olika Caffeer om man så vill, att äta ute i jelgava e inte så intressant dom har få ställen man kan äta på här men inne i Riga finns det massor med ställen och dessa varierar klart , mina favorit ställen kan man äta på för under en tia.

Lite andra kostnader.


5l container med vatten: 0.50e
Bio: ca 5e/person
Opera: 15-30e
Teater: 15-30
restauranger: 3-30e
bowling: 2-5e

Det som är dyrt här om man nu giller sånt är gym och idrotts grupper. Ett gym medlemskap kan vara mellan 30-75e
Skolan har dock gratis gym och simhall för studerande.

Resekostnader från Riga till Jelgava är med buss 2,30e eller tåg 2.05e ena vägen så det är väldigt förmånligt.

Här är en länk till skolans hemsida, och mera information om programmet. En sak som jag tycker att är viktigt är om man kommer in och innan man väljer att börja kom till Jelgava och se hur skolan är. Det finns alltid någon som gärna visar run här.

http://eng.llu.lv/?ri=4683

En annan ska som kan vara bra och veta är. Vi är den första utländska gruppen och vi trivs mycket bra. Just nu är dom väldigt ivriga att få in mera studerande.

Har ni mera frågor så kan ni alltid email mig:

delain92@hotmail.com

// Fred

RE: Veterinärutbildning i Lettland
2016-04-03 17:20   Benjamin
Hej det finns även bra veterinärutbildningar i bulgarien!
Csn berättigade och väldigt unika intagningskrav!

RE: Veterinärutbildning i Lettland
2016-04-03 17:20   Benjamin
Hej det finns även bra veterinärutbildningar i bulgarien!
Csn berättigade och väldigt unika intagningskrav!

RE: Veterinärutbildning i Lettland
2016-09-15 23:41   Louisa Avtorhanova
Hej! Tacksamt för svaret. Är de utbildning på engelska? Då ska vara engelska kunskaper som modersmål?
Tack på förhand
Mvh Louisa

RE: Veterinärutbildning i Lettland
2017-08-16 11:53   Camilla
Hej, jag har en dotter som vill bli veterinär och vi kollar runt på olika skolor.
Går du fortfarande kvar och kan du i så fall berätta lite mer om hur skolan,lärare och utbildningen är? Mvh camilla

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀