Någon som vet om man kan kombinera studiemedel i storbrittanien - Forum

2015-08-13 23:45   Studiemedel
Hej, Jag ska börja första året av Electrical and Electronics engineering i Cardiff university i wales och har fått veta att det är mycket bttre för mig att ta studie lån av den brittiska "csn" jag undrar då om jag även är behörig för studiebidrag från csn i sverige. Peace, Jaafar

RE: Någon som vet om man kan kombinera studiemedel i storbrittanien
2015-08-21 20:00   LIselott
Hej
Du kan ansöka av engelska staten för studieavgifen 9000£ per år. Om sen det är ett riktigt program med tillräckligt mycke poäng söker du fullt csn i Sverige.

RE: Någon som vet om man kan kombinera studiemedel i storbrittanien
2015-09-14 14:20   Jessica
Hej!

Jag har studerat i tre år i University of Leeds och har precis tagit examen i sommras.

Jag skulle definitivt inte rekommendera att söka studiestöd från England!

Anledningen till detta är att du i England inte kommer att kuna täcka både kostnaden för utbildningen (ca £9000 per år) och dessutom kostnaderna för boende och andra levnadskostnader. Alla britter jag känner i England har fått pengar av sina föräldrar med, utöver det de redan får av Student Finance.

Att söka studiestöd både från CSN och Student Finance låter inte bra, eftersom du då blir återbetaldningsskyldig från två länder, så fort du börjar jobba. De två företagen är helt oberoende och du får därmed skulder från två olika system.

Om du söker CSN kan de hjälpa dig att betala för allt, och då menar jag allt. Bara du ser till att tänka på kursen (punden är väldigt stark jämfört med kronan nu, mycket starkare än den var när jag började plugga för tre år sedan) och ta med alla levnadskostnader så kan CSN stå för allt, och du blir bara återbetalningsskyldig från ett håll och ett land.

Lycka till med studierna, jag hade en fantastisk tid i England!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀