Så blir du copywriter

Är du en person som älskar att skriva och vill arbeta kreativt med ord? Då kan copywriter vara rätt yrke för dig. 

Ung man som skriver

I din yrkesroll som copywriter får du möjlighet att kombinera din kreativitet med kommunikation och marknadsföring. Som copywriter är du specialist på att skriva kärnfulla och intresseväckande texter med syfte att övertyga och skapa ett engagemang hos mottagarna.
          

Vad gör en copywriter? 

Som copywriter har du som uppgift att skapa engagerande texter för att sälja in varor, tjänster eller idéer hos mottagarna. Syftet med texterna är att övertyga och få mottagaren att agera, till exempel köpa, klicka eller dela vidare. Du arbetar ofta i en projektgrupp med en Art Director (AD), en strateg och en projektledare, där var och en har ansvar för olika delar av projektet. Tillsammans med Art Directorn, tar du som copywriter fram den kreativa idéen i kommunikationen och är den person som sätter budskapet i ord. Texterna som du skapar ska vara anpassade för olika plattformar, i form av både tryckta och digitala medier. Du kan få i uppgift att skapa allt ifrån informativa texter, längre reklamtexter till korta rubriker och slogans.  

En viktig del i arbetet som copywriter är att göra research och ta reda på fakta om kundens företag, produkt eller tjänst samt vilken målgrupp som texten ska riktas till.  

Vilka arbetsuppgifter har en copywriter? 

Arbetsuppgifterna som en copywriter har varierar beroende på arbetsplats och projekt, men vanliga uppgifter inkluderar: 

  • Formulera slagkraftiga texter.
  • Arbeta med research.
  • Skriva produktbeskrivningar.
  • Ta fram manus för olika typer av reklam, som radio- och tv-reklam.
  • Samarbeta i projektform.
  • Ta fram idéer och lösningar.

Så utbildar du dig till copywriter

Det krävs ofta en eftergymnasial utbildning för att kunna utbilda sig till copywriter.  Det finns både YH-utbildningar, yrkesutbildningar och kurser som kan ge dig relevanta kunskaper inom copywriting. Utbildningarna är mer praktiskt inriktade.  

Vill du utbilda dig till copywriter vid högskola eller universitet kan en utbildning inom reklam, PR och marknadsföring vara bra alternativ. En utbildning inom media- och kommunikationvetenskap eller journalistprogrammet kan också vara en väg till yrket som copywriter.  


Egenskaper du behöver ha som copywriter

🧠Stresstålig

Du behöver vara stresstålig då du ofta arbetar under tidspress.

💰Säljinriktad

Som copywriter ska du kunna sälja in en idé, vara eller tjänst. 

🎨 Kreativ förmåga

Att kunna generera kreativa idéer och lösningar är en viktig egenskap som en copywriter behöver ha. 

💬Kommunikativ förmåga 

Du behöver ha en känsla för språk och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Att kunna ge och ta kritik är också viktigt.

🤝Samarbetsförmåga

Då en copywriters arbete ofta sker i grupp är samarbete en grundläggande egenskap för yrket.

Vad tjänar en copywriter? 

Ta reda på genomsnittslönen för en copywriter, eventuella skillnader mellan män och kvinnor och jobbutsikter tre och fem år framåt.

Se genomsnittslönen för en copywriter här


Källor: arbetsformedlingen.se, saco.se

Vanliga frågor

  • En copywriter arbetar ofta på en reklambyrå, kommunikationsbyrå eller på en marknadsavdelning. Det finns även många som arbetar som frilansande copywriters, vilket då innebär att ta kortare eller längre uppdrag som egenföretagare eller tillfälligt anställd.

  • Inom de närmsta fem åren bedöms det råda en hög konkurrens inom kommunikationsyrkena, inklusive rollen som copywriter.

  • Ursprungligen kommer ordet från de engelska termerna copy och writer. I detta sammanhang refererar copy till text eller innehåll som skrivs för att användas i reklam och marknadsföring. Writer betyder skribent, någon som skriver. Copywriter kan då översättas med någon som skriver copy (textmaterial). Ordet började användas i slutet på 1800-talet när reklamindustrin började växa.


Annonser