Informatörsutbildningar

Information är makt - Ge den! Vill du arbeta med kommunikation? Är du duktig på att förmedla budskap? Läs då en Informatörsutbildning. Informatörsutbildningar finns både på universitet, högskola -och yrkeshögskolenivå. Hitta din informatörsutbildning idag!
Filtrera efter
Kategori
Utbildningstyp
Plats
Utbildningsform
Fler filter
Visar 1-15 av 15 träffar
Annonser

Populära kategorier

Populära platser

Reportage inom

Kursinnehållet var övergripande ...

En informatör jobbar ofta på en informations, kommunikations eller marknadsavdelning och är ansvarig för den interna och externa kommunikationen. Det kan handla om att kommunicera med politiker, medier, kunder eller personal på det egna företaget. Som informatör bör du ha stor koll på omvärlden och ha bra koll på den rådande samhällsdebatten.

Informatörsutbildningar 

För att bli informatör kan man läsa på både universitet- och högskola, samt på yrkeshögskola. Den vanligaste utbildningen för att bli informatör är en examen i medie- och kommunikationsvetenskap, eller motsvarande fristående kurser. Det finns dock flera samhällsvetenskapliga och kulturvetenskapliga utbildningar som också ger motsvarande behörighet. En annan väg in i yrket är en journalistikutbildning. Du hittar hela utbudet av informatörsbildningar i träfflistan här ovan. Lycka till med dina framtida studier!

Informatörutbildning

Vad gör en informatör?

En informatör jobbar med att utveckla varumärken,bygga relationer och skapa förtroende åt ett företags/en organisations räkning. Informatören gör omvärldsbevakningar och undersöker marknaden.

Det är informatören som sätter en produkt i ett större sammanhang vid till exempel en kampanj. Därför är det extra viktigt för en informatör att läsa rapporter och följa med i samhällsdebatten.

Nå ut till människor

En informatör arbetar också med intern och extern kommunikation. Extern kommunikation handlar som oftast om att nå ut direkt till kunder, medier eller kommuninvånare.

Den interna kommunikationen kan handla om att nå ut till medarbetare, via nyhetsbrev, internwebben eller personaltidningen. Viktiga kompetenser för en informatör är informationssökning och undersökande, IT-kunskaper, digital kommunikation och en bra skrivförmåga. 

Arbetsplatsen för en informatör 

Idag är arbetsmarknaden för en informatör mycket bred och sträcker sig över många branscher, i offentlig eller privat sektor. Förutom själva yrkestiteln informatör finns också kommunikatör, som oftast räknas som samma sak. En informatör kan ha flera yrken och yrkestitlar, några av de vanligaste är:

  • Webbredaktör
  • Kommunikations/PR-konsult
  • Teknikinformatören
  • Pressekreterare
  • Förlagsredaktör

Webbredaktören har internet som sin arbetsplats. Webbredaktören utvecklar på en hemsida eller ett intranät, ansvarar för att informationen är aktuell och publicerar nytt innehåll. Idag är det också vanligt att en webbredaktör arbetar med företagets/organisationens sociala meder.

En PR-konsult arbetar ofta på en PR- eller reklambyrå. En PR-konsult kan arbeta som strateg, producent eller specialist och hyrs ofta in för ett speciellt syfte. Yrket innebär som oftast att ta hand om relationerna med omvärlden. Det kan handla om att hjälpa organisationer kommunicera ett budskap till allmänheten eller att bygga nya relationer.

Teknikinformatören kan fungera som projektledare eller skribent. Det kan handla om att skriva instruktioner för produkter, i form av bruksanvisningar eller installationsanvisningar. Som projektledare kan teknikinformatören planera informationsinsatser eller ta fram strategier.

Pressekreterarens främsta uppgift är att sköta kontakterna med massmedia och se till att rätt bild av organisationen/företaget kommer fram i media. Detta genom att försöka få till debattartiklar publicerade eller att få en tidning att skriva om rätt sak.

Marknadsförare är också ett yrke för informatören, det är dock inte lika förekommande att informatören väljer att kalla sig för det. En marknadsförare arbetar ofta i projekt för en viss kampanj som har en budget och tidsram som ska hållas, på en informations- eller marknadsavdelning på ett företag, en kommun eller en organisation.