Visa studentum.se som: Mobil

Social media management för att synliggöra hållbar besöksnäring

YrkesAkademin Yrkeshögskola
Sammanfattning
Korta YH-utbildningar
Distans
Distans
40 YH-poäng
Deltid, distans
CSN-berättigad
Startdatum: Höst 2022 - Distans

Om utbildningen

Social media management för att synliggöra hållbar besöksnäring

Sociala medier är navet i Sveriges och världens digitala kommunikation. Facebook, Twitter och Instagram och andra digitala kanaler används flitigt. Genom omvärldsbevakning, god lokal kännedom och samarbeten med lokala aktörer kan vi nå fler med spännande innehåll om Sveriges besöksnäring och likaså världens fantastiska besöksmål.

Utbildningen ska ge kunskap om de olika digitala kanalerna som används mest på marknaden och hur man använder sig av dessa i sin egen verksamhet. Syftet är att öka kännedomen av digitaliseringen och kraften av de sociala medierna, hur man kommunicerar på ett hållbart och ansvarsfullt sätt till sina målgrupper. 

Målet med utbildningen är att fler inom besöksnäringen själva ska kunna hantera sociala medier och dess kommunikation på ett hållbart sätt och att även mindre verksamheter kan vara med på den digitaliserade utvecklingen och på detta sätt öka deras synlighet och tillväxt. 

Citat Lovisa Sjökvist Travel Trade-ansvarig Destination Uppsala: "Det finns över 300 företag inom besöksnäringen i Uppland och alla de skulle behöva gå en sån här utbildning"

Utbildningen kommer bidra till en bredare kunskap av de olika sociala mediernas effekter, en 

förstärkning av varumärkeskommunikation. Som ansvarig för sociala medier är det viktigt att förstå och veta på vilket sätt man ska kommunicera för att få effekt. På utbildningen fördjupar sig de studerande i att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och att effektivt planera marknadskommunikation i sociala medier utan att frångå de globala målen. 

Digitalisering och internets lättillgänglighet har förändrat konsumtionsmönster och bidragit till en trend där hållbarhet efterfrågas. Hur företag arbetar med hållbarhet är viktigt för kunder och deras köpbeslut, inte bara gällande produkter utan även hur ett företag arbetar med CSR (Corporate Social Responsibility). Konsumtionsbeteende är i ständig förändring och konsumenter är idag mer benägna att välja produkter med uttalat hållbarhetsfokus. För turismen och besöksnäringen gäller det att hitta hållbara lösningar för att bli konkurrenskraftiga. 

Eftersom undervisningen bedrivs på halvfart finns möjlighet att kombinera studierna med arbete.

Utbildningen kommer innehålla webbinarier och flipped classroom vilket gör att de gemensamma utbildningstillfällena kan sätta fokus på praktiska övningar, diskussioner och erfarenhetsutbyte. Ca 2-3 timmar webbinarier per vecka via våra digitala plattformar, samt möjlighet till 2 timmars handledning per vecka.

Språk: Svenska. Delvis engelska. Besöksnäringen som helhet är av internationellt slag och engelska språket används dagligen i alla större hotellkedjor, resebolag, restauranger och andra turismrelaterade verksamheter. Det används även i den interna kommunikationen varför de anställda behöver kunna kommunicerar både muntligt och skriftligt på engelska i den löpande kontakten med gäster, kunder och andra intressenter. 

För mer information om Social media management för att synliggöra hållbar besöksnäring, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Varför välja YrkesAkademin Yrkeshögskola?

Samarbete med branscher

Praktik/LIA

Distansutbildning med tillfällen på plats

Så ansöker du

Ansök via vår hemsida ya.se/yrkeshogskola

Grundläggande behörighet:

avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning,

  1. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i 1,
  2. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande
    utbildning, eller
  3. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av
    någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskilda förkunskaper:

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

  • Engelska 6
  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
  • 6 mån yrkeserfarenhet (halvtid).

Typ av erfarenhetsområde: Arbetat inom besöksnäringen minst 6 månader. Detta kan också motsvaras av LIA i dessa branscher om LIA är minst 6 månader sammanlagt.

YrkesAkademin Yrkeshögskola

YrkesAkademin är idag en av Sveriges största leverantörer av yrkesutbildningar för vuxna. Vi erbjuder kompetensutveckling till företag och privatpersoner inom olika branscher i hela Sverige. YrkesAkademin har ett stort utbud av distansutbildningar, nätbaserade utbildningar. Dessa utbildningar passar dig som vill...


Läs mer om YrkesAkademin Yrkeshögskola och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Social media management för att synliggöra hållbar besöksnäring

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt

Hitta till utbildaren

YrkesAkademin Yrkeshögskola

Holmgatan 22
791 71 Falun

Tel: 023-584 00
ya.se


Recensioner
Recensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Skolrecensioner
(4,4)
Baseras på 85 recensioner.
Se alla skolans recensioner
Gör intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Social media management för att synliggöra hållbar besöksnäring från YrkesAkademin Yrkeshögskola, fyll i följande uppgifter: