Yrkesutbildning

Google Ads och sökmotormarknadsföring (SEM) på distans

Längd
10-15 timmar, för alltid tillgång till material
Utbildningstakt
Deltid
Studiestöd
Icke studiemedelsberättigad
Pris
4 995 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Distans
Längd
10-15 timmar, för alltid tillgång till material
Utbildningstakt
Deltid
Studiestöd
Icke studiemedelsberättigad
Pris
4 995 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Distans
Få mer information om utbildningen 👍

Google Ads och sökmotormarknadsföring (SEM) på distans

Sökmotormarknadsföring (SEM) och Google Ads på distans

Lär dig mer om SEM - helt på distans

Kursen ger dig ett helhetsintryck av SEM (sökmotormarknadsföring) med fokus på Google Ads (samt Bing Ads). 

Vi går igenom grunderna och fördjupar oss sedan inom alla delar av annonsering i sökmotorer. 

På så sätt kommer du bygga spetskompetens inom sökmotormarknadsföring. 

Kursen delar sitt fokus på både praktiska och teoretiska element. Du lär dig hur saker fungerar (det teoretiska), och du lär dig hur du faktiskt uträttar olika marknadsföringsaktiviteter (det praktiska) i Google Ads. Efter avklarad kurs har du nog med kunskap för att jobba med sökmotormarknadsföring, Google Ads. 

Du har även goda förutsättningar för att skapa ett fullständigt och vinstdrivande annonskonto i verktyget. 

I kursen går vi grundligt igenom följande områden:

  • Genomgång av verktygen
  • Vad är SEM och hur fungerar det?
  • Google Ads
  • Annonsera med rätt sökord
  • Skriv klickbara annonser
  • Löpande analys och förbättringar
  • Avancerade knep i Google Ads
  • Fördjupning i Google Ads: Ett mindre företag
  • Fördjupning i Google Ads: Ett medelstort företag
  • Fördjupning i Google Ads: Ett större företag (med e-handel)
För mer information om Google Ads och sökmotormarknadsföring (SEM) på distans, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande kursstarter

1 tillgängligt startdatum

Du väljer startdatum

  • Distans
  • Distans

Varför ska du välja Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans?

Distansutbildningar

Kombinera arbete

med studier

Bli certifierad

Kursinnehåll

Vår kurs passar utmärkt för all form av kompetensutveckling. Nedan listar vi några av dom som brukar gå vår kurs. Känner du att du inte passar in nedan så betyder det inte att kursen inte är för dig. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer om hur kursen kan passa din situation.

För dig som är nybörjare på sökmotormarknadsföring och vill lära dig mer 

I kursen får du god inblick i vad SEM är och förståelse för vilka delar som är viktiga när man jobbar med sökmotormarknadsföring. Kursen passar dig som vill bredda din kunskap inom digital marknadsföring. 

För dig som ansvarar över ett Google Ads-konto och vill förbättra dina kunskaper och skapa ett lönsamt konto

I kursen hjälper vi dig till en djupare förståelse om hur du skapar optimalt presterande konton.

För dig som vill jobba med sökmotormarknadsföring, till exempel på en byrå

Den här kursen kräver inga förkunskaper av deltagaren. Om du är nyfiken på, eller vill jobba med sökmotormarknadsföring passar alltså kursen utmärkt för att bygga upp den kunskap som krävs för att få ett jobb inom området. 

För dig som driver ett företag och vill växa din verksamhets närvaro på Google genom annonsering

Ett stort fokus i kursen är på praktiskt applicerbara övningar. Det innebär att om du har en verksamhet som du vill jobba med under kursens gång, så kommer du kunna nyttja kursen till sin fulla potential. Om du gör övningarna och följer råden i kursen finns alla chanser att du kommer öka ditt företags digitala tillväxt på Google substantiellt. 

Inga förkunskaper krävs. 

Efter utbildningen

Efter kursen har du möjlighet att jobba med allt inom sökmotormarknadsföring. 

Som certifierad (efter avklarad kurs) kommer du ha möjlighet att söka till och ha chans att få jobb på byråer eller inhouse på företag. Du kan självklart även applicera dina kunskaper på ditt egna företag. 

Några vanliga jobbtitlar som du kan få efter avklarad utbildning är:

  • Digital marknadsförare (eller onlinemarknadsförare)
  • Digital Marketing Manager
  • Sökmotormarknadsförare (SEM:are)

läroplan

Kursen delas in i flera moment, många med tillhörande delmoment. 

Tillhörande olika moment finns det uppgifter att lösa, quiz att testa dina kunskaper på och en uppsjö med instuderingsmaterial.

Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:

  • Inläsningsmaterial
  • Videomaterial
  • Bildförklaringar
  • Övningsuppgifter
  • Quiz
  • Certifieringstest

Del 1: Innan du startar

Det här är introduktionen till kursen. Här går vi igenom vilka verktyg som vi kommer använda i kursen. Dessa är:

  • Google Analytics
  • Google Ads (förvaltarkonto)
  • Google Ads editor
  • Google Search Console

Del 2: Sökordsanalys

I den här delen går vi igenom hur du identifierar sökord att annonsera mot. 

Det huvudsakliga momentet är:

  • Genomgång i hur vi gör sökordsanalys (testa denna del helt gratis!)

Del 3: Introduktion till sökmotormarknadsföring

I den här delen går vi igenom vad SEM är i grunden. Hur fungerar det? Vad är det för något?

Del 4: Annonsering i Google Ads

Här lär vi oss att skapa grymma kampanjer i Google Ads. Vi går först igenom strukturerna för att sedan djupdyka i hur vi faktiskt kan få ett optimalt resultat i vår sökmotorannonsering.

Dom huvudsakliga momenten är:

  • Genomgång i Google Ads
  • Genomgång i hur vi kan välja rätt sökord att annonsera mot
  • Genomgång i hur vi skriver bra annonser
  • Genomgång i hur vi kan jobba med analys och förbättringar i Google Ads
  • Genomgång i avancerade knep i Google Ads

Del 5: Annonsera för ett mindre företag

Här går vi igenom metoder för hur du kan jobba med annonsering för ett mindre företag. 

Del 6: Annonsera för ett medelstort företag

Här går vi igenom metoder för hur du kan jobba med annonsering för ett medelstort företag. 

Del 7: Annonsera för ett större företag

Här går vi igenom metoder för hur du kan jobba med annonsering för ett större företag. 

Del 8: Andra viktiga områden inom sökmotormarknadsföring

Den här delen fångar upp områden inom sökmotormarknadsföring som är viktiga att känna till, men som i sig inte kräver en helt egen del.

Dom huvudsakliga momenten är:

  • Genomgång i Youtube (och annonsering på Youtube)
  • Genomgång i App-annonsering
  • Genomgång i annonsering i Googles Displaynätverk

Vi går även igenom verktyg som hjälper dig att hålla dina nyvunna kunskaper uppdaterade (sajter, verktyg och liknande som är bra att ha koll på).

Del 9: Certifiering

I den sista delen har du möjlighet att certifiera dig som sökmotormarknadsförare. Certifikatet delas ut efter att du genomfört och klarat ett certifieringstest. Du har flera möjligheter att klara dessa test.

Kostnader

Kursen i Google Ads och sökmotormarknadsföring (SEM) kostar 4995 kr (inkl. moms) och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!

Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura. 

Vi erbjuder dessutom delbetalning i samarbete med Klarna. 

Examen och intyg

I slutet av kursen får du möjligheten att certifiera dig. Certifikat kräver godkänt genomfört test. Detta görs online och du får svar direkt om du är godkänd. Testet kan du göra så många gånger som du behöver för att bli godkänd. Certifieringen är 100% valfri.

Kursledare

Per Burman

Per har lång och bred erfarenhet som digital marknadsförare med fokus på SEM, sökmotormarknadsföring. Han har arbetat på olika byråer, inhouse på kundsidan och anlitas flitigt som föreläsare av bland annat Google. Som en av Sveriges mest eftertraktade experter har Per hjälpt hundratals företag inom olika branscher och varit ansvarig för SEM åt ett par av Sveriges största e-handelsföretag. Idag arbetar han som frilanskonsult och anlitas av företag som expert, föreläsare och som utbildare inom digital marknadsföring. I sin kurs i sökmotormarknadsföring delar han med sig av sin långa erfarenhet inom SEM och går igenom vad som är viktigt att tänka på, fallgroparna man bör se upp för och alla do’s and dont’s. Du får möjligheten att lära dig hur SEM fungerar i teori & praktik, hur du kommer igång och konkreta tips för olika typer av företag. Kursen passar både dig som är nybörjare på SEM eller har tidigare erfarenhet från till exempel ett mindre eller större företag.

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Google Ads och sökmotormarknadsföring (SEM) på distans

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 8 recensioner
Skriv en recension
5/5
Lisa Wilhelm
09 jan 2024

Kursen var verkligen toppen! Har en bra röd tråd genom hela kursen och gör det lätt att se sammanhanget mellan alla delarna. Uppskattade de mer avancerande delarna för att kunna...

Visa mer
5/5
Amanda Ågren
30 jul 2023

En intressant kurs som urskiljer sig genom att både gå igenom det större perspektivet, SEM, innan man dyker ner i Google Ads. Jag uppskattade att kursen var på distans och att j...

Visa mer
5/5
Victoria
14 apr 2023

Jag upplevde kursen som otroligt lärorik eftersom den var så heltäckande. Det var tydliga exempel och förklaringar. Det enda jag hade önskat mer av var fler övningar och quiz, f...

Visa mer
Highlights