Yrkesutbildning

Copywriting på distans

Längd
25-40 timmar
Utbildningstakt
Heltid, distans
Pris
7 495 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Distans
Längd
25-40 timmar
Utbildningstakt
Heltid, distans
Pris
7 495 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Distans
Få mer information om utbildningen 👍

Copywriting på distans

Copywriting på distans

Studera copywriting på Nordic Tech Institute

Den här kursen är till för dig som idag skriver, eller i framtiden vill skriva kommersiellt som en del av ditt jobb.

Kursen berör alla de huvudsakliga områden du behöver ha koll på i yrkesrollen som copywriter och ger dig en stadig grund att stå på och bygga vidare från.

Under kursens gång kommer du få ta del av relevant teori, få handfasta tips, göra praktiska övningar och inspireras av fantastiska case. 

Efter avslutad kurs kan du titulera dig junior copywriter, och är redo för den långa skola andra med samma titel redan går.

Som copywriter blir du aldrig fullärd och ”klar”, men den här kursen ger dig en ordentlig skjuts på vägen.

I kursen går vi grundligt igenom följande områden:

  • Vad gör en copywriter?
  • Den digitala copywritern
  • Positionering
  • Målgrupp och tonläge
  • Briefing
  • Kreativitet
  • Vad är en bra rubrik?
  • Att sälja med ord

Vem är kursen i copywriting för?

Den här kursen är för dig som är intresserad av att skriva kommersiellt. Antingen har du redan smygstartat och jobbar idag med skrivande i någon form, eller så är du helt ny på området. Kursen ger utöver praktiska tips och övningar i hantverk och skrivande även en övergripande förståelse för kommunikation och lämpar sig därför även för dig som driver eget och funkar som en allt-i-allo.

För dig som jobbar med skrivande och vill utveckla din kompetens inom kommunikation och kommersiella texter

Du kanske redans skriver mycket i din yrkesroll, men känner att du vill bli utvecklas och kunna axla ett större ansvar. Den här kursen ger dig grundläggande erfarenhet och förståelse för kommunikation och dess beståndsdelar med skrivandet i centrum. Med hjälp av praktiska tips och övningar kommer du lära dig att skriva och tänka kreativt, skapa mer och mer effektiva texter, bättre nå din målgrupp och väcka känslor längs med vägen.

För dig som är nyfiken på yrkesrollen, men saknar förkunskap

Har du hört talas om yrkesrollen copywriter och tycker att det låter spännande? Då hittar du den grundläggande kunskapen du behöver här. Få en tydligare bild av rollen och branschen du kommer verka i, tillsammans med användbara verktyg för att utveckla hantverket som krävs hos en copywriter.

För dig som driver eget och vill förbättra din kommunikation

Du kanske egentligen är bäst på någonting annat, men vill vara mer än ”bara” habil på att skriva med syfte att marknadsföra ditt företag på egen hand. Den här kursen ger dig inte bara en grund i det kreativa, kommersiella skrivandet utan ökar även din förståelse för kommunikation och reklam i stort.

Vad uppnår jag efter den här kursen?

Den här kursen ger dig en grundläggande förståelse copywriterrollen och reklambranschen som omger den. Efter avslutad kurs kommer du behärska de breda penseldragen för att i sin tur påbörja nästa, livslånga, utbildning – själva jobbet i sig. För en copywriter kommer övning och erfarenhet alltid vara guld, och tack vare praktiska tips och övningar, tillsammans med grundlig teori kommer den här kursen ge dig ett ordentligt försprång på den resan.

En grundlig förståelse för yrkesrollen och dess olika ansvarsområden.

En grundlig förståelse för branschen, dina närmsta kollegor, alternativa arbetsplatser och hur du bör tänka när du tar dina första stapplande steg in på arbetsmarknaden.

Kunskap och förståelse för förarbetet som krävs innan du börjar skriva, och vilken roll du själv spelar i att skapa rätt förutsättningar för att göra bra jobb.

Praktiska råd och tidlösa övningar som hjälper dig att hantera de vanligaste utmaningarna i en copywriters vardag.

Förståelse för reklamkampanjens olika komponenter och hur du ska tänka när du skriver för olika ytor.

Handfasta tips och råd på hur du kan fortsätta utvecklas på egen hand efter kursens avslut.

Vad kan jag jobba med efter kursen?

Efter den här kursen har du allt du behöver för att kalla dig själv junior copywriter. Det innebär att du har den förförståelse som krävs för att bygga en portfolio och söka jobb med skrivandet som främsta hantverk inom kommunikationsbranschen, antingen på reklambyrå eller inhouse. Eller använda dina nyvunna kunskaper för ditt eget företags räkning.

Några vanliga jobbtitlar som du kan axla efter avklarad utbildning är:

  • Junior copywriter på reklambyrå
  • Junior copywriter på inhouseavdelning
  • Skribent
  • Kommunikatör
  • Marknadsförare
För mer information om Copywriting på distans, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande kursstarter

1 tillgängligt startdatum

Du väljer startdatum

  • Distans
  • Distans

Varför ska du välja Nordic Tech Institute - Utbildningar på distans?

Distansutbildningar

Kombinera arbete

med studier

Bli certifierad

Kostnader

Kursen i Copywriting kostar 7 495 SEK inkl. moms och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!

Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura. 

Vi erbjuder dessutom delbetalning i samarbete med Klarna. 

Kursinnehåll

Under kursens gång kommer du löpande få ta del av dokumentmallar, checklistor och praktiska tips. Vid praktiska delar kommer det alltid finnas tillhörande övningar, som du i sin tur kan fortsätta använda dig av långt efter kursens slut.

Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:

Inläsningsmaterial
Videomaterial
Reklamcase
Checklistor
Övningsuppgifter
Certifieringstest

Del 1: Intro

  • Hej från kursledaren!
  • Vad kan jag förvänta mig av kursen?
  • Häng med i lingon

Del 2: Vad gör en copywriter?

  • Introduktion till avsnitt
  • Copywriter vs. skribent?
  • Vilka texter skrivs av en copywriter?
  • Copywriters om copywriting
  • Anna Carlstedt, Stockholms Skrivbyrå
  • Erik Nordström, Copyerik.com
  • Övning

Del 3: Den digitala copywritern

  • Introduktion till avsnitt
  • Den digitala copywritern
  • UX-copy
  • Microcopy
  • Exempel på UX- och microcopy
  • Content marketing
  • SEO
  • Quiz – digital marknadsföring

Del 4: Positionering

  • Introduktion till avsnitt
  • Positionering
  • Fredrik Samanta, marknadschef Parfym.se
  • Övning
  • Quiz – gissade du rätt?
  • Lär dig mer

Del 5: Målgrupp och tonläge

  • Introduktion till avsnitt
  • Målgrupp
  • Målgruppsindelning
  • Personas
  • Exempel på personas
  • Övning – skapa en persona!
  • Tonläge
  • Tonlägesövning!

Del 6: Briefing

  • Introduktion till avsnitt
  • Vad är en brief? 
  • Olika typer av briefer: exempel från verkligheten
  • Att ställa krav på briefen
  • Att skriva en debrief
  • Övning – skriv en debrief

Del 7: Kreativitet

  • Introduktion till avsnitt
  • Att tänka innanför boxen
  • Vad är kreativitet?
  • Är alla kreativa?

Del 8: Vad är en bra rubrik?

  • Introduktion till avsnitt
  • Vad är en bra rubrik?
  • Metoder för rubriksättning
  • Checklista för rubriksättning 
  • Övning

Del 9: Att sälja med ord

  • Introduktion till avsnitt
  • Att sälja med ord
  • Att skapa en känsla
  • Storytelling

Del 10: Nu kör vi!

  • Introduktion till avsnitt
  • Byrå, inhouse eller frilans? 
  • Alla behöver text
  • Portfolio – copywriterns CV
  • Certifieringsuppgift

Kursledare

Kursansvarig: Marika Karlöf

Marika är en copywriter med erfarenhet från såväl kundsidan som byråsidan, och som frilansande copywriter. Hon har skrivit om allt från skönhetsprodukter till IT-system. Marika har jobbat med såväl att ta fram bärande idéer till stora kampanjer, som med digitala texter, SEO och filmmanus. Hon har även lett kurser och föreläst på de framstående reklamskolorna Forsbergs Skola och Berghs School of Communication i Stockholm.

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Copywriting på distans

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 12 recensioner
Skriv en recension
5/5
Mia-Maria Hedberg
08 maj 2023

Jag har jobbat som AD i många år och kände att jag behövde uppdatera mig om copywriterns roll och verktyg i det digitala medielandskapet. Dels för att det ibland blir aktuellt f...

Visa mer
5/5
Rebecka Karlsson
08 maj 2023

Jättebra och välstrukturerad onlinekurskurs med en bra blandning av intressant teori och roliga övningsuppgifter som gör det enkelt att omsätta sina kunskaper i praktiken. Ett s...

Visa mer
5/5
Fredrik Samanta
08 maj 2023

Efter att ha jobbat med marknadsföring i många år upplevde jag att jag saknade grunderna inom copywriting. Både för att skriva bättre själv och för att kunna samarbeta bättre me...

Visa mer
Highlights