Visa studentum.se som: Mobil

Kina: E-handel och marknadsföring i Kina på distans

Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring
Sammanfattning
Yrkesutbildning
Distans
15-20 timmar
Heltid
4 995 SEK inkl. moms
Distans
Startdatum: När som helst - Distans

Kina: E-handel och marknadsföring i Kina på distans

Skaffa dig kunskaper om Kinas digitala marknad  på distans

I den här kursen kommer du att få grundläggande kunskaper om Kinas digitala marknad och en förståelse för vad som gjort Kina till världens största e-handelsmarknad idag. Vi går igenom hur det digitala ekosystemet i Kina är uppbyggt och hur de mest populära kinesiska plattformarna används av såväl varumärken som konsumenter.

Kursen fokuserar på att ge både en teoretisk förståelse för Kinas e-handel- och digitala marknadsföringsstrategier men också praktiska tips på hur ditt företag kan etablera sig på den kinesiska marknaden. Förhoppningen är också att kursen kommer ge dig nya idéer och inspiration till hur de kinesiska digitala trenderna kan appliceras inom svensk e-handel och marknadsföring. 

Efter avklarad kurs kommer du att kunna projektleda ditt företags e-handelssatsning på den kinesiska marknaden och/eller kunna applicera praktiska tips från Kinas digitala marknad i er svenska e-handelsstrategi.  

För mer information om Kina: E-handel och marknadsföring i Kina på distans, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Målgrupp

Vår kurs passar företag som är intresserade av att sälja online i Kina och/eller vill få inspiration till hur de kinesiska digitala trenderna kan användas inom e-handel och marknadsföring på den svenska marknaden. Kursen passar även personer som är allmänt nyfikna på kinesisk e-handel och vill få grundläggande kunskap om marknaden. Nedan listar vi några av de roller som skulle passa för att gå denna kurs.

För dig som driver/arbetar på ett företag och är intresserad av att sälja online i Kina

Du arbetar på ett företag som funderar på att expandera till Kina men saknar kunskap om Kinas digitala marknad. I den här kursen får du en grundläggande förståelse för hur marknaden fungerar och vad ditt företag behöver göra för att kunna ta sig an den kinesiska marknaden på bästa sätt. 

För dig som driver/arbetar på ett företag och vill få tips om hur Kinas digitala trender kan användas i en svensk e-handels kontext

Du arbetar på ett företag som för närvarande inte har några planer på att expandera till Kina men är intresserade av hur det kinesiska digitala ekosystemet är uppbyggt och hur man arbetar med digitalt innehåll i Kina. I den här kursen får du inspiration till hur de kinesiska digitala trenderna kan appliceras i en svensk e-handels kontext.

För dig som arbetar med e-handel och/eller digital marknadsföring och vill lära dig mer om hur detta fungerar i Kina

Du arbetar med e-handel och/eller digital marknadsföring på något vis men har ingen eller lite kunskap om hur man arbetar med detta på den kinesiska marknaden. Den här kursen ger dig nya perspektiv på hur man kan arbeta med digitala plattformar och digitalt innehåll. 

För dig som är allmänt intresserad av Kinas digitalisering och vill lära dig mer om ämnet

Du är intresserad av Kinas digitala utveckling och allmänt nyfiken på hur det kinesiska digitala ekosystemet fungerar. Den här kursen ger dig en ökad kunskap om Kinas digitala marknad.

Kursinnehåll

I kursen går vi grundligt igenom följande områden:

  • Kinas digitala utveckling
  • Konsumentbeteenden online
  • Kinesisk affärskultur
  • Kinesiska digitala plattformar och dess funktioner
  • Det kinesiska digitala ekosystemet och hur det hänger ihop
  • Hur man arbetar med digitalt innehåll i Kina
  • Kinesiska shoppingfestivaler (t.ex. Double 11)
  • Livestreaming
  • Hur gamification och group buying används för att engagera kunder
  • KOLs och korta videos
  • E-handelstrender som ex. New Retail & Social Commerce
  • Hur man hittar lokala samarbetspartners
  • Praktiska tips inför en Kina-etablering

Kursen delas in i 6 olika moment och tillhörande delmoment

Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:

Inläsningsmaterial

Videomaterial

Bildförklaringar

Övningsuppgifter

Certifieringstest

Quiz

Avsnitt 1: Kinas digitala utveckling

I den här introducerande delen av kursen får du en bakgrund till vad som lagt grunden för Kinas digitala utveckling och vad som lett fram till att Kina är världens största digitala marknad idag.

Avsnitt 2: Konsumentbeteenden och kinesisk kultur

I den här delen av kursen får du lära dig om vad som särskiljer kinesiskt konsumentbeteende och på vilket sätt den kinesiska kulturen präglar det digitala innehållet.

Avsnitt 3: Kinas digitala plattformar

I den här delen av kursen får du en grundläggande genomgång av de mest populära kinesiska digitala plattformarna och dess roll i det digitala ekosystemet.

Avsnitt 4: Digitalt innehåll på den kinesiska marknaden

I den här delen får du en förståelse för hur man arbetar med digitalt innehåll i Kina och vad som är populärt innehåll hos de kinesiska konsumenterna. Vi går även igenom hur man bygger en onlinebutik och hur man skapar en produktsida i kinesisk stil.

Avsnitt 5: E-handels- och marknadsföringstrender i Kina

I den här delen får du kunskap om de största trenderna inom e-handel- och marknadsföring på den kinesiska marknaden.

Avsnitt 6: Digital etablering i Kina

I den här delen av kursen får du en grundläggande kunskap om vad som krävs för en digital etablering i Kina och hur man planerar sin lansering på bästa vis.

Kursledare

Emma Hellbom Ajoje & Helena Svensson

Emma och Helena har över 15 års erfarenhet från Kina och den kinesiska marknaden. De har tidigare arbetat med att driva västerländska varumärkens e-handelsbutiker i Kina på marknadsplatser som Tmall och JD. Idag driver de konsultföretaget Empress Consulting som utbildar och ger råd till svenska företag om kinesisk e-handel och digital marknadsföring.

Examen & Intyg

I slutet av kursen får du möjligheten att certifiera dig. Certifikat kräver godkänt genomfört test. Detta görs online och du får svar direkt om du är godkänd. Testet kan du göra så många gånger som du behöver för att bli godkänd. Certifieringen är 100% valfri.

Kostnader

Pris inkl. moms: 9 950 kr.

Lämnar du en intresseanmälan får du tydlig information om hur du köper kursen. Då har du möjlighet att välja mellan flera trygga betalningsmetoder.

Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring

Yrkesutbildningar i digital marknadsföring som leder till jobb

Nordic Tech Institute är marknadsledande på kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är alltid helt på distans och sker online på deras kursportal. Du kan välja fritt när du vill påbörja och avsluta kursen, och du studerar helt och håller i...


Läs mer om Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Kina: E-handel och marknadsföring i Kina på distans

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 2 recensioner.

Ida Sandgärde
- Glad to have graduated from the course E-commerce and Digital Marketing in China! The course is held fully in Swedish, so it's perfect for preparing Swedish brands and companies who are either in the process of entering China, or starting to form their future China strategy. - The #chinamarket is usually described as a big, dynamic market tha...
Visa mer
Andreas Andersson
Jag har precis tagit en jättebra kurs om Kinas e-handel och marknadsföring online för den kinesiska marknaden. Det är mina tidigare kollegor Helena Svensson och Emma Hellbom Ajoje som gjort kursen för sitt nya företag Empress Consulting. Efter sex år i Kina vet jag att det är mycket som skiljer sig åt här jämfört med marknaden därhemma. Är du i...
Visa mer
Recensioner
Recensioner
(5,0)
Baseras på 2 recensioner.
Se alla recensioner för utbildningen
Skolrecensioner
(5,0)
Baseras på 88 recensioner.
Se alla skolans recensioner
Gör intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Kina: E-handel och marknadsföring i Kina på distans från Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring, fyll i följande uppgifter: