Visa studentum.se som: Mobil

Virtual Reality-utvecklare

Nackademin
Sammanfattning
Utbildare: Nackademin
Utbildningstyp: Yh-utbildning
Utbildningsort: Stockholm
Längd: 2 år
Utbildningstakt: Heltid/deltid
Studiestöd: CSN-bidrag
Kommande starter
Stockholm Sista ansökan
januari 2019 
2018-11-27
Vår 2019 

Virtual Reality-utvecklare

Virtual Reality-utvecklareVirtual Reality-utvecklare

En Virtual Reality-utvecklare skapar verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D och 360-graders film. Användarens sinnen påverkas och övertygas också genom aktivt interagerande. Dessa världar kan vara smått förvillande. Är jag på besök i en digital drömvärld, eller har jag själv blivit en del av den genom mitt sätt att agera och interagera? Med Virtual Reality kan det vara svårt att avgöra.

Den här utbildningen är öppen för ansökan inför vårterminen 2019. Utbildningen startar i januari 2019. 

VR-utvecklaren har specialiserad kompetens och bred kunskap om agila projektmetoder, VR-hårdvaror, ljud- och ljussättning samt Storytelling för programmering inom plattformar och spelmotorer. Tekniken är fortfarande under utveckling men används redan inom främst spel- och filmbranschen. Andra områden där man satsar på VR är branscher där man vill undvika riskfyllda, dyrbara och opraktiska uppgifter genom att testa dem innan man ”skjuter skarpt” i verkligheten, som till exempel byggbranschen.

Produkter testas innan de tillverkas och resor kan göras i både tid och rum – tänk att till exempel ”besöka” och vandra runt bland sevärdheter i flera länder under en och samma geografilektion. Eller att få dyka bland hajar och följa med på en rymdresa!

Utbildningen

Efter utbildningen ska du självständigt och i team med kollegor och uppdragsgivare, enligt kravspecifikation och tidplan, kunna planera, genomföra, utvärdera, integrera och lansera en utvecklad Virtual Reality-produktion i en interaktiv miljö – på valfri plattform. Du ska också kunna reflektera över och utveckla din roll som VR-utvecklare inom de huvudsakliga områdena programmering, utveckling, grafik och innovation – gentemot företaget/uppdragsgivaren liksom i branschen.

I utbildningen ingår bland annat

  • 3D-grafik; kamerahantering, modellering, ljussättning, animering, shading och texturering
  • Agila projektmetoder som SCRUM, Reature Driven Development och Kandan
  • Kamerateknik med skapande av VR-miljöer i 360 grader
  • Bildbehandling och redigering av 360-gradersfilmer för VR
  • Implementering och publicering, med test av spellogik, analys av prestanda (framerate) och publicering på en VR-hårdvara, samt konvertering av projekt till olika VR-plattformar
  • Interface och interaktion; att kunna utveckla en VR-miljö med hänsyn till olika plattformars skillnader och användarens interagerande
  • Ljudläggning; redigering och programmering av ljud i VR-realtidsprojekt för immersiv upplevelse av ljud i flera olika dimensioner
  • Programmering Realtidsmotor i spelmotorer som Unity och Unreal Engine med hänsyn till hur olika SDK/API’er fungerar för olika VR-plattformar
  • Virtual Reality-plattformar; hur hårdvara och kringutrustning installeras, konfigureras och kalibreras.
  • VR Storytelling; att skapa och bygga upp historier som med fysiska och psykologiska effekter kan användas i en VR-miljö

Marknaden – Många branscher behöver Virtual Reality

En ökad efterfrågan på dataföretagens tjänster och förbättrad lönsamhet gör att branschen nu går på topp. Och när det gäller VR så väntas det växa till att bli nästa stora plattform – storleksmässigt jämförbar med smartphone! Enligt en rapport från investmentbanken The Goldman Sachs Group kommer enbart VR att generera 2,5 miljarder under 2020 – 5,9 miljarder år 2025.

I Sverige råder sedan länge ett generellt underskott på programmerare och utvecklare, men bristen på arbetskraft har inte framhållits som ett lika allvarligt hinder för databranschens utveckling som under första kvartalet 2016. Och eftersom VR ännu bara är i början av sin utveckling så kan vi räkna med att efterfrågan på specialiserad VR-kompetens kommer att öka särskilt inom en mängd olika branscher.

Yrkesroller efter avslutad utbildning

  • Virtual Reality-utvecklare
  • Virtual Reality-producent

Praktikperioden 

En stor del av utbildningen är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du under erfaren handledning omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Där har du också chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.

På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (Lärande i Arbete = praktik på arbetsplats) så är Nackademin också en självklar rekryteringsbas, och våra studenter har gott rykte i branschen.

För mer information om Virtual Reality-utvecklare, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Ansökan och behörighet

Antagningskrav:
Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i:

  • Svenska B/2
  • Engelska A/5
  • Matematik B/2
  • Programmering A/1

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri och CSN-berättigad

Examen, diplom m.m.

Kvalificerad Yrkeshögskoleexamen

Nackademin

Nackademin

Nackademin gör dig redo för jobb. Vi är störst på yrkesutbildning i Stockholm och erbjuder ett unikt nätverk med över 1000 företag. En fjärdedel av din studietid på Nackademin består av praktik hos ett företag - och 9 av 10 studenter...


Läs mer om Nackademin och visa alla utbildningar.

Beskrivning och boende

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Virtual Reality-utvecklare

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Kontaktuppgifter till Nackademin

Nackademin

Tomtebodavägen 3a
171 65 Solna, Stockholm

Utbildningens innehåll

  • 3D-grafik
  • Agila projektmetoder
  • Bildbehandling och redigering
  • Examensarbete
  • Implementering och publicering
  • Interface och interaktion
  • Kamerateknik
  • LIA
  • Ljudläggning
  • Programmering Realtidsmotor
  • Virtual Reality-plattformar, hårdvara
  • VR Storytelling
Beställ information

För att få mer information om Virtual Reality-utvecklare via mejl, fyll i följande uppgifter:

Recensioner
Kursrecensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Arrangörsrecensioner
          (4,0)
Baseras på 7 recensioner
Se alla skolans recensioner