Visa studentum.se som: Mobil

Digital kommunikatör i sociala medier – distans

Nackademin
Sammanfattning
Yh-utbildning
Distans
1,5 år
Heltid
CSN-berättigad
Startdatum: Höst 2019 - Distans

Digital kommunikatör i sociala medier – distans


Idag är sociala medier en av företagens viktigaste kommunikationskanaler. De är ständigt närvarande, oftast bara ett tryck bort med mobilen. Det sätter krav på hur kanalerna används och är utformade vilket idag är avgörande för bilden företagen förmedlar. Information och budskap sprids snabbt, vilket öppnar för stora möjligheter om mediet används på rätt vis.

Den här utbildningen är stängd för ansökan inför hösten 2019.

Som digital kommunikatör inom sociala medier kommer du att använda och utveckla din kreativa sida genom att arbeta strategiskt med text, bild, ljud och film i sociala medier. Allt fler företag har förstått effekten av att kommunicera genom sociala medier. Mediabruset blir allt mer påtagligt och vikten av direktkommunikation med mottagaren har blivit livsavgörande för många företag. Sociala medier är redan idag en stor marknadsföringskanal, vilket ökar kraven på kunskaper i hur kommunikationen inom sociala media ska utformas.

Den här utbildningen finns även som platsbunden utbildning. Läs mer om den på vår hemsida.

Yrkesroller efter utbildningen

I takt med den digitala utvecklingen ökar också användningen av sociala medier markant. Facebook har idag 1,3 miljarder användare, vi twittrar fler än 400 miljoner tweets per dag och chefer från de 500 största företagen i världen finns på Linkedin. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal vilket ökar behovet av kompetens i hur kommunikationen inom sociala medier ska utformas. En kommunikatör inom Sociala Medier har många vägar att välja mellan!

  • Digital kommunikatör inom sociala medier
  • Social media-ansvarig/Social Media Manager
  • Community Manager
  • Social marketing manager/Paid Social Specialist

Utbildningen

Den här utbildningen är på distans. under utbildningen är det 9 stycket fysiska och obligatoriska träffar. Antal timmar lärar- eller handledarledd verksamhet som utbildningen omfattar är 8 timmar.

Under utbildningen ges du de grunder och den verktygslåda du behöver för att bli en slipad kommunikatör bland Twitterkonton, Facebooksidor, Linkedin och bloggar. Fokus kommer också att ligga på hur du med kommunikation och analys kan utveckla ett företags närvaro i sociala medier. Fokus ligger även på hur du blir en viktig spelare i framtagandet av kommunikationsplaner och marknadsföringsstrategier där sociala medier har en självklar plats.

Du lär dig behärska de verktyg och applikationer som krävs för att kommunicera både värdeskapande och varumärkesbyggande genom sociala medier. Du får en nödvändig grund för att kunna bemöta kritik på nätet, bedöma vilka kanaler som ger mest effekt, arbeta långsiktigt och strategiskt.

Observera att delar av undervisningen sker på engelska. 

I utbildningen ingår bland annat:

  • genomgång av det digitala landskapet
  • hur de sociala medierna fungerar och deras styrkor samt utmaningar
  • kommunikation genom text, bild, rörlig bild och ljud
  • projektarbeten och rapportering
  • krishantering i sociala medier
  • grundläggande företagsekonomi och affärskunskap
  • marknadsföring och annonsering i sociala medier

Ansökan och behörighet

Grundläggande behörighet samt lägst godkänt betyg i:

  • Svenska B/2
  • Matematik B/2
  • Engelska B/6

Nackademin

Nackademin

Nackademin gör dig redo för jobb. Vi är störst på yrkehögskolesutbildning i Stockholm och erbjuder ett unikt nätverk med över 1000 företag. En fjärdedel av din studietid på Nackademin består av praktik hos ett företag - och 9 av 10 studenter...


Läs mer om Nackademin och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Digital kommunikatör i sociala medier – distans

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Kontaktuppgifter till Nackademin

Nackademin

Tomtebodavägen 3a
171 65 Solna, Stockholm

Utbildningens innehåll

Affärs- och organisationskunskap, Yh-poäng: 15

Analys och rapport, Yh-poäng: 20

Annonsering och konvertering, Yh-poäng: 25

Användbarhet och grafisk kommunikation, Yh-poäng: 20

Examensarbete, Yh-poäng: 20

Introduktion till sociala medier, Yh-poäng: 10

Krishantering i sociala medier, Yh-poäng: 15

LIA 1, Yh-poäng: 40

LIA 2, Yh-poäng: 60

Praktisk digital kommunikation Yh-poäng: 60

Projektledning, Yh-poäng: 10

Sociala mediers roll för digital närvaro, Yh-poäng: 15

Beställ information

För att få mer information om Digital kommunikatör i sociala medier – distans via mejl, fyll i följande uppgifter:

Recensioner
Kursrecensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Arrangörsrecensioner
(4,0)
Baseras på 7 recensioner.
Se alla skolans recensioner