Visa studentum.se som: Mobil

Träffa och chatta med skolor live på Digitala utbildningsmässan den 7 oktober! Anmäl dig nu 🎓✨

10 Veckors Utbildning Certifierad Mindfulness / Meditations Coach Distansutbildning

Livscoachakademin Kjell Haglund
Sammanfattning
Yrkesutbildning
Distans
2 dagar
Heltid
Distans
Startdatum: 2021-10-31 - Distans
Certifierad Stress / Mindfulness / Qi Gong / Meditations Coach i Portugal

10 Veckors Utbildning Certifierad Mindfulness / Meditations Coach Distansutbildning

10 VECKORS UTBILDNING
CERTIFIERAD MINDFULNESS COACH
CERTIFIERAD MEDITATION COACH

Detta är en Distansutbildning som du genomför helt i din egen takt.

Det som ingår i denna utbildning är ett 10 veckors program med 8 meditationer som finns på mp3 filer samt sittande & gående ZEN meditation på mp4 filer och vardags övningar för medveten närvaro. Allt detta och hela programmet finns på En FB sida som du blir inbjuden till vid anmälan samt även på Dropbox som du får en länk till.

Kostnad 2.000kr detta inkluderar allt studiematerial
Det går bra att dela upp kostnaden

Lär dig själv att leva Här & Nu i Mindfulness Medveten Närvaro i Nuet, samt lär dig att Meditera med sittande ZEN Meditation och Guidade Meditationer.

När du genomfört dessa 10 veckor på egen hand så får du ett Diplom, sen för att bli Certifierad ska du genomföra en 10 veckors kurs med andra deltagare med hjälp av allt material som du gjort och använt dig av under din egen 10 veckors kurs.
-------------------------

För Information och Anmälan
Kjell Haglund 0733-280590,

Avsikten och syftet med den här utbildningen är att erbjuda dig redskap med vars hjälp du kan börja lära dig leva mer medvetet i nuet, då nuet är den enda del av livet som du kan påverka. Jag vill även öka din medvetenhet om vad som pågår i dig och i din omvärld. Genom medveten träning kan du, istället för att reagera utifrån ditt ”gamla” livsmönster i olika situationer, börja agera i nuet med en högre grad av valfrihet och flexibilitet än tidigare, då sanningen om ditt liv finns här och nu.

Träningen i medveten närvaro och att leva här och nu handlar inte om att komma någonstans, utan helt enkelt om att bli medveten om var du är här och nu och tillåta dig att vara som du är här och nu. Genom träning i medveten närvaro här och nu, blir vi mer öppna för det som händer och förstår våra egna reaktioner bättre, och vi kan därigenom börja göra mer kloka och aktiva val. Vilket innebär att vår valfrihet och flexibilitet ökar. Vi lär oss att börja lyssna på oss själva och lär oss att agera utifrån vår egen inre sanning som finns i nuet, och inte som nu att vi hela tiden anpassar oss till omständigheterna och lever utifrån våra livsmönster. Träning i medveten närvaro här och nu medför också att vår stress minskar och att vår livskvalitet ökar.

Zen Meditation är grunden i Mindfulness. Ordet zen kommer från sanskrit ordet dhyana som betyder fokusering av sinnet eller helt enkelt meditation. Den stillasittande meditationen som i zen kallas zazen (za betyder sitta) tränar oss att bli mer närvarande och fokuserade på nuet. Vi lär oss att släppa taget om gamla mönster, ideer och tankar samt bilder och fantasier och istället låta allt födas på nytt i varje ögonblick.

Genom zenmeditationen kan vi bryta igenom våra illusioner och erfara världen som den verkligen är, bortom alla begrepp, ideer och dualism I zen säger vi att allt är övning. Vi försöker därför fortsätta vår zenmeditation även när vi rest oss från meditationen. På så vis lär vi oss att det är möjligt att leva i närvaro och öppenhet i det vardagliga livet. Det kan vara svårt i dagens stressiga samhälle men därför är det också extra viktigt att vi aktivt övar oss i det.

Denna avslappnande meditationsart kommer ursprungligen från den Indiska Zen Buddhismen. I Zen meditation så sitter man lugnt och stilla för att lugna både kropp och sinne. Det gör att du kan öppna upp dig själv och få ny insikt om din egen natur. Iden med Zen meditation är att harmonisera din kropp, ditt sinne och din andning.

När du använder dig av Zen meditation så existerar ditt sinne endast i nuet. Du kommer inte att tänka något om framtiden eller det förgångna. Du tänker inte på vad du borde göra eller vad du skulle vilja hinna göra. Du stressar inte över jobbet eller oroar dig över kärleksproblem. Du existerar bara just nu och reagerar endast på det som händer precis just nu. Du tänker inte alls utan du bara existerar i nuet, du har inga tankar överhuvudtaget.

Denna meditation kan vara väldigt befriande och är en bra avslappning. När du fokuserar på din andning så kan du nå en djupare känsla av avslappning. När du sätter dig i en viss position och stänger ditt sinne för tankar så minskar efter ett tag din andning, dina hjärtslag minskar och du kommer att försättas i ett meditativt tillstånd. Denna meditationen är speciellt bra för stresshantering.

Utbildningen vänder sig även till alla som vill vidare i livet och utvecklas till den dom är, alla är välkomna nybörjare som gamla samt till dig som vill lära dig hantera och bemöta stress av olika slag, som känner oro eller trötthet, har sömn svårigheter, är utmattad eller utbränd, har huvudvärk eller andra fysiska symptom, vill lära dig meditera, lära dig att andas rätt, bli mera medveten samt finna mer glädje och balans i livet eller helt enkelt vill höja din livskvalitet.

Varför behöver vi mindfulness (medveten närvaro?)

Trots en snabb utveckling och kraftig förbättring av den materiella välfärden under de senaste decennierna, så mår vi sämre och sämre och lidandet ökar kraftigt i stora delar av västvärlden. Orsakerna till detta förhållande är komplexa och har många orsaker. Under mina år i arbetet med människor som ha mått dåligt, så har jag sett att det största orsaken till detta lidande är ofta personens livsmönster, som innebär, att dessa sitter fast i sina tankar om hur livet bör vara samt att dessa är försjunkna i det förflutna eller oroar sig för framtiden det går i en cirkel..

Det som har hänt kan vi inte påverka, vi kan bara förhålla oss till det på olika sätt. Att acceptera det som hänt är ett funktionellt sätt att hantera tillvaron. Att vi lär oss att acceptera verkligheten som den är, oavsett om vi tycker om det som har hänt eller inte, eftersom vi inte längre kan påverka det.

När det gäller framtiden så kan vi bara påverka den genom att agera och vara medveten i nuet, detta innebär att om vi oroar oss i nuet, så blir hela vår framtid orolig. Om vi inte ser och accepterar verkligheten som den är här och nu, blir det omöjligt att påverka den.

När vi tillämpar medveten närvaro i nuet och acceptans blir vi mer observatörer och aktörer än offer för den verklighet vi möter. Genom att ha en accepterande grund inställning inom oss blir vi mer öppna och flexibla och kan lättare hitta lösningar på våra "problem". Vårt agerande bör i så fall vara i enlighet med våra inre önskningar och vår inre sanning här och nu.

Avsikten och syftet med den här utbildningen är att erbjuda dig redskap med vars hjälp du kan börja lära dig själv och andra att leva mer medvetet i nuet, då nuet är den enda del av livet som du kan påverka. Jag vill även öka din medvetenhet om vad som pågår i dig och i din omvärld. Genom medveten träning kan du, istället för att reagera utifrån ditt "gamla" livsmönster i olika situationer, börja agera i nuet med en högre grad av valfrihet och flexibilitet än tidigare, då sanningen om ditt liv finns här och nu.

Träningen i medveten närvaro och att leva här och nu handlar inte om att komma någonstans, utan helt enkelt om att bli medveten om var du är här och nu och tillåta dig att vara som du är här och nu. Genom träning i medveten närvaro här och nu, blir vi mer öppna för det som händer och förstår våra egna reaktioner bättre, och vi kan därigenom börja göra mer kloka och aktiva val. Vilket innebär att vår valfrihet och flexibilitet ökar.

Vi lär oss att börja lyssna på oss själva och lär oss att agera utifrån vår egen inre sanning som finns i nuet, och inte som nu att vi hela tiden anpassar oss till omständigheterna och lever utifrån våra livsmönster. Träning i medveten närvaro här och nu medför också att vår stress minskar och att vår livskvalitet ökar.

Våra livsmönster gör att vi ofta har svårt att landa i oss själva och vara i nuet. Allt fler av oss ägnar större delen av vårt liv åt att antingen bearbeta det förflutna eller planera för framtiden. Vi är vana att försöka vara alla till lags, inte ta våra egna behov, önskningar och drömmar på allvar, det är lättare att sätta omgivningens behov före våra egna. När vi inte är helt tillfredställda med våra liv tror vi ibland att det är de yttre förändringarna vi behöver eller att andra ska ändra sig, men i själva verket är det när vi själva växer som det också sker förändringar i vår omgivning.

Genom att i en ökande grad försjunka i det förflutna eller oroa oss för en framtid som ännu inte inträffat, minskar våra möjligheter att ägna tiden åt det som sker här och nu.

Drivkraften är ofta att vi hoppas, önskar och tror oss finna en annan och bättre livssituation som mer stämmer överens med hur vi skulle vilja ha det. Ett sådant tankemönster medför dock att vi i allt högre grad riskerar att blunda för nuets rikedom. Nuet är i själva verket den enda tid vi har för att leva, växa, känna, uppleva och förändras, nuet är det enda vi kan påverka. Det är i nuet vår fulla potential finns. Krav, vanor och livs- mönster gör att vi inte är i kontakt med oss själva, det orsakar stress, spänningar och ohälsa. Under kursen får du möjlighet att bli mer medveten här och nu för att kunna njuta mer av livet, skapa bättre relationer och utvecklas. Kursen ger dig även en möjlighet för dig att bli mer medveten om dig själv för att bättre kunna hantera din vardag på ett konstruktivt sätt samt ge en fördjupad självkännedom.

Utbildningen handlar om att träna dig i att vara i varje ögonblick, att leva fullt ut. Kvaliteten på dina ögonblick avgör kvaliteten på ditt liv:

Livet är hela tiden NU, vi kommer att träna om och om igen att bara vara i ögonblicket. Ju mer vi är i ögonblicket ju mer vila och sinnesro kan vi finna i livet. Stress och oro kommer bl a av att vi hela tiden befinner oss i dåtid eller framtid, men vi kan ju aldrig vara någon annanstans än HÄR & NU. Det är i nuet du kan bearbeta det förflutna. Ge akt på ditt handlande, reaktioner, humör, tankar, känslor, rädslor och önskningar, det är det förflutna i dig. Om du kan titta på det utan att döma, bearbetar du den förflutna genom styrkan att vara i nuet. I en period är vi i tystnad för att integrera upplevelserna.

Mindfulness inom medicinen

När professor Jon Kabat-Zinn, University of Massachusetts Medical Center, för cirka 25 år sedan började arbeta med träning i medveten närvaro var målgruppen patienter som sjukvården inte hade mer att erbjuda. Patienter med kroniska tillstånd som cancer och kronisk smärta erbjöds delta i det åtta veckor långa programmet - Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

Forskning visade att en mängd symtom som smärta och sömnproblem minskade avsevärt hos patienterna. En annan mycket viktig effekt hos det stora flertalet patienter var förbättrad livskvalité. Andra forskare har senare kunnat visa på en mängd andra positiva resultat av regelbundet utövande av medveten närvaro: lägre blodtryck, förbättring av kronisk huvudvärk, generell stressreduktion, förbättring av fibromyalgi och ökad produktion av dygnshormonet melatonin. Dessutom kunde man påvisa färre symtom vid multipel skleros, kortare behandlingstid med ljusbehandling för patienter med psoriasis samt mindre besvär för patienter med irriterad tarm.

Inom den psykiatriska vården har utövandet av medveten närvaro nyligen väckt stort intresse för det första på grund av framgångar i terapin av en svårbehandlad grupp självdestruktiva unga patienter med borderlinepersonlighet.

För det andra har forskare i Storbritannien och Kanada nyligen visat att en kombination av kognitiv terapi och träning i medveten närvaro har minskat återfall i depression med hälften för dem med tre eller fler tidigare depressioner. Behandlingen kallas Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). I vårt land planeras forskning för att ta reda på om träning i medveten närvaro kan vara ett verksamt tillskott när det gäller behandling och rehabilitering av patienter med utmattningssyndrom.

Det finns ingen exakt vetenskaplig definition av medveten närvaro (en översättning av den engelska termen mindfulness). I den vetenskapliga litteraturen används den ibland för att beskriva en psykologisk process, och ibland som resultatet av en psykologisk process. Inom psykoterapin kallas mindfulness ibland för en psykoterapeutisk teknik, ibland används den som ett samlingsnamn för många olika tekniker.

Medveten närvaro har sitt ursprung i buddhismen, och särskilt då zenbuddhismen. Zen är enligt den legendariske indiske munken Bodhidharma (500-talet) en lära utanför undervisning och bortom tradition som inte är grundad på ord och skrifter utan pekar direkt på det mänskliga medvetandet - Se in i din sanna natur och uppnå Buddhaskap.

Den zenbuddistiske munken, poeten och fredsaktivisten Thich Nhat Hanh, som numera lever i exil i Frankrike, har varit en viktig länk mellan öst och väst, inte minst genom boken The miracle of mindfulness - A manual on Meditation. Hans definierar mindfulness som en "vakenhet i nuet - att hålla sitt medvetande uppmärksamt på den aktuella verkligheten."

Pionjären vad gäller att förena medveten närvaro med västerländska metoder heter Jon Kabat-Zinn, en professor i medicin vid Massachusetts universitet. Han började redan på 1980-talet intressera sig för hur man kan använda mindfulness vid stressrelaterade problem och vid kronisk smärta.

På 1990-talet utvecklade professor Marsha M Linehan Dialektisk beteendeterapi (DBT), som bygger på beteendeterapeutiska och kognitiva tekniker kombinerade med zenbuddistiska strategier för att acceptera nuet. Den är särskilt utarbetad för att behandla kvinnor med diagnosen borderlinepersonlighetsstörning.

Psykologen Jeffrey E. Young, som blivit världsberömd för sin schematerapi, där man utreder och försöker bryta de mönster som man annars automatiskt agerar utifrån, har numera integrerat mindfulness i sitt terapeutiska program. De allra senaste åren har mindfulness börjat användas på en rad olika områden. J. D. Teasdale med flera har utvecklat ett program för behandling av depression. Andra har applicerat mindfulness vid problem så som generell ångest, post-traumatisk stress, drogmissbruk och ätstörningar.

Mindfulness-Konsten att vara medvetet närvarande Fladdrar tankarna iväg trots att du är mitt i ett viktigt samtal med en god vän? Känner du dig splittrad, okoncentrerad och frustrerad? Mindfulness, handlar om konsten konsten att vara medvetet närvarande. Det handlar om att inte tappa fokus.

Jon Kabat Zinn menar att mindfulness kan öka kvalitén vid i stort sett all mänsklig aktivitet. Mindfullnessträning har också en kraftigt stressreducerande effekt. I buddismen och andra filosofiska traditioner är mindfulness en självklar del sedan länge. Nu har begreppet även blivit en del av västerländsk beteendeträning och friskvård.

Visade fördelar i forskarraporter med mindfulnessträning:

Ökad integrering av att göra och att vara i ditt liv
Ökad känslomässig intelligens i privat- och familjeliv
Ökad kreativitet och klarhet i tanken
Ökad medvetenhet om olika perspektiv
Ökad känslighet för olika sammanhang
Ökad förmåga till uppmärksamhet
Ökad vakenhet för nyanser
Ökad öppenhet för nyheter och förändringar
Ökad förmåga att möta svårigheter
Djupare insikt i ditt yrkesliv och i sociala situation
Ökade energinivåer och en känsla av att må bra
Ökad förmåga att värdesätta vad som verkligen är viktigt
En tydligare känsla hur du vill vara medan du fullföljer din livsuppgift
En klarare uppfattning för vad du behöver göra innan din tid är ute

Utbildningen innehåll:
Tekniker för fysisk och mental avspänning
Tekniker för att arbeta med andningen.
Tekniker för öka den medvetna närvaron i vardagen
Tekniker för att öka den medvetna närvaron av sina känslor
Tekniker för att lära sig acceptans samt medvetenhet
Tekniker för snabbmeditationer
Utbilda sig inom Zen meditation
Praktiska metoder som ökar förmågan att hantera stress.
Kroppsmedvetenhet samt andningsmedvetenhet
Guidade, gående samt tysta Meditationer
Att upptäcka och utveckla sin inre kapacitet
Att skapa mer balans, insikt och lugn i sitt liv
Att aktivt förbättra sin hälsa
Guidade meditationer

För mer information om 10 Veckors Utbildning Certifierad Mindfulness / Meditations Coach Distansutbildning , vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Examen & Intyg

Godkänd Diplomerad Stress/Självkänsla coach av Livscoachakademin 60 Studietimmar .

Godkänd Certifierad Stress/Självkänsla av Livscoachakademin
60 studietimmar + 40 timmar dokumenterad Coaching + 10 veckors
kurs för QI Gong + 10 veckors Mindfulness kurs

Kostnader

Privatpersoner 7.000kr inkl moms.
Företag/organisationer 7.000kr inkl moms. 

Livscoachakademin Kjell Haglund


Livscoachakademin Kjell Haglund

Boende i Tavira Portugal / Karlskrona Sverige NYHET Alla utbildningar finns NU som Distansutbildningar Kjell Haglund har arbetat med sin egen och andras personliga utveckling i flera år. Han är livs- och mentalcoach, alternativterapeut, stressterapeut, författare och avspänningspedagog. Kjell föreläser...


Läs mer om Livscoachakademin Kjell Haglund och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: 10 Veckors Utbildning Certifierad Mindfulness / Meditations Coach Distansutbildning

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt

Hitta till utbildaren

Livscoachakademin Kjell Haglund

Hossmo Kyrkväg 1
388 92 Ljungbyholm

Tel: 0733280590
Mobil +46733280590
www.kjellhaglund.com


Recensioner
Recensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Skolrecensioner
(4,9)
Baseras på 53 recensioner.
Se alla skolans recensioner
Gör intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen 10 Veckors Utbildning Certifierad Mindfulness / Meditations Coach Distansutbildning från Livscoachakademin Kjell Haglund, fyll i följande uppgifter: