Mycket mer svenska - kurs på lätt svenska
Lära svenska? Har du svenska som andraspråk och har bott några år i Sverige?
Vill du bli bättre på att skriva, läsa och prata svenska? Har du kort utbildningsbakgrund, dvs inte gått 9-årig grundskola i ditt hemland?
Kursen är på lätt svenska. Vi studerar i lugn takt. Det är viktigt att du kan tala och förstå svenska när du börjar kursen. Du behöver också kunna läsa och skriva.
Du får prata, läsa och skriva svenska varje dag på kursen. Lärobok och dator hjälper dig att utveckla svenska språket och du lär dig nya ord, grammatik och uttal. Du får låna en dator på skolan. I datorn finns hjälpmedel som Stava Rex och Oribi talsyntes.
I kursen jobbar vi tillsammans. Vi övar på att våga prata svenska och vi lär oss samarbeta. Vi lär också känna andra kursdeltagare på skolan i gemensamma temadagar och andra gemensamma aktiviteter.
Vi läser om hur svenska samhället fungerar och vi gör många studiebesök i Sundbyberg och i Stockholm.
Kom och lär dig mycket mera svenska hos oss!
Upplägg
Du går i skolan mellan 8.40 och 14.10 varje dag. För att lära dig svenska bra är det viktigt att du också kan jobba hemma med skoluppgifter.
Kursen är på ett år.
Kursen är på heltid och du kan söka studiemedel hos CSN.
Kostnader
Studierna är kostnadsfria och berättigar till studiemedel via CSN. Kostnader för studiematerial och det som sker i samband med kursen bekostas av deltagaren, 2600 kr/läsår.
Långholmens Folkhögskola Facebook
Intresseanmälan
Vår skola är en mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter
Efter ca 30 år på Långholmen flyttade skolan våren 2017 till nya, fräscha och ändamålsenliga lokaler i centrala Sundbyberg. Vår ”skolgård” är den vackra Marabouparken och vi är också grannar med Marabouparkens Konsthall. Vi har gjort oss kända som en...
Läs mer om Långholmens Folkhögskola och visa alla utbildningar.