Om utbildningen
Vill du jobba strategiskt och operativt med att förbättra kundupplevelsen? Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.
Customer Experience Management (CXM) bygger på att mervärden och emotionella upplevelser är nyckeln till kundernas hjärtan och framtida köpbeslut – och är idag ett av företagens främsta framgångsfaktor. Företaget måste möta och överträffa kundernas förväntningar för att inte framstå som ett i mängden och tappa i konkurrenskraft.
Denna utbildning vänder sig till dig i en arbetsledande position inom marknadsföring, försäljning, och Digital Management/IT och som behöver kompetenspåfyllnad för att kunna implementera och arbeta utifrån CXM i verksamheten.
Fokus ligger på arbets- och projektmetodik och strategiska processer utifrån ett agilt förhållningssätt likväl som de organisatoriska aspekterna av CXM. CXM handlar om att förstå kundens upplevelser på djupet vilket innebär att kundupplevelsen måste vara integrerad i hela organisationens processer och verksamhet. Framgång beror likväl på medarbetarnas förhållningsätt och organisationens arbetsmetodik.
Kommande starter
Kursinnehåll
CUSTOMER EXPERIENCE MANAGMENT, 30 YH-POÄNG
- Customer (experience) journey mapping – kundpersonas, kundhändelser/kundinteraktioner, touchpoints, kundupplevelse, nyckeltal/KPI och affärsmål
- Tekniker och strategier – kund- och marknadssegmentering, innehållsproduktion, personalisering, kundlojalitetsprogram, kundinteraktioner, kunddataanalys, etc.
- Strategiskt och operativt arbete inom Customer Experience Management - undersök & kartlägg, beskriv & definiera, koncept & beslut, utveckla & implementera, följ upp & analysera, testa & optimera.
- System och plattformar – CRM, marketing automation, e-handel, kundtjänst, CMS, etc.
- Kundrelaterade processer och resurser
- Arbets- och projektmetodik - Fokus på agilt och tvärfunktionellt teamarbete.
- Organisationsprocesser
- Design thinking/service design/tjänstedesignmetodik – iterativa arbetsprocesser, prototyping, användarcentrering, etc.
FLEXIBELT UPPLÄGG
Kursen genomförs med ett så kallat flexibelt upplägg. Det innebär att du som läser en kort YH-kurs på distans kan välja om du vill följa med din klass och deras tempo eller om du vill ta del av lektionsmaterialet helt i din egen takt, när du har möjlighet.
Så ansöker du
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka krävs det att du har:
- Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
- Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) av en arbetsledande roll inom marknadsföring, försäljning eller Digital Management/IT.
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
-
-
-
-
Gymnasiebetyg
-
Beskrivning av din yrkeserfarenhet - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
-
-
-
Examen & Intyg
Denna utbildning ger dig som ledare en yrkeskompetens att förädla kundupplevelsen kopplat till utvecklad arbetsmetodik och ansvarsfördelning. En framgångsrik CX-strategi kräver löpande arbets- och metodikutveckling tillsammans med tvärorganisatoriska processer – ett behov som denna utbildning effektivt möter.
Genom din nya kompetens kan du utveckla organisationens arbets- och projektmetodik inom kundupplevelseintegrering samt kundupplevelsehantering. Utbildningen rustar dig även för att axla tvärfunktionella roller inom CX.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.
Intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.
Världen förändras, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...