Yrkesutbildning

E-commerce Coordinator

Längd
1 dag i veckan under 12 veckor
Utbildningstakt
Deltid
Studiestöd
Icke studiemedelsberättigad
Pris
34 375 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
Löpande starter se detaljer
Utbildningsform
Distans
Längd
1 dag i veckan under 12 veckor
Utbildningstakt
Deltid
Studiestöd
Icke studiemedelsberättigad
Pris
34 375 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
Löpande starter se detaljer
Utbildningsform
Distans
Få mer information om utbildningen 👍

Kommande starter

1 tillgängligt startdatum

Löpande starter

  • Distans
  • Distans

Om utbildningen

Ta plats i den snabbväxande världen av E-handel

Har du erfarenhet av försäljning, marknadsföring eller kommunikation och behöver uppdatera din kompetens inom e-handel? Distanskursen E-Commerce Coordinator ger dig kunskap och verktyg för att kunna ta klivet in i den digitala världen på allvar.

E-Commerce Coordinator förbereder dig föratt axla en roll inomutveckling och koordinering inome-handel.Din tidigare erfarenhet tillsammans med din nya kompetens gör dig redo föratt arbeta operativt med försäljning, marknadsföring och analys inomdigitalhandel.

FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Kursen vänder sig till dig som arbetat med försäljning, marknadsföring eller kommunikation i minst två år. Under kursens gång kompletterar du och bygger på din tidigare kompetens med nytt yrkeskunnande inom e-handel och digital försäljning. 

Studierna fokuserar på tre områden: digital marknadsföring, digital försäljning samt analys och konvertering.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN:

  • Förmåga att bedriva digital försäljning, marknadsföring, kommunikation och analys inom digital handel.
  • Praktiska verktyg och teknisk förståelse för hands-on-arbete med försäljning i digitala kanaler.
  • Förståelse för det digitala landskapet och hur man utvecklar en lönsam affärsrörelse inom digital handel. 
  • Praktisk kunskap i att tillämpa mätbegrepp och terminologi för marknadsföring i digitala medier
  • Förståelse för försäljningsaktiviteter inom e-handel i relation till försäljningsmål och ökad lönsamhet 
  • Förståelse för arbetsmetodik inom grundläggande digital analys och konverteringsoptimering

SÅ GÅR DET TILL

Kursen genomförs på distans där lärarledda lektioner och webbseminarium blandas med självstudier.De schemalagda lektionerna sker en gång per vecka och omfattar fyra timmar med presentationer, övningar, diskussioner, reflektioner och workshops.

Kursenärpraktiskt inriktad och innehåller ett antal hem- och projektuppgifter som du ska lösa antingen individuellt eller i samarbeta med andra kursdeltagare.

OMFATTNING

1 dag i veckan under 12 veckor

halvdagar kl.08.30-12.30

Utöver schemalagd tid genomför du självstudier som innefattar cirka 6 timmar i veckan.Utbildningen avslutas meddigitalt certifierande moment.

För mer information om E-commerce Coordinator, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.
Highlights

Kursinnehåll

KURSMOMENT

MOMENT 1: INTRODUKTION OCH TRENDER

  • Fysiska och digitala handelns utveckling
  • Begrepp
  • Att starta eget varumärke online
  • Förändrade affärsmodeller och kundbeteende
  • Hållbarhet
  • Lönsamhet inom e-handeln

MOMENT 2: E-HANDELNS EKOSYSTEM

  • Digital handel & webbteknik
  • E-handelsplattformar
  • E-handelsarkitektur
  • System
  • Kravställning

MOMENT 3: DIGITAL MARKNADSFÖRING

  • Digitala kanaler – marknadskommunikation och beteende
  • Marknadsföring – köpprocessen, målgrupper, branding vs perfomance, ägd-förtjänad-köpt kommunikation, reklam, medieval och medieplanering
  • SEO, SEM, Content Marketing, Social Display, etc

MOMENT 4: DIGITAL FÖRSÄLJNING

  • Omnichannel, Unified Commerce, Purpose driven commerce
  • Marknadsplatser
  • Digital försäljning – nationellt vs internationellt
  • Customer journey/kundresan
  • Sales & marketing funnels
  • Lead management

MOMENT 5: ANALYS OCH OPTIMERING

  • Datakällor, dataflöden och digital analys
  • Mätmetodik
  • Mål till nyckeltal
  • System för digital analys
  • System för datavisualisering
  • Testning och konverteringsoptimering

MOMENT 6: FRAMTIDENS E-HANDEL

  • Vad driver utvecklingen och framtidens e-handel
  • Nya butiksformat och kanaler
  • Rörligt material
  • Live-shopping

Kostnader

För företagsfinansiering: 27 500 kr exkl. moms

För privatfinansiering: 34 375 kr inkl. moms

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: E-commerce Coordinator

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
IHM Affärsutveckling
Fabriksgatan 25
41250 Göteborg

IHM Kompetensutveckling anpassar utbildningar för arbetslivet

Oavsett om du som privatperson investerar i en utbildning, eller gör det på företagets vägnar – ska ny kunskap löna sig (och ge dig mer tillbaka). Det är själva poängen med en investering och därför kommer vårt utbud med: Våra...

Läs mer om IHM Affärsutveckling och visa alla utbildningar.