Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Om utbildningen
## Allmän programinformationHållbar utveckling syftar till att uppnå socialt och samhälleligt välbefinnande såväl som ekonomisk utveckling, detta samtidigt som balansen med jordens ekologiska system upprätthålls. Denna komplexa uppgift kräver kunskap, perspektiv och förståelse för normer, samt metoder som kan användas för att driva och praktisera hållbar utveckling på lokal och global nivå och över tid. I mastersprogrammet Arbetsintegrerad hållbar utveckling, lär sig studenterna att systematiskt reflektera över relationen mellan fakta och normer, praktisk och teoretisk kunskap, och hur organisationer kan arbeta aktivt och strategiskt för att uppnå en hållbar utveckling. Med utgångspunkt i programmets huvudområde AIL, lär sig studenten förstå organisatoriskt agerande och förändringsarbete samt reflektion kring hur teoretisk kunskap omsätts i praktiska resultat.## Hållbar utvecklingArbetsintegrerat lärande (AIL) är särskilt väl lämpat för att studera hållbar utveckling eftersom det möjliggör ett professionellt och normkritiskt förhållningssätt för att möta nuvarande och framtida hållbarhetsutmaningar. Konkreta exempel från utbildningsplanen handlar om att införliva hållbara metoder som gör det möjligt för studenterna att förstå och bidra till initiativ som energieffektivitet, hållbara transporter och avfallsminskning. En del i den samtida utmaningen är behovet av affärsanpassning med betoning på resursoptimering och digitaliseringens roll. I framtidens arbetsliv behövs särskilt digitala färdigheter och kontinuerligt lärande. Fokus skiftas till cirkulära och tjänstebaserade affärskoncept som är förankrade i ett naturligt hållbarhetsperspektiv, vilket erbjuder en värdefull väg för att kunna övergå från ett produktorienterat till ett tjänsteorienterat affärslandskap.## Programinnehåll, struktur och progressionI programmet används arbetsintegrerat lärande (AIL) för att utforska de intrikata sambanden mellan organisationer, lärande, förändring och hållbar utveckling samtidigt som studenten fördjupar sig i samspelet mellan strategiska koncept och det praktiska genomförandet. Genom AIL förvärvar studenterna viktiga färdigheter i att leda, utveckla och planera initiativ för hållbar utveckling i olika organisatoriska sammanhang. Programmets progression bygger på att successivt fördjupa studenternas professionella kunskaper om organisation, lärande och förändring, med fokus på hållbar utveckling.
Utbildningsprogrammets pedagogiska filosofi bygger på tron att de studerande lär sig mer effektivt om de får använda förvärvade kunskaper och färdigheter.## Programmets forskningsbasForskningsvisten för programmet är Arbetsintegrerat lärande (AIL) med fokus på hållbar utveckling. Som forskningsområde bidrar AIL med systematisk kunskap om hur lärande och utveckling sker i alla arbetsrelaterade aktiviteter. Akademiska studier och forskning integreras för att skapa förståelse för samtida utmaningar om organisationers hållbara omställning och transformation. Studenterna reflekterar över hur olika stadier av forskningsprocessen kan tillämpas och använder egna forskningsförslag/projekt som referenspunkt. På så vis engageras studenten i verkliga scenarier i vilka de uppmuntras föreslå lösningar på olika utmaningar som industrier och företag står inför. Utbildningen lägger stor vikt vid hållbar utveckling som vägleder valet av teoretiska begrepp och litteratur.
Arbetsintegrerat lärande är en av högskolans två forskningsmiljöer och utgör kärnan i utbildningen. Detta uppnås genom flera modaliteter, inte minst genom utbildningens struktur som bygger på studentens kontinuerliga dialog och reflektion kring olika former av kunskap. I denna struktur har studenterna möjlighet att engagera sig i reflekterande praktiker och arbeta med konceptualisering av fenomen. Programmet strävar efter att kunskapsproduktion omsätts till förmåga att bygga relationer med ett brett spektrum av samhällsaktörer genom ett kollaborativt lärande.## Arbetsmarknad, samarbete och arbetsintegrerat lärandeAtt lyckas i en ständigt föränderlig värld kräver förmåga till anpassning och omvandling, särskilt mitt i ständiga kriser och hållbarhetsutmaningar. Programmet utmärker sig genom att systematiskt integrera arbetsintegrerat lärande (AIL), vilket framgår av samspelet mellan teori och praktik. Detta samspel ger studenterna en plattform för att engagera sig i kritiskt tänkande, vilket inte bara rustar dem för verkliga utmaningar utan också bygger förmåga att föreslå innovativa strategier. Att anta studenter med olika bakgrunder och kulturella erfarenheter främjar utvecklingen av en tvärvetenskaplig kunskap inom programmet.
Programmets kärna i arbetsintegrerade lärande gör det unikt. Genom att ta fasta på den massiva digitala kunskapsomställningen och de möjligheter och utmaningar som finns med hållbar utveckling ligger programmet i framkant när det gäller att forma kunskapsbaserat ledarskap inom ramen för hållbarhet. De potentiella jobbtitlarna för utexaminerade från detta program inkluderar inlärnings- och utvecklingschefer, organisationsutvecklingsspecialister, talangutvecklingschefer och företagsutbildare.## InternationaliseringProgrammet har en stark internationell karaktär och ger studenterna insikt i olika globala tillvägagångssätt, perspektiv och praktiker. Att analysera kulturella, ekonomiska och politiska faktorer som påverkar AIL-praxis både nationellt och globalt gör det möjligt för studenter att lära sig om AIL-praxis i relation till hållbarhet.
Utbildningen ges helt på engelska, med svensk och internationell antagning. Detta skapar en rik internationell lärandemiljö för studenterna samt ett studentliv med erfarenheter över hela världen.
Utbildningsprogrammets pedagogiska filosofi bygger på tron att de studerande lär sig mer effektivt om de får använda förvärvade kunskaper och färdigheter.## Programmets forskningsbasForskningsvisten för programmet är Arbetsintegrerat lärande (AIL) med fokus på hållbar utveckling. Som forskningsområde bidrar AIL med systematisk kunskap om hur lärande och utveckling sker i alla arbetsrelaterade aktiviteter. Akademiska studier och forskning integreras för att skapa förståelse för samtida utmaningar om organisationers hållbara omställning och transformation. Studenterna reflekterar över hur olika stadier av forskningsprocessen kan tillämpas och använder egna forskningsförslag/projekt som referenspunkt. På så vis engageras studenten i verkliga scenarier i vilka de uppmuntras föreslå lösningar på olika utmaningar som industrier och företag står inför. Utbildningen lägger stor vikt vid hållbar utveckling som vägleder valet av teoretiska begrepp och litteratur.
Arbetsintegrerat lärande är en av högskolans två forskningsmiljöer och utgör kärnan i utbildningen. Detta uppnås genom flera modaliteter, inte minst genom utbildningens struktur som bygger på studentens kontinuerliga dialog och reflektion kring olika former av kunskap. I denna struktur har studenterna möjlighet att engagera sig i reflekterande praktiker och arbeta med konceptualisering av fenomen. Programmet strävar efter att kunskapsproduktion omsätts till förmåga att bygga relationer med ett brett spektrum av samhällsaktörer genom ett kollaborativt lärande.## Arbetsmarknad, samarbete och arbetsintegrerat lärandeAtt lyckas i en ständigt föränderlig värld kräver förmåga till anpassning och omvandling, särskilt mitt i ständiga kriser och hållbarhetsutmaningar. Programmet utmärker sig genom att systematiskt integrera arbetsintegrerat lärande (AIL), vilket framgår av samspelet mellan teori och praktik. Detta samspel ger studenterna en plattform för att engagera sig i kritiskt tänkande, vilket inte bara rustar dem för verkliga utmaningar utan också bygger förmåga att föreslå innovativa strategier. Att anta studenter med olika bakgrunder och kulturella erfarenheter främjar utvecklingen av en tvärvetenskaplig kunskap inom programmet.
Programmets kärna i arbetsintegrerade lärande gör det unikt. Genom att ta fasta på den massiva digitala kunskapsomställningen och de möjligheter och utmaningar som finns med hållbar utveckling ligger programmet i framkant när det gäller att forma kunskapsbaserat ledarskap inom ramen för hållbarhet. De potentiella jobbtitlarna för utexaminerade från detta program inkluderar inlärnings- och utvecklingschefer, organisationsutvecklingsspecialister, talangutvecklingschefer och företagsutbildare.## InternationaliseringProgrammet har en stark internationell karaktär och ger studenterna insikt i olika globala tillvägagångssätt, perspektiv och praktiker. Att analysera kulturella, ekonomiska och politiska faktorer som påverkar AIL-praxis både nationellt och globalt gör det möjligt för studenter att lära sig om AIL-praxis i relation till hållbarhet.
Utbildningen ges helt på engelska, med svensk och internationell antagning. Detta skapar en rik internationell lärandemiljö för studenterna samt ett studentliv med erfarenheter över hela världen.
Så ansöker du
Examen & Intyg
Högkolan Väst
Högskolan Väst i Trollhättan är en modern högskola som erbjuder arbetslivsnära utbildningar i en attraktiv och modern studiemiljö. Hos oss står studenten och lärandet i centrum. Arbetsintegrerat lärande som synsätt och metod präglar verksamheten och är högskolans profil. Trollhättan är...
Highlights