Visa studentum.se som: Mobil

Indiespelutvecklare

Changemaker Educations
Sammanfattning
Utbildningstyp: Folkhögskoleutbildning
Utbildningsort: Boden
Längd: 2 år
Utbildningstakt: Heltid/deltid
Studiestöd: Ja
Språk: Svenska
Sista ansökan: Platser kvar - öppen ansökan fram till kursstart

Indiespelutvecklare

SPELBRANSCHEN KALLADE - VI SVARADE: SVERIGES FÖRSTA YRKESUTBILDNING INOM INDIEGAMING HAR STARTAT!

2 ÅR - 35 PLATSER - OÄNDLIGA MÖJLIGHETER

Vi vet att många därute drömmer om att ha spel som yrke. De senaste åren har spelutveckling i alla dess former fullkomligt exploderat, och som resultat av detta skriker spelbranschen nu efter kompetens. Vi på Sunderby folkhögskola och Changemaker Education AB har en lång erfarenhet av att möta arbetsmarknadens behov genom utbildning. Så när branschen ropade - svarade vi! Med start hösten 2017 sparkade vi därför igång en helt unik utbildning inom spelutveckling på en professionell nivå. 25 studenter är nu mitt inne i utbildningen och kör för fullt! Vi har som mål att du skall kunna gå rakt ut i arbete efter examen - en utbildning som låter just din dröm bli verklighet!

Som indiespelutvecklare är hela världen din arbetsplats. Bara du sätter dina gränser då spelutveckling är idag ett universalt språk.

På denna yrkesutbildning kommer du ges alla verktyg för att, efter examen, starta eget företag eller ta plats i någon annans som anställd. Under dina två år hos oss kommer du, utöver de teoretiska delarna, bland annat få bygga upp din egna portfolio, arbeta direkt mot spelindustrin med skarpa case och pitcha direkt mot en extern jury bestående av yrkesverksamma samt spelintresserade med stor kunskap inom området. Utbildningen innehåller även årliga studieresor och 20 veckors praktik.

Som om inte detta vore nog kommer vi göra allt i vår makt för att hjälpa dig med boende, studentbostäder är planerade att byggas i direkt anslutning till skolan - men tills de är klara kommer vi bistå med andra lösningar. Du ges helt enkelt alla möjligheter att leva och andas spelutveckling på heltid under två år!

För mer information om Indiespelutvecklare, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Så ansöker du

ANSÖK NU!

Vi tar in 35 deltagare per kursstart. Första antagning sker under sommaren 2018 med kursstart 20 augusti 2018. Det finns platser kvar. Sök nu.

HUR DU SÖKER:

1. Skapa ett inlogg på mina sidor på sunderbys folkhögskola site eller via spelutvecklare siten

2. Bifoga ett personligt brev där du berättar om varför du vill gå utbildningen samt lite om din bakgrund och tidigare erfarenheter av spelutveckling.

3. Bifogar 2-3 A4 där du, med hjälp av bilder och text presenterar ett eller flera egna spelkoncept.

Kursinnehåll:

 
Indiespelutvecklare - kursplan - översikt 2017-2019 / 2018-2020
Indiespelutvecklare är en tvåårig eftergymnasial utbildning för professionell spelutveckling där du får lära dig arbeta som professionell spelutvecklare med inriktning ”Indiegames/Indiespel” (små och medelstora oberoende spelföretag). Utbildningen ska ge dig verktyg och kompetens att arbeta som indiespelutvecklare i eget företag, tillsammans med andra eller som anställd. Utbildningen ställer inga krav på förkunskaper inom området men stort intresse och erfarenhet av spelutveckling, spelproduktion sen tidigare rekommenderas.
Utbildningen främjar både till kreativitet och till strukturerat arbete i projekt. Den fokuserar på konkret
produktion - spelprojekt - med stöd av föreläsningar och kännetecknas av pedagogiken “learning by doing - learning by reflexion”. Den innehåller även moment av presentationer / pitchar för gäster, både interna som externa från spelbranschen, som bedömer inlämningsuppgifter, spelproduktioner och ger personliga kommentarer.
Varje utbildningsmoment innehåller teori, föreläsningar, inspiration, praktisk produktion och
presentationstillfällen. Momenten är indelade veckovis (20timmarr) med successiv fördjupning och/eller nytt verktyg. Föreläsningarna är på 4 timmar på plats och/eller via distans samt efterföljs med inlämnings- /
produktionsuppgifter. Handledning ges dels vid utbildningstillfällena, dels digitalt. Utöver föreläsningar av handledarna kommer gästföreläsare, olika aktörer inom de kreativa näringarna och datorspelsbranschen att bidra till utbildningen. I utbildningen (år 2, vårtermin) ingår praktik på 20 veckor.

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha KUNSKAPER om
• spelutvecklingsprocessen från idéstadiet av ett spelkoncept för olika plattformar samt distribution av
dataspel med särskilt fokus på s.k Indiegamespel
• design av de miljöer i vilka spelandet sker samt hur olika designelement påverkar spelarens motivation att spela
• analys av dataspel för de mekanismer som belönar och straffar spelare, spelbarhetskriterier
• testning av spel under pågående produktion för att hitta buggar för åtgärd innan spel släpps ut på
marknaden
• projektledning och projektstyrning enligt agila metoder vid arbete i grupper under pågående produktioner
• design av spel till de senaste plattformarna och med de senaste verktygen som är branschstandard för indiegamespel
• presentationsteknik vid ”pitch” av spel och spelresultat
• entreprenörskap, de ekonomiska och kreativa förutsättningarna för att driva ett företag samt vilka lagar som styr företagandet
• relevanta sälj-/marknadsförings- och distributionskanaler och finansieringsformer
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha FÄRDIGHETER i att
• skapa nivåer för dataspel i både visuella och textbaserade editorer för dataspel
• framställa färdiga konceptdokument för dataspel från en egen idé eller utifrån ett extern givet koncept eller utifrån ett specificerat kundkrav
• kommunicera egna idéer och koncept för nya spel inom en egen arbetsgrupp och även mot en extern
beställare eller samarbetspartner
• implementera gameplay genom programmering i visuella och textbaserade editorer och språk för dataspel som C# och Kismet el liknande
• välja rätt verktyg utifrån givna koncept och för en tänkt plattform för distribution vid en produktion av ett dataspel
• testa och analysera dataspel för att hitta buggar och fel samt utvärdera ett dataspels spelbarhet under pågående produktion samt genomföra fokustester inför det att ett spel släpps på marknaden

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha KOMPETENSER för att
• applicera både klassiska och innovativa speldesigns-principer vid produktion av spel och banor för olika typer av spel som görs av indiespelutvecklare
• optimera ett dataspel så spelarmotivation och gameplay uppmuntras hos den tänkte spelaren för att skapa intressanta spelupplevelser.
• arbeta både individuellt och i grupp vid dataspelsproduktioner
• designa spel för både singel och multiplayers samt att anpassa spel för olika plattformar, interface och tekniker såsom Free2Play och touchskärmar
• producera både enkla och komplexa spel omfattande flera nivåer och olika spelmiljöer till olika typer av plattformar och spelmotorer som Unreal och Unity.
• bedöma och värdera den egna arbetsinsatsen i relation till förväntade krav från beställare och kunder för att säkerställa kvaliteten på produkten
• starta upp och driva ett småskaligt spelutvecklingsföretag i syfte att vara affärsmässigt bärkraftigt inklusive produktion och försäljning


Utbildningen - kursöversikt
(I bokstavsordning, ej utbildningsföljd)
• Gameplay och Scripting 1: introduktion, 2v
• Gameplay och Scripting 2: fördjupning, 2v
• Interaktionsdesign 1: introduktion, 3v
• Interaktionsdesign 1: fördjupning, 3v
• Introduktion till Spelutveckling, 3v
• Level Design och skapande av miljöer 1: introduktion, 3v
• Level Design och skapande av miljöer 2: fördjupning, 3v
• Marknadsanalys, branschkännedom och portfolio 1: introduktion, 2v
• Marknadsanalys, branschkännedom och portfolio 2: fördjupning, 2v
• Marknadsföring, försäljning och distribution 1: introduktion, 2v
• Marknadsföring, försäljning och distribution 2: fördjupning, 3v
• Praktik, 20v
• QA - Quality Assurance 1: introduktion, 2v
• QA - Quality Assurance 2: fördjupning, 2v
• Speldesign 1: grundkurs, 3v
• Speldesign 2: fortsättning, 3v
• Speldesign 3: fördjupning, 3v
• Speldesign 4: specialisering Indie Game Development, 5v
• Spelprojekt 1, 3v
• Spelprojekt 2, 4v
• Spelprojekt 3, 4v
• Spelprojekt 4, 5v
• Spelprojekt 5, 4v


Summa: 78 kursveckor

Changemaker Educations

Changemaker Educations



Changemaker Educations och Futuregames

Changemaker Educations och Futuregames erbjuder YH-utbildningar inom webbutveckling, spelutveckling, projektledning och e-handel. Vi har lång erfarenhet av att framgångsrikt bedriva yrkesutbildningar och spjutspetsutbildningar, både i Sverige och utomlands. Välkommen att mejla, ringa eller besöka oss på Södermalm (Åsögatan117);Anna Möller 0708-369100. Över 90 procent av våra examinerade...


Läs mer om Changemaker Educations och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Indiespelutvecklare

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Hitta till utbildaren

Changemaker Educations

Åsögatan 117
116 24 Stockholm

Tel: 0703513437
Mobil 0703513437
cmeducations.se


Beställ information

För att få mer information om Indiespelutvecklare via mejl, fyll i följande uppgifter:

Recensioner
Kursrecensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Arrangörsrecensioner
          (3,3)
Baseras på 6 recensioner
Se alla skolans recensioner