Visa studentum.se som: Mobil

Digital Brand Strategy

Berghs School of Communication
Sammanfattning
Enskilda kurser (Komvux)
Stockholm
30 timmar
36 875 SEK inkl. moms
Svenska
Berghs School of Communication

Digital Brand Strategy

Hur positionerar man varumärken för att lyckas i en alltmer fragmenterad värld där digitala och sociala medier är dominerande? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att bli framgångsrik i ett digitalt och alltmer komplext kommunikationslandskap.

Om kursen

I dagens digitaliserade och alltmer komplexa kommunikations- och affärslandskap har vikten av en tydlig varumärkesposition blivit avgörande. Nya medier suddar ut gränsen mellan interna och externa målgrupper. Transparensen och snabbheten krymper avståndet mellan vad ett varumärke säger och vad det gör. Digitaliseringen suddar ut gränsen mellan produkt och kommunikation, samt mellan online och offline. Och en allt större del av varumärkesupplevelsen ligger utanför en organisations direkta kontroll genom sociala användare, influencers och alltmer komplexa kundresor.

För att lyckas i denna verklighet behöver organisationer identifiera ett tydligt syfte för sitt varumärke och ta ett helhetsgrepp om hur det ska upplevas - för att på så vis skapa tydlig, engagerande och lönsam kommunikation mot alla målgrupper.

På den här kursen får du lära dig grunderna för modern, digital varumärkesstrategi i fem tydliga steg. Varje steg går igenom ramverk och processer för att bygga ett starkare varumärke – vare sig det handlar om att förflytta ett varumärke eller tydliggöra vad det redan står för: Potential och behovsanalys, positionering och riktning, personlighet och upplevelse, varumärkets ekosystem och strategisk kommunikationsplanering.

I undervisningen varvas teori med verkliga exempel – aktuella cases, kampanjer och strategier inom såväl B2B, B2C och offentlig sektor – samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt och konsekvent med varumärket. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete som du kommer att presentera vid sista tillfället. För att det ska bli så konkret och relevant som möjligt brukar det vara bra att arbeta med varumärken inom den egna organisationen. Om du är konsult, mellan jobb eller av någon annan anledning inte kan jobba med din egen organisation bör du välja ett annat varumärke du är väl bekant med.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till seniora kommunikatörer, marknadschefer och ledare med befintligt ansvar för ett företags närvaro i digitala och sociala medier samt/eller varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen passar oavsett om du jobbar som konsult eller inom en organisation.

Berghs School of Communication

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Tel: 08-587 550 00
Fax 08-587 550 10
www.berghs.se