Bygga varumärke i sociala medier

Längd
18 timmar
Pris
33 750 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
15 maj, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Klassrum
Språk
Svenska
Längd
18 timmar
Pris
33 750 SEK inkl. moms
Nästa startdatum
15 maj, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Klassrum
Språk
Svenska
Vill du veta mer?

Bygga varumärke i sociala medier

Berghs School of Communication
  • Strategi och varumärke
  • Innehåll och engagemang
  • Sociala medier och influencers

Att finnas i sociala medier är en självklarhet för de flesta företag och organisationer – men att veta på vilket sätt man ska kommunicera för att få effekt kan vara en utmaning. På kursen lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknadskommunikation i sociala medier. Allt med varumärket i fokus.

Om kursen

Under det decennium som sociala medier varit på tapeten har företag och organisationer valt att se sociala medier som ett komplement till den vanliga kommunikationen. Det har inneburit att varumärken har missat möjligheter men även förlorat värde genom att inte arbeta strategiskt och konsekvent med sina sociala kanaler och sin närvaro.

Ett varumärke i sociala medier har nya utmaningar och måste förtjäna sina följare, ambassadörer och sin community. Det är en sak att använda sociala medier – en annan att vara ett socialt varumärke och göra det effektivt. En ytterligare utmaning som många företag står inför i sin kommunikationsstrategi: att gå från att använda sociala medier som ett komplement till att utnyttja dess fulla potential som varumärkesbyggare.

Det är i det som kursen Bygga varumärke i sociala medier tar sin utgångspunkt.
Fokus är på varumärket och effektiv varumärkeskommunikation i sociala medier.

Vi gör bland annat djupdykningar i varumärket och målgruppen i en digital verklighet, kanalernas strategiska möjligheter, hur content fungerar i sociala medier och hur du praktiskt kan implementera dem i företagets kommunikations­strategi liksom tittar på planering, smarta taktiska lösningar och självklart kryddat med att inkorporera AI i såväl mätning som produktion.

Kursens tre dagar är uppdelade i strategi, taktik och implementering. Teori och mer praktiska övningar varvas. Genom hela kursen har du som deltagare en uppgift att tillsammans med andra göra en strategisk plan och ett taktiskt ramverk för ett (fiktivt) varumärke.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som redan idag jobbar med att strategiskt och taktiskt utveckla kommunikation mot era målgrupper eller siktar på att arbeta med det framöver. Du har baskunskaper om sociala medier, kanske arbetar du med sociala medier som del av ditt arbete men vill nu fördjupa kunskapen för att öka nytta och värde och göra varumärket till ett socialt varumärke.

Kursansvariga

Deeped Niclas Strandh

Senior social media strategist

Sarah Larsson Bernhardt

Senior social media strategist

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor

Övrig information

Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.

Kursdatum

Onsdag 15/5, torsdag 16/5 och fredag 17/5 kl. 09:00-16:00

Egna studietimmar

ca 2-3

Det här får du

  • Sociala medier idag – hur använder vi dem för att få affären att växa?
  • Att arbeta strategiskt med varumärken i sociala medier
  • Att strategiskt och taktiskt använda innehåll och kanaler för att engagera, inspirera, konvertera och skapa förutsättningar för ett varumärke.
  • Syftesdriven marknadsföring – varumärkets 'varför' i sociala medier.
  • Beteenden/målgrupp – hur använder människor sociala medier och hur ska vi använda dessa beteenden?
  • Innehåll – content marketing är mer än att berätta om vad. Hur arbetar man i teman, koncept och format, på vilket sätt ska vi kunna göra mer, oftare och bättre?
  • Kanaler – hur ser kanalerna ut idag? Hur gör man ett strategiskt val?
  • Grundläggande insikter i hur man skriver en sociala mediestrategi.
  • Att sätta mål och syfte med sin sociala medienärvaro och grundläggande mätning för sociala mediearbetet.
  • Att arbeta med influencers och experter för att utnyttja maximal effekt av sociala medier.
  • Basen för i att arbeta med paid social media på ett strategiskt effektivt sätt.
  • Implementering av AI för sociala medier.

OBS: Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.

 

För mer information om Bygga varumärke i sociala medier, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande kursstarter

1 tillgängligt startdatum

15 maj, 2024

  • Klassrum
  • Stockholm
  • Svenska

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Bygga varumärke i sociala medier

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Berghs School of Communication
Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...

Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Highlights