Warszawa - Forum

2010-02-26 09:58   Isabelle
Hej! Är det någon mer som tänker söka till Warszawa nu i vår? Mvh Isabelle

RE: Warszawa
2010-03-15 17:55   Anna
Hej! Jajamensan. =D Det ska jag göra. =) Mvh Anna

RE: Warszawa
2010-03-16 20:13   isabelle
Vad kul. :) Jag är så nervös inför provet, pluggar du också nu? Du får gärna lägga till mig på msn om du har lust att hålla kontakten tills provet? Min mail är Isabelle-larsson@hotmail.com Mvh Isabelle

RE: Warszawa
2010-03-17 20:53   Connie
Hej! Jag tänker också söka i vår! :) Ska göra prov till både Brno och Warszawa. Kommer jag inte in där så söker jag till Budapest. Fick nyss information om att det räcker med 50% sätt på antagningsprovet för att bli erbjuden plats i Warszawa och Brno (!) Positivt! /Connie

RE: Warszawa
2010-03-18 09:47   Anna
Hej! Jajamensan det har jag med hört. =) Sen att det brukar vara typ 50-60 personer som söker och att hela 3/4 av dom kommer in. Så om 60 pers söker så är det bara 15 pers som inte kommer in. Vilket ju är jättebra! =) Har även hört att det är väldigt mycket kryssfrågor från en tjej som gjorde provet förra året. Där man får en fråga och sen fyra alternativ att välja på. Jättebra. =) Vet ni föresten att ni kan gå in på www.sonans.no/interstudies/page?id=1240 där ni hittar gamla antagningsprov. Dock inte helt som det vi kommer göra då det egentligen är för läkartudierna och dom även har en fysikdel vilket inte vi kommer ha om jag har fattat det rätt. Utan på vårt prov blir det en kemidel och en biologidel. Men Arne från den sidan som jag har vart i kontakt med och som har hand om de svenska studenterna sa att man kunde träna sig på dom i varje fall, då det är samma upplägg och samma svårighetsgrad. Connie: Jag ska med söka till Brno, vet du hur det går till med ansökan dit? Ansöker man online och skickar in ett för Warsawa och ett för Brno? Kommer proven vara på samma dag eller på två dagar? Eller är det ett prov som räknas för både Polen och Tjeckien. Hur gör man med betalningen och det andra man ska skicka in, som Cv m.m. ? Tacksam för svar. =) Ha det jättebra! Och plugga lugnt! =) Kram Anna

RE: Warszawa
2010-03-18 09:49   Anna
Hej igen! Connie vet du även hur man söker till Ungern och Budapest, har jag med tänkt att göra, men har inte riktigt förstått hur. Tack på förhand! Mvh Anna

RE: Warszawa
2010-03-18 09:52   Anna
Hej! Nu har jag lagt till dig på msn Isabelle, så kan vi höras mer där. =) Ska bli jättekul! =) Ha det bra! Mvh Anna

RE: Warszawa
2010-03-19 09:41   Connie
Hej Anna! Kul att du vill söka alla tre! Jag söker Budapest om jag inte kommer in i Polen eller Brno. Jag är i Budapest nu och går en pre-med-utbildning på en skola som ligger 50 meter från veterinärskolan:) Vet att Budapest har flera möjligheter till att gör antagningsprovet. Dels kan man göra det i Stockholm, antingen nu den 27-29e mars eller senare i sommar. Tror inte de bestämt exakt datum än. Man kan även göra det här i Budapest den 17e maj vilket jag planerar att göra ifall jag inte kommer in i Brno eller Warszawa. Checka in hemsidan för Szent Istvan: www.studyhungary.hu/index.php?show=men&mid=20 Exakt hur man söker till Budapest vet jag inte riktigt för den pre-medkursen jag går har nära samarbete med universitetet så alla ansökningshandlingar går via dem. Men jag skulle tippa på att det räcker om du hör av dig till Szent Istvan, säger att du vill göra provet samt betalar in avgiften till dem (de är väääldigt pengagalna här)Kanske inget unikt för just Budapest iofs :) Angående Warszawa och Brno så har jag gjort två separata onlineansökningar. Man betalar ett pris för att få göra bägge proven (tror det är 200 euro jämfört med 165 euro för ett prov). Vet dock inte på vilket sätt dessa prov skiljer sig åt. Det står på sonnans hemsida att provet för Warszawa är kl 11.00 (sön 9e maj) och för Brno kl 13.00 samma dag. Så vi kommer alltså ha samma kemi och biologidel som de som söker till medicin? Kram från Budapest! Connie

RE: Warszawa
2010-03-19 09:49   Connie
Glömde en grej ;) CV och sånt där skickar man bara in om man klarar provet. Så för att få göra provet behöver du endast göra en onlineanmälan och betala in avgiften (de har skrivit ner sitt kontonummer på hemsidan). Kram igen!

RE: Warszawa
2010-03-20 16:16   Jenny
Japp, jag har sökt o pluggar för fullt inför proven nu... har även sökt ungern vilket det provet ligger lite tidigare! Ska bli spännande! :)

RE: Warszawa
2010-03-21 22:04   Jenny
jajamensan! Har också sökt till Polen nu till hösten! Spännande hur antagningsprov o de kommer gå!(: Lycka till allesammans! MVH Jenny

RE: Warszawa
2010-03-22 08:29   Connie
Jenny: Du gör provet nästa helg i Stockholm va? :) Lycka till och keep us updated om hur det var! Kram

RE: Warszawa
2010-03-23 14:11   Jenny
Yes, det gör jag! :) lite smått nervös hur pass svårt det kommer o vara! Men man kan inte göra mer än sitt bästa! Nu blire plugga tills man storknar :P Kramar Jenny

RE: Warszawa
2010-03-23 20:29   Connie
Gud så spännande. Men de e bra, plugga på! :) Du har ju fler chanser annars. Lycka till!!!

RE: Warszawa
2010-03-24 08:02   Anna
Hej! Lycka till Jenny! Det kommer gå kanonbra! =) Kramis

RE: Warszawa
2010-03-25 08:31   Isabelle
Ja, det hade varit kul att höra hur provet och det var. :) Mvh Isabelle

RE: Warszawa
2010-03-25 09:27   susanne
Hej! Vet du om provet för warsawa är på svenska?

RE: Warszawa
2010-03-26 08:29   Connie
Vad jag vet är alla prov på engelska. Har svårt att tro att något är på svenska då de på något sätt måste kolla ens engelskakunskaper innan vi börjar en hel utbildning på engelska. Kram!

RE: Warszawa
2010-03-26 09:47   Anna
Hejsan! Provet för Warszawa kommer att vara på engelska. Dock tycker inte jag att det var speciellt svår engelska pluss att man får ha lexikon med sig. Du kan gå in och kolla på gamla antagninsprov på den här sidan. www.sonans.no/interstudies/page?id=1240 Det finns inga som är exakt som de proven för veterinär, men jag har mailat Arne som har hand om svenska studenter på den sidan och han sa att dom proven är så gott som lika. Förutom att vi inte kommer att ha någon fysik del som läkarna har. Annars kommer det vara alternativ på så gott som alla frågor, vilket känns bra. =) Vet inte om du har hört att man bara behöver ha 50 % på provet för att komma in. Och att det brukar vara typ 50-60 pers som söker. Varav 3/4 kommer in. =) Så om 60 pers söker så är det bara 15 pers som inte kommer in. Vilket är himla bra. =) Ska du också upp till Sthlm den 9:e maj och skriva provet eller? =) Ha det bra! Mvh Anna

RE: Warszawa
2010-03-28 20:47   Jenny
Nu är jag hemma igen efter en weekend i Stockholm med antagningsprov! O gissa vad... jag blev ANTAGEN! Det är helt sjukt :D Överlycklig!!! Provet var i kemi, biologi och grammatikprov i engelska Det var faktiskt jättesvårt o kändes som att de va högt över våran svenska gymnasienivå, men som tur var var jag förberedd på detta o hade pluggat stenhårt och även läst de ämnena på universitet så jag fixade det... man skulle minst ha 50% på proven! Frågan är nu bara ska jag välja Ungern framför Polen...? hmm de behövs att fundera över! Lycka till allihopa på era prov! Jag håller tummarna för er... /Jenny

RE: Warszawa
2010-03-29 09:23   connie
Grattis jenny!! Underbart att du kom in! Skönt också att få resultatet så snabbt. När måste du ge besked? Om du ska göra antagningsprovet för Polen i Maj så syns vi där! Kram

RE: Warszawa
2010-03-29 12:15   susanne
Ja jag har tänkt åka till Stockholm den 9:e och skriva :) Jag har inte anmält mig än men ska göra det snart. Låter bra att såpass många kommer in och att man bara behöver 50% rätt! Jag är nervös inför intervjun som man ska gå på efter provet, är det någon som vet vad den handlar om? Är det stränga polska professorer som intervjuar en? :P Ni som pluggar inför provet, läser ni på biologi A och B och Kemi A och B eller? Jenny: Stort grattis!!! Verkligen bra gjort! Vilken skola kommer du välja tror du? För- och nackdelar Ungern vs. Polen? Ha de bra!

RE: Warszawa
2010-03-29 12:23   emma
Hej allihopa och ett stort grattis till Jenny! Fick du göra en intervju också? I så fall var det svårt, vad frågade dem? Den borde ju vara ganska lik den till Polen menar jag... För jag funderar på att söka till Polen nu till hösten. Innehåller intagningsprovet dit bara biologi + kemi? Är det bara flervalsfrågor eller måste man själv skriva långa svar på några? Lycka till alla med plugget ;)

RE: Warszawa
2010-03-30 08:56   Isabelle
Grattis jenny! :) Du sa att det var svårt, kan du inte ge exempel på vad det var för frågor? Jag fick höra att det inte var någon riktig intervju till Polen (i alla fall till läkarantagningen). Utan de som klarade provet fick chans att fråga frågor m.m. Mvh Isabelle

RE: Warszawa
2010-03-30 10:52   Olivia
När är proven om man ska söka till våren 2011? Är dom nu?:O

RE: Warszawa
2010-03-30 15:27   susanne
Nästan säker på att de endast har intag på höstterminerna. Provet för höstterminen i år är den 9 maj i Sthlm :)

RE: Warszawa
2010-03-30 21:04   Anna
Hej! Japp, vad jag vet så är det tyvärr bara intagning till hösten. Skulle med gärna vilja veta vad det kom för sorts frågor. =) Även om jag kollat på lite gamla antagningsprov. Men hade vart roligt. =) Sen gällande intervjun till Polen och Tjeckien så har jag hört med Arne, som har hand om de svenska studenterna, att det endast skulle vara socialt prat i 5 min. Är väl bara för att se lite vad det är för personer. Så det verkar ju inte alls farligt. =) Bara å plugga på. ;-) Kramis Anna

RE: Warszawa
2010-03-30 21:40   Jenny
Hej och tack allihopa! intervjun som jag gjorde var egentligen ingen riktig intervju. När jag kom in så gick de igenom mitt prov jag skrivit och berättade resultatet och att de genom erfarenhet är övertygade om att jag har rätt kunskaper och kommer att klara utbildningen fint! Sen fanns det en del på provet jag skrev där vi skulle skriva mer fristående, frågan vi fick var: "Vad är det största medicinska samhällsproblemet vi har idag?". Vi diskuterade igenom vad jag svarat och vad hans syn på mitt svar var! Mer än så var det inte, men jag vet att de som sökte till läkarlinjen fick en mer omfattande intervju! Ngr exempel på frågor på provet var: Vilken del av hjärtat kan man operera in en pacemaker? Vilka hormoner ökar blodsockernivån i blodet? Allmänt sett var biologidelen mkt om cellbiologi o genetik o mkt medicinska termer på engelska Kemidelen kändes som de va mkt högre nivå en vad vi svenska gymnasister e vana vid... Vad jag nu kommer att välja mellan Polen o Ungern vet jag faktiskt ännu inte, jag måste ge besked o betala in en avgift om jag vill ha kvar min plats! det lutar väl lite åt Ungern i alla fall! Men vad har ni för tankar? Jag är inte intresserad av en utbildn som e lätt o komma in på utan jag söker den bästa utbildningen med högst status! /Jenny

RE: Warszawa
2010-03-31 09:18   connie
Hej och GRATTIS till Jenny!!! Angående vilken utbildning som har högst status tror jag (från vad jag har hört när jag diskuterat med folk som går på skolan) är Budapest. Däremot får du ju samma behörighet med en examen därifrån som med en från Warszawa och Brno. Anledningen till att jag hellre söker till Warszawa eller Brno är för att jag hört att skolan i Budapest är ganska gammalmodig vad gäller lärarnas relation till eleverna. Det är hårdare där eftersom det är mer konkurrens mellan eleverna plus att den är nästan dubbelt så dyr som den i Warszawa. Och även om skolan i Budapest kanske har något bättre rykte så är jag tveksam på om det kommer vara avgörande när man sedan söker jobb. Tycker skolan i Warszawa verkar ha skönare stämning både mellan elever och lärare! Har inte hört något som är verkar vara dåligt med Warszawa ännu :) Kram!

RE: Warszawa
2010-04-02 18:50   Nina
Hej Jenny! Läste att du kommit in på utbildningen i Ungern, det gjorde jag också :) Du får gärna maila mig om du vill nina.egeland91@hotmail.com Mvh Nina

RE: Warszawa
2010-04-06 14:36   Connie
Grattis Nina! Hur lång tid har ni på er att lämna besked om ni vill ha platsen eller ej?

RE: Warszawa
2010-04-07 18:56   Jenny
Till den 29 April har vi på oss, så det börjar dra ihop sig! Beslutsångest!!! Ska man göra provet för Polen lr ej o ska man acceptera platsen?! Hmm krävs att fundera på!

RE: Warszawa
2010-04-08 09:41   Connie
Oj va svårt! Ta ett flyg ner hit och titta på skolan vettja! :)

RE: Warszawa
2010-04-09 13:52   Jenny
Jo det skulle man behöva men lite för tajt om tid för de :P Vi får se hur jag löser det :) Lutar väl lite åt att ta Budapest iaf!

RE: Warszawa
2010-04-14 09:35   susanne
Va surt att du måste bestämma dig innan polen-provet är Jenny.. Svårt val, men det blir väl ungefär dubbelt så dyrt i Budapest, om det har någon betydelse. Kom precis på en annan sak, ska man ta med sina betyg till provet ifall de vill kolla på dem? Vad krävs egentligen för betyg? För jag har hela tiden hört att det inte spelar någon roll, man behöver ju inte ens ha läst biologi o kemi m.m. Men frågan är nu om de ändå föredrar de med högst betyg om de måste sålla... Någon som vet vad som krävs?

RE: Warszawa
2010-04-15 12:06   Isabelle
Jag tror inte att de kommer att titta på betyg vid provtillfället. Men jag tänker ta med mina för säkerhets skull. Så som jag uppfattar det av Arne så är det gott om platser, dvs. att de som klarar provet kommer in. Mvh Isabelle

RE: Warszawa
2010-04-15 18:50   connie
Hej Susanne! De erbjuder bara plats till dem som klarar 50% på provet och om fler personer når upp till den gränsen än antalet platser, antar jag att de går på provresultatet. De har inte ens nämnt något om betyg så tror inte det spelar någon roll. Har just skickat ett mail till jordbruksverket för att få klarhet i om det i Sverige är mindre uppskattat att anställa en person med utländsk examen än en med svensk. Ska bli spännande att få svar! Jenny: Lycka till med ditt beslut!

RE: Warszawa
2010-04-19 10:49   susanne
Okej tack för svaren! Connie, skriv jättegärna här när jordbruksverket har svarat, jag har också funderat på den saken nämligen! Ska bli intressant att se vad de svarar.

RE: Warszawa
2010-04-20 20:49   Emmelie
Hallå allihopa! Vad kul med fler som ska göra antagningsprovet i Sthlm den 9 maj. Själv sitter jag och översätter alla fackuttryck från kemin och biologin till engelska just nu :) Vilka här ska göra provet nu då? Emmelie

RE: Warszawa
2010-04-21 14:02   Anna
Hejsan! Jag ska göra ett prov för Polen och ett för Tjeckien den 9:e maj. =) Så pluggar med för fullt till det. Söker du också till båda länderna eller? Eller endast någon av dom? =) Mvh Anna

RE: Warszawa
2010-04-22 08:26   Emmelie
Vad roligt! Jag söker bara till Warszawa, har sökt till Oslo och Uppsala med, men oddsen att komma in där är ju inte så stora tyvärr. Vart vill du helst komma in? Läste här ovan att man kanske bara behövde 50% rätt på provet, men det beror ju på HUR svårt provet är ;-)

RE: Warszawa
2010-04-22 08:56   Connie
Fick just mail från jordbruksverket angående utländsk examen! De svarade såhär: Hej Constancia, Att ha fått sin examen vid en godkänd utbildning i ett annat EU-land påverkar inte hur man tas emot på den svenska arbetsmarknaden. Efter att du tagit din veterinärexamen ska du ansöka om svensk legitimation. Då vet arbetsgivarna att din utbildningsbakgrund är prövad och garanterad av svenska staten. Det är många som läser sin utbildning i ett annat EU-land och de är, enligt min erfarenhet, lika uppskattade av arbetsgivarna som de studenter som läst sin utbildning i Sverige. Har du fler frågor eller följdfrågor, tveka inte att höra av dig. Med vänlig hälsning, Anne Zedén Yverås Det låter ju bra :)

RE: Warszawa
2010-04-28 16:06   Emma
Hej! Nu har jag anmält mig till provet den 9:e maj... Det står på Sonans hemsida att man får ha lexikon på provet, är det något man får låna där eller är det tillåtet att ha med eget? Någon som vet? Emma

RE: Warszawa
2010-04-29 09:30   Emmelie
Jag har uppfattat det som att du ska ha med dig det själv. Skickade även igår och frågade om vilka miniräknare som var tillåtna, och då skrev Arne att alla är tillåtna :) Ifall någon skulle undra.

RE: Warszawa
2010-05-09 19:56   Connie
Har just gjort intagningsprov för Warszawa och Brno. Fick direkt besked om att jag blivit antagen till Wawa! Även provet för Brno gick bra men slutgiltiga beskedet kommer via mail om tre veckor. Frågan är vad man väljer om man kommer in på bägge.. Lyxproblem men man måste ju välja :S

RE: Warszawa
2015-10-13 13:45   Bertil
Under semestern i Warszawa letade vi efter en reastaurang, där man kan äta någon utsökad mat. Vi gick på New Orleans. Vi fick jättegod mat.

RE: Warszawa
2015-11-12 11:04   Frans
Jag vet inte, men hur kommer det att rekommendera restauranger i New Orleans i Warszawa.
Mycket bra och utsökt mat. Atmosfären också coolt.

RE: Warszawa
2016-07-04 13:35   Buzzz
För några veckor sedan reste jag tillsammans med min fru till Polen. Vi har valt att åka till Warszawa. Efter en promenad blev vi hungriga så vi gick på restaurangen New Orleans Gentlemen's Club & Restaurant. Maten var mycket god och det är värt att komma förbi. http://neworleans.pl/en/?nkpage=2

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀