vill bli läkare - bästa vägen dit?? - Forum

2011-08-19 08:44   Joakim
Hej jag heter Joakim Perfjell och gick ut naturvetenskapliga programmet 2011. Jag fick ett snittbetyg på 13.5 (!) exklusive 2.5 meritpoäng. Betyget visar inte mitt sanna jag. Jag har hursomhelst följande betyg i respektive kurser: Biologi A: VG Biologi B: MVG Kemi A : VG Kemi B : G Naturkunskap : MVG Medicinsk kemi : VG Marinbiologi : VG ( Engelska A: VG Engelska B: VG Engelska C: G ) Matte A : VG Matte B,C & D : G Jag skulle vilja bli läkare! Är detta möjligt/rimligt? Jag är villig att läsa upp på Komvux, läsa ett basår (nödvändigt?), göra högskoleprovet flertalet gånger ( tror jag skulle få ett mycket högt resultat (mellan 1,1 - 1,9) samt att läsa utomlands i vilket land som helst. hur skall jag gå till väga? jag vill gärna efter studierna kunna ha möjlighet att arbeta som läkare i Sverige antingen privat eller på sjukhus (kommunalt?). tack på förhand! / J

RE: vill bli läkare - bästa vägen dit??
2011-08-24 16:10   Susanne

Utomlands finns det andra urvalskriterier än i Sverige. Man kan bland annat räkna in arbetserfarenhet inom området i bedömningen, något som inte tillämpas här.

Du kan göra högskoleprovet och möjligen ha en chans den vägen. Men när det är många med samma hp resultat, tar man med andra meriter för att skilja de sökande åt. Då blir en med sämre betyg bortsorterad.
I andra länder går det inte automatiskt att söka med hp resultat, men det kan gå att få med det i en allmän bedömning av sina meriter.

För att få jobba som läkare i Sverige efter utbildningen, är det bra att läsa i ett land inom EU. Det finns nämligen avtal som ger rätt att arbeta i andra EU-länder om man utbildade sig inom EU. Går man utbildning i land som inte är med i EU eller har något avtal som ger rätt att jobba i EU-länder, blir det svårt att söka jobb i Sverige även med läkarexamen i hand. Man kan kunna mycket men om det inte är godkänt i Sverige har man ingen rätt att jobba som läkare här med med den utbildningen.

Det finns massa info om läkarstudier utomlands. Sätt dig i lugn och ro och sök efter vad för alternativ som skulle passa dig och dina behov (t ex att man på ett håll kan komma in efter ett kunskapstest...)


RE: vill bli läkare - bästa vägen dit??
2011-08-30 14:50   Dr. Cohen

you can apply to a med university abroad, in order for you to be accepted all you need in a complete high school diploma and to pass entrance examination.
There are many options for you so dont give it up.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀