VILKET AR BAST OCH BILLIGAST! - Forum

2005-09-11 01:20   Cissi
Hej ar en 22 arig tjej som for narvarande bor i Dublin. Vill verkligen ta tag i mina studier nu och har det senaste aret insett att jag verkligen vill bli LAKARE! Hur som helst gick natur men har usla betyg har val 14,1 i snitt ska lasa upp en del via distans nu i host men kommer att ta flera ar innan jag far 2,0 sa lasa i Sverige ar ganska uteslutet. Har last en hel del om att plugga i Ungern, problemet dar ar att man maste skriva ett intradesprov som (jag trot kostar 3000kr att skriva) Dessutom ar terminsavgifterna ganska hoga. Funderar nu istallet pa att kanske plugga i Polen har last att i Wroclaw sa behover man inte skriva nagot intradesprov. Kan nagon som kollat upp olika alternativ sa snallt svara pa vilket ar det basta alternativet och vad som blir billgast i slutandan. Skulle bli oerhort tacksam for hjalpen. Ha de gott Cissi

Ang: VILKET AR BAST OCH BILLIGAST!
2005-09-15 00:24  
Hej Cissi... Det finns även läkarutbildning i Bialystok i polen, i närheten av Warszava. Jag och ett gäng andra svenskar ska börja där denna terminen. Fördelen med Bialystok är att skolan är väldigt bra, och har ett bra utbildningssystem, samt att man inte behöver göra något inträdesprov. Dock krävs det ganska bra betyg för att komma in på denna utbildningen. Dessutom har denna utbildningen snäppet lägre terminsavgifter än dem andra skolorna i Polen... Ha de bra... Jc

Ang: VILKET AR BAST OCH BILLIGAST!
2005-10-27 22:28   pin
hej jag tror dock att på de flesta polska universitet tar dom inträdesprov istället för betygen. Proven ska inte vara så dyra som du beskrev om ungerns iaf. Lycka till

Ang: VILKET AR BAST OCH BILLIGAST!
2005-11-16 14:26   Sal
Vad för inträdesbetyg behövs det ?

Ang: VILKET AR BAST OCH BILLIGAST!
2005-11-27 19:28   MG
Hejsan Cissi Jag läser just nu på tändläkarelinjen i Wroclaw. Här krävs ingen inträdesprov för varken läkare eller tandläkare. Första året kostar 12000 euro, och de andra åren kostar 8000 euro. Utbildningen är Csn berättigad vilket innebär att Csn betalar enbart för din universitetsavgift. Levnadskostnader (ungefär 4000-4500 /månad inkl hyra på studenthem)och skolmaterial får du själv stå för. Efter att du är klar med din läkar/tandläkarutbildning kan du jobba som tandläkare/läkare i Sverige eftersom socialstyrelsen godkänner diplom från Polen pga dom är med i EU. Lycka till! MG

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀