Veterinärutbildning utomlands = frågor! - Forum

2013-08-09 22:30   Alexander

Hejsan! Jo, jag sitter här och grämer mig över att det är så sinnessjukt svårt att komma in på veterinärprogrammet i Uppsala. 2012 var det ca 1600 sökande och 50 platser. Ta då och lägg till att jag måste läsa upp mina betyg via prövningsenheten för att konkurrera, och vi har ett recept på en enkelbiljett utomlands. Jag undrar dock om det är någon här som vet hur det fungerar med att söka till veterinärutbildningen utomlands? Vilka länder är mest populära, och varför? Vad för betyg behöver du för att kunna komma in på diverse högskolor/universitet utomlands? Det varierar ju antagligen, men någon slags generell förväntan som gäller för de flesta veterinärutbildningar utomlands måste det ju finnas? Och hur mycket bör man sikta in sig på att totalkostnaden över 5,5 år kommer att hamna? I vilka länder är man berättigad studiemedel, och i vilka länder har utbildningen en enligt svenska standard godkänd kvalitet? Är det tungt för en normalbegåvad person i engelska att läsa kurslitteraturen? Ja, det här är väl de frågorna jag sitter och ruvar på för tillfället. Tack på förhand! :) Mvh / Alexander


RE: Veterinärutbildning utomlands = frågor!
2013-10-19 22:28   Benedicte

Hei! Jeg er også nødt å studere utomlands ettersom det også er veldig svårt å komme inn i Norge. For meg hadde drømmen vært å studere i Sverige.. Men, jeg kom inn i både Budapest (Ungarn) og Brno (Tsjekkia) nå denne høsten. Det var ikke veldig svårt å komme inn, men man må kunne litt biologi, kjemi, engelsk og til og med litt latinske ord(i tillegg til et muntlig intervju for Budapest)!

Jeg vet ikke hva som er mest populært for svenske studenter, men for norske veterinærstudenter er det aller mest populært i disse to landene jeg søkte og kom inn i. Slik jeg har hørt er det greit å kunne engelsk pga engelske skolebøker og engelsktalende medelever, men at elevene ofte er litt flinkere enn professorene sine. Dessuten er det veldig billig, så vi studenter lever godt.

Bra studentmiljø finnes i både Budapest og Brno, men slik jeg har forstått det er det strengere lærere i Budapest, og mye høyere strykprosent for studentene. Jeg valgte å takke nei til veterinærstudiene i år (for å satse på sporten ett år til), men tenkte å søke på nytt neste år, og håper på å komme inn i Brno. Begge studiestedene koster ca like mye, men hvertfall gjennom norge får vi norske studenter godt med stipend og lån slik at vi klarer oss. Selv om det hadde vært mye diggere å komme inn i Norge der skolen er helt gratis. Håper du finner ut av det, søk gjerne opp skolene på google!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀