veterinärutbildning utomlands - Forum

2011-05-06 14:43   Amanda
Hej! Jag vill plugga till veterinär, men har inte betygen för Sverige och tänker därför söka mig utomlands. På grund av att jag gick samhällslinje i gymnasiet pluggar jag nu naturvetenskapligt basår på Stockholms universitet. Min fråga är, vilka av naturämnena krävs när man pluggar utomlands? Jag har kikat runt lite och förstod det som att man i polen inte behövde nått, men det var att rekommendera att ha läst biologi och kemi då man gör ett antagningsprov? Hur ser det ut i länder som ungern, irland och skottland? och vart kan man hitta info om universitet i scottland, iralnd eller england då det är där jag helst vill studera? Jätte tacksam för svar :)

RE: veterinärutbildning utomlands
2011-05-08 14:50   kh

Vill du söka till Kosice Slovakien (troligen inte försent inför ht 2011) ställs inga krav men det är antagningsprov i kemi och biologi. Kunskaper motsvarande naturvetenskapligt program räcker. Viss möjlighet finns att slippa vissa kurser i bl a matte och kemi om man har läst mer än de kräver. Man kan också välja till kurser i t ex hovslageri.

Kosice är en trevlig stad med ganska många skandinavier på skolan, framförallt i de högre årskurserna eftersom det tidigare fanns möjlighet att göra provet i Norge/Sverige. I övrigt en blandning, bl a ganska många britter. Det är ganska bra att göra provet på plats, då ser man hur skolan och staden är. Utbildningen har funnits på engelska i 20 år så det finns yrkesverksamma i Sverige som gått där. Hemsida: www.uvm.sk/en

Reser dit gör man med flyg via Wien eller Prag alternativt Budapest (tåg alt buss/taxi sista biten).


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀