veterinärutbildning i Finland - Forum

2005-08-26 23:23   Christine
Hej! Lyckos de som kommit in på utbildningen.Grattis till er!! Har också en dröm att bli veterinär men har inte MVG i alla ämnen och ser det som svårt att få 1.8 på högskoleprovet. Sverige verkar vara svårast att komma in i också så jag har börjat fundera på studier utomlands. Ser att Ungern verkar vara populärast men är det ingen som har erfarenhet eller känner någon som har det från veterinärmedicinska fakulteten i Finland. Verkar som man kan läsa utbildningen på svenska där också. Någon som vet vilka poäng som krävs för att komma in? Vilket land har lägst antagningskrav?

Ang: veterinärutbildning i Finland
2005-11-03 15:29   liten flicka
Hej jag bor i finland...skriver studenten nu i vår...o ja planerar att söka in till veterinär medicinska....problemet är bara det att ja tror att vi har ennu svårare o komma in än vad ni har i sverige...ja kollar sverige som ett alternativ ifall jag inte kommer in här =) det söker ca 500 st till vet. m. o ca 55 kommer in...medeltalet är att man kommer in på tredje försöket...så lycka till =P hur många söker till sverige per år och vad är chansen att komma in???

Ang: veterinärutbildning i Finland
2005-11-05 14:13   Christine
Hej! Du kan gå in på slu's hemsida. Det vill säga Sveriges lantbruksunviversitet och läsa. Som jag har förstått så är det svårast att komma in i Sverige. Antingen så skall man ha 20,00 i betyg eller 1,8 på högskoleprovet. Jag tror de får 1000 ansökningar per gång och endast 80 - 85 kommer in. Jag mailade dem för ett tag sedan och de sa då att de flesta som söker via betygen har 20,00. Där för blir de tvungna att lotta. Sen tar de också in via högskoleprovet. Så det ärr jättesvårt och alltså inte alls säkert att man kommer in för at man har det som krävs. Handlar mer om tur vilket ju tyvärr inte är alls rättvist. Så själv måste jag satsa på utlandet. Hoppas du kommer in någon dag. Lycka till!!

Ang: veterinärutbildning i Finland
2006-11-06 13:00   manta
hei, till finland är det ett inträdesprov och ungefär 5% tas in. Det är ganska svårt och även om man kan gära inträdesprovet på svenska så är största delen av studierna på finska och ängelska.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀