Veterinärutbildning! - Forum

2011-07-20 21:14   lisa

Hej!

Söker all möjlig nödvändig info om veterinärutbildningar utomlands!

Är särskilt intresserad av skolorna i Tyskland, men även Danmark, Ungern osv. Hur är det med Norge - någon som vet vad för "nivå" deras utbildning har?

Tack på förhand!

PS. Är någon utomlandsstudent så berätta mer än gäääärna! :)


RE: Veterinärutbildning!
2011-07-27 01:37   Johanna

Hej! Jag läser till veterinär på Norges Veterinärhögskola i Oslo! Har läst ett år nu och trivs verkligen jättebra!:) Kan verkligen rekommendera att söka dit! Vi är ca 70 st elever i vår klass, skolan är relativt liten men jättemysig, ligger mitt i Oslo:) Jag ångrar inte en sekund att jag tackade ja till utbildningen i Oslo!!:) // Johanna


RE: Veterinärutbildning!
2011-07-27 13:01   lisa

Låter ju väldigt bra! :) Har du lust att berätta mer? :) Typ, Var det svårt att komma in? Och vet du nåt om lägsta intagna svenska snitt?

Är ju relativt nära hem så helt klart ett plus. Men dyrt att leva antar jag? Hur mkt svenskar går där?

Ja som sagt, berätta gärna mera :) Tusen tack!!! :)


RE: Veterinärutbildning!
2011-08-02 23:14   Johanna

Jag vet inte exakt vilka poäng som krävs, jag har läst upp mina betyg till 22,5 men jag tror inte att det krävdes maxpoäng för att komma in.. men man kan få extra ålderspoäng så att betyget höjs med ett poäng per år tills man är 23 eller 24 år om jag inte minns helt fel. Så jag hade samlat på mig några ålderspoäng också. Men jag har klasskompisar från Sverige som inte sökte med 22,5 i svenska betyg, och de kom in ändå=)

I vår kull är vi ca 10 som är från Sverige! Förut har det varit runt 2-3 svenskar per år i varje kull, så vi är ganska många från Sverige som började år 2010.

Oslo är en jättetrevlig och bra stad att bo och plugga i, jag trivs verkligen superbra! Men som sagt, det är ganska dyrt att bo där... Men vi får fullt studielån från CSN, så man klarar sig bra! Det händer mycket roliga saker på skolan, många roliga fester och aktiviteter som ordnas! Tror det är runt 300-400 elever på skolan, så den är ganska liten ändå, men det gör att det blir en väldigt bra sammanhållning! Jag tycker iaf att jag går på världens bästa skola^^


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀