Veterinärsutbildning utomlands kort och gott - Forum

2005-11-21 20:35   Oskar
Hej, jag är i sitsen med betyg från gymnasiet som inte är mycket att hurra för, endast runt 15.0 i snitt. Jag har gått en längre tid och funderat kring veterinärsutbildning men det är ju då omöjligt att studera detta i Sverige med dessa betyg. Undrar om det är möjligt för mig att komma in på en veterinärsutbildning utomlands med de betyg jag besitter, och isf vart någonstans skulle dessa chanser ligga? Vet inte ens var jag ska börja för att ta tag i detta :/ Tack för all hjälp och tips // Oskar

Ang: Veterinärsutbildning utomlands kort och gott
2006-01-12 00:24   em
hej! om du får reda på något om din fråga kan du väl skriva till mig, jag undrar nämligen precis samma sak! mvh emilia

Ang: Veterinärsutbildning utomlands kort och gott
2006-01-13 14:29   Maria
Hej! Jag har slitit oerhört för att få 20.0 i betyg (läst upp en del ämnen på komvux efter gymnasiet). Jag sökte till utbildningen i Sverige i höstas, men kom efter 2:a urvalet på 30:e plats. Snacka om att det kändes surt. Jag kan också tänka mig läkare, men om man väljer veterinärutbildningen i första hand när man söker till vhs har man ingen chans att komma in på läkarlinjen. Och det är ju SÅ svårt att komma in på veterinär. Enbart antagning en gång/ år, man skulle vilja snabbspola tiden lite grann. Jag kan inte söka hur många år i rad som helst, jag menar tiden rinner iväg. Så du ska veta att trots att man har höga betyg hjälper det en inte att komma in på veterinär i Sverige. Jag hoppas att du, som dessutom har lägre betyg än jag, också har turen att komma in på utbildningen någonstans. Men det är ju dock kostnadsfritt att läsa i Sverige-inga studieskulder! Ge inte upp! mvh maria

Ang: Veterinärsutbildning utomlands kort och gott
2006-02-03 13:37   Charlotte
På sacomässan i höstas pratade jag med "ombudet" för Veterinärutbildningen i ungern och han sa du endast gör ansökningsprov i biologi och engelska (tror att det även var i kemi också). Alltså du söker inte in på dina beyg utan dina kunskaper. Lycka till // Lotta

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀