Veterinärstudier - Forum

2005-01-07 16:32   Missy
Hej. Sitter här med ansökningsblanketter för att söka in till veterinärutbildningen i Ungern.Problemet är att jag inte riktigt förstår vad dom vill att jag ska skicka med i ansökan. Jag förstår att dom vill ha friskhetsintyg från läkare och ett rekomendationsbrev från lärare och att jag skickar in en summa pengar, hur mycket är det i svenska pengar förresten, dessutom vill dom ha mina betyg både orginal och översatta till engelska, dom vill även ha ett personligt brev från mig där jag berättar om mig själv, kopia av mitt pass och sex foto nu undrar jag om jag har misst något? Är det något mer jag ska skicka med? Vilken är sista ansökningsdagen - det står ju mer än ett datum , varför? Vart vänder jag mig för att få mina betyg översatta? Hur får jag tag i bostad? Kan man söka lån från csn även för att betala terminsavgiften? Vore mycket tacksam över snabbt svar då jag förmodligen är ute i sista minuten!

re: Veterinärstudier
2005-01-10 10:53   kornel
Du behöver inte skicka dina originalbetyg. Du kan översätta dina betyg själv och sen ska du få en stämpel från din skola att dem bekräftar kopians och översättningens riktighet. De håller antagningsprov två gånger i året. Det första ansökningsdatum gäller för det första, det andra för det senare provet. Utbildningen berättigar dig till studiestöd från CSN. Skolan arrangerar "student services"m bl. a. kan du hitta bostad i Budapest från en lång lista sammanstäld av skolan, dessutom får du hjälp att teckna kontraktet. mvh

re: Veterinärstudier
2005-01-16 14:45   Anna
Hej! Jag är intresserad av att plugga till veterinär utomlands, precis som du. Vet du var man kan få tag information? Vilka länder tar emot utlänska studenter och vilka skolor anses vara bra? Vad behöver man för att vara behörig? Är det svårt att komma in? Var fick du tag i ansökningsblanketter osv? //Anna

re: Veterinärstudier
2005-01-17 10:08   kornel
Kolla här: studyhungary.hu eller www.univet.hu mvh

re: Veterinärstudier
2005-01-19 21:52   Carro
Hej Missy! Jag håller också på med ansökningarna till ungern... du kan väll skriva till mig?! Vore kul o prata med nån som också är på g =)

re: Veterinärstudier
2005-01-19 21:54   Carro
..mailen kom visst bort... carri84@hotmail.com

re: Veterinärstudier
2005-01-21 11:07   Lisa
Hej! Även jag håller på att söka till Budapest men jag har bara gått samhälls linjen. Läste Ma C, Fy A och Ke A på komvux senare, men hur mycket behöver man ha läst för att klara intagningsprovet? Jag har t.ex inte läst någon biologi alls, bara Naturkunskap A och B.

re: Veterinärstudier
2005-01-23 20:54   Carro
Hej! Du behöver inte ha läst biologi mm för att få göra intagningsprovet, men vad jag har hört ( av elever som pluggar där nu) så bör man nog ha läst ganska mycket för att klara av studierna där nere, som är komplicerade. Dessutom är det mycket biologi på intagningsprovet..... Mvh Carro Skriv gärna! carri84@hotmail.com

re: Veterinärstudier
2005-01-31 22:03   TINA
Hej på er alla blivande veterinärer! :) är det någon som vet vart man vänder sig för att göra intädesprov till veterinärutbildningen i ungern eller polen???

re: Veterinärstudier
2005-01-31 22:04   TINA
glömde min mail.. basic_tina@hotmail.com

re: Veterinärstudier
2005-03-01 09:31   kornel
Professor Hajos från Veterinära fakultetet i Budapest håller ett infoföredrag om studierna i Ungern den 3. mars (så vitt jag vet klockan 15.00). Kolla tidspunkten hos ambassaden: (0) 8-661 67 62.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀