Veterinär utomlands - Forum

2011-03-04 11:29   Emil

Hejsan!
Jag ska söka in till veterinär utomlands (engelskspråkig) denna höst -10 och har kollat runt på diverse skolor med vet.utb.

Min fundering är om det fortfarande finns veterinärutb. i slovakien (kosice) samt om någon vet något om vet.utb. i rumänien??

Enormt tacksam om jag kan få svar på detta!

Ha det fint, hälsn Emil


RE: Veterinär utomlands
2011-03-24 01:02   Emmelie

Hej Emil,

Jag läser mitt första år på veterinär i Warszawa. Vad jag fattat så ska Kosice avvecklas och vi har fått flera studenter därifrån hit. Varför har du inte tänkt på Wawa? :)


RE: Veterinär utomlands
2011-03-30 18:48   lisa

Det finns fortfarande en engelskspråkig veterinärutbildning i Kosice. Tror inte att den ska avvecklas, de tar emot ansökningar för nästa läsår. Sök på uvm.sk. De olika veterinärutbildningarna i öst (Budapest, Kosice, Warsawa, Brno) har lite olika inriktning och olika krav för att få gå vidare till nästa årskurs, det förekommer därför att studenter byter mellan de olika utbildningarna. En del byter t ex från Budapest till Kosice.

Kanske söker färre svenskar till Kosice nu än tidigare eftersom man måste göra inträdesproven på plats i Kosice. Tidigare kunde man göra inträdesprovet i Sverige. Ett samarbete med högskolan i Bodö har inletts, studenter därifrån flyttar till Kosice efter 1,5 år, tror jag. Studenter kommer annars från hela europa men också mellanöstern t ex.


RE: Veterinär utomlands
2011-03-30 18:48   lisa

Det finns fortfarande en engelskspråkig veterinärutbildning i Kosice. Tror inte att den ska avvecklas, de tar emot ansökningar för nästa läsår. Sök på uvm.sk. De olika veterinärutbildningarna i öst (Budapest, Kosice, Warsawa, Brno) har lite olika inriktning och olika krav för att få gå vidare till nästa årskurs, det förekommer därför att studenter byter mellan de olika utbildningarna. En del byter t ex från Budapest till Kosice.

Kanske söker färre svenskar till Kosice nu än tidigare eftersom man måste göra inträdesproven på plats i Kosice. Tidigare kunde man göra inträdesprovet i Sverige. Ett samarbete med högskolan i Bodö har inletts, studenter därifrån flyttar till Kosice efter 1,5 år, tror jag. Studenter kommer annars från hela europa men också mellanöstern t ex.


RE: Veterinär utomlands
2011-04-01 16:44   Emil

Jo jag ska göra antagningsprovet för warsawa och brno nu den 8 maj i sthlm!

Jaså men då måste jag få fråga:

Var antagningsprovet svårt?? Utifrån de gamla proven man kan träna på är det nästan uteslutande från Bi B och mestadels frågor från Kemi A, var det så när du gjorde provet också?
Vad är det för typ av frågor, hur ska man tänka då man tränar inför proven?? Vet ju att det är multiple choice där flera alt kan vara rätt..

Verkar utb. svår och högt tempo eller??
Hur är det annars att vara student där i jämförelse med Sverige?

Jättetacksam om du kan svara på mina frågor, är väldigt angelägen om att komma in.

/Emil


RE: Veterinär utomlands
2011-04-04 13:05   Emmelie

Jag tycker inte antagningsprovet var sa svart egentligen, men det ar ett lurigt upplagg pa det, med manga svarsalternativ dar flera kan vara ratt vilket gor att ibland ar det bara en liten detalj som skiljer. I en stressad situation sa kan man latt borja tveka!
Jag gick igenom hela kurserna sjalv o repeterade samt oversatte ord jag inte kunde till engelska.

Utbildningen ar tuff, tempot ar valdigt hogt (typ tio kurser samtidigt) och forsta aret har man bara ett visst antal chanser pa sig for att klara av exams, vilket ar lite pressande! Man ska vara val medveten om att det verkligen skiljer sig att plugga har jamfort med i Sverige. Du har inte sa mkt mojlighet att paverka saker. Jag trivs absolut bra, men det ar tufft och vi har en del som droppat av utbildningen av olika anledningar.

Warszawa som stad ar grym tycker jag (nar man hinner uppleva den haha). Utelivet ar enastaende. Andra bra saker ar att det ar sa sjukt billigt har. Man lever som en kung pa csn. Hoppas inte jag lat neggo nu, men man ska vara medveten om att det ar tufft =) Lycka till!!


RE: Veterinär utomlands
2011-04-04 20:56   Emil

Tack för att du svarar med kort varsel!
Precis, tyckte du att frågorna var rätt lika övningsproven som finns på interstudies.no??

Förstår det, är inställd på ett mindre slavläger :) Har ni inte en kurs i taget som ni tentar av på?!
Skulle du säga att det är svårt också eller bara högt tempo? Tänker om man måste ha väldigt lätt för sig i skolan eller om man fixar det bara man sitter mkt och pluggar...
Har man nån fritid då?Man vill ju kunna leva också!

Är lärarna bra eller lite översittarstil med tanke på att det skiljer sig från Sverige?

Är det 5,5 år utb förresten? Arne Lundemo på interstudies säger 6 år för både brno och warsawa, vet inte hur mkt koll han har egentligen..

Du har inte hört något om den nya vet.utb i litauen förresten?Tänkte ev söka dit om jag ej kommer in i warsawa eller brno.

Lycka till själv med plugget!


RE: Veterinär utomlands
2011-04-10 09:05   emil

Du behöver förresten bara svara på min första fråga egentligen om du har lite tid till att skriva.
Alltså om frågorna är lika övningsproven från interstudies.no??
Bra att veta hur mkt man ska fokusera på övningsproven...

Mvh Emil


RE: Veterinär utomlands
2011-04-30 18:05   lisa

Vill du veta hur kursplanerna i Kosice ser ut så ligger scheman för alla årskurser på hemsidan. Tror inte att det är för sent att söka, vet att några blivande studenter är nere och "kollar läget". Svenskar därnere hjälper gärna hjälper till. (Sök på bukefalos) Fördelen med Kosice är att det är en utbildning som har funnits ganska länge, färdiga veterinärer finns i Sverige och runt om i världen. Vad jag förstår är utbildningarna i Warzawa och Brno nyare (på engelska). Att man byter mellan olika lärosäten är relativt vanligt och kan bero på flera saker, trivsel, kostnader, inriktning eller att man inte blir uppflyttad.

Interstudies har haft lite oreda med sina uppgifter/ansöknikngar förut, kolla upp själv vad som gäller

Olika uppgifter om tid kan också bero på om obligatorisk praktik är inräknad eller inte.


RE: Veterinär utomlands
2013-04-07 16:55   Anna

Har du, Emil, börjat läsa i Warszawa??


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀