Veterinär i Köpenhamn nästa år, flytta innan? - Forum

2006-07-24 15:15   Sandra
Har tänkt att söka till Danmark nästa år, efter en 78:e reservplats på SLU :( . (Ska först skriva högskoleprov för att se om jag mirakulöst kan skriva 2.0.) Efter att det misslyckats tänkte jag försöka flytta till Köpenhamn under vinten, för att lära mig språket lite grann å så, innan man börjar utbildningen nästa höst. ( har i sverige 20.0, men med ett uppläst betyg och G i idrott blir det 19.4, men jag tror det ska räcka ändå..? ) Någon med liknande planer som känner för att slå följe/ få kontakt? Mvh /Sandra stillir_90@hotmail.com

Ang: Veterinär i Köpenhamn nästa år, flytta innan?
2006-07-29 21:36   Em
Jag har lite planer på att göra samma sak som du, men vet inte om jag kommer in!

Ang: Veterinär i Köpenhamn nästa år, flytta innan?
2006-07-31 15:50   Sandra
hej, förra året så krävdes det 18.7 i betyg för att komma in i kvot 1. (man får ju inte räkna med upplästa betyg) jag vet inte vad det krävdes i år, men de senaste åren har legat däromkring. Har man ca 19 så borde man komma in alltså. om du tror dig ha chans, och känner för att pratas vid får du gärna maila också. jag tror det bästa är att flytta lite innan så man hinner komma in i språket, kanske ta någon danska kurs där. utbildningen är säkert nog svår ändå. mvh/ Sandra stillir_90@hotmail.com

Ang: Veterinär i Köpenhamn nästa år, flytta innan?
2006-08-02 10:14   Em
Jag har 17.5 och inga upplästa betyg, finns det någon chans?MVH Emilia

Ang: Veterinär i Köpenhamn nästa år, flytta innan?
2006-08-02 13:55   sandra
Jag tror inte det räcker i kvot 1. Men det finns ju även kvot 2, där arbetslivserfarenhet (framför allt med djur) ger poäng och en del andra grejer, jag har inte super koll på hur den kvoten fungerar, men där skriver man i alla fall ett brev, och får så att säga argumenter för varför man passar som veterinär ungefär. Men jag tror inte det är särskillt lätt att komma med på den kvoten, har hört att dom främst väljer danskar där. Men har man mycket arbetslivserfarenhet (relevant) så kan det nog vara värt ett försök. Mvh/ Sandra

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀