Veterinär i Köpenhamn! - Forum

2005-11-08 10:11   Elisabet
Jag har funderingar på att läsa till veterinär, men mina betyg räcker inte för att komma in här i Sverige. Hur svårt är det att komma in i danmark? Jag och min syo har kollat en hel del, men kan inte få fram något bra... hon kan inte så mycket. Hur höga betyg behöver man? Hjälper högskoleprovet nåt? Intagning 1 och 2, vad är skillnaden? Skriv gärna och berätta vad du vet, Bettan_L@hotmail.com

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2005-11-08 18:32   samantha
hej! Man behövet ha ungefär lite mer än 19 i snitt för att komma in på den danska veterinärutbildningen. Högskoleprovet spelar inte in...

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-01-13 15:19   Linnea stud KVL
hej! jag har gått ett haklvår nu på veterinær hær i køpenhamn, och cet fungerar utmærkt. ær det något du undrar øver, maila mig. SATSA! Linnea

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-01-27 21:21   Isadora
Hej! Va spannande! Jag har namligen sjalv, lange, funderat pa o lasa till veterinar men vet att det ar svart o kmma in sa jag har dragit ut pa det ganska lange. Jobbat o rest. Befinner mig just nu i Argentian o har saklart dundaret pa att ev gora utb har men eftersom den ar sa pass lang sa vill jag inte gora den sa langt fran Sverige... Men Kopenhamn! Det later kanon! Har bott i Ystad lange o funderar pa att flytta in till malmo. E ju perfekt o pendla darifran nu nar vi har tagen! Min fraga ar: Hur manga tar de in per ar? Har du fatt studielan fr CSN och hur pass hoga betyg maste man ha i sina karnamnen? Raknas dem for sig eller slas allt sammman sa att sga...? E inte sa insatt i allt detta som du kanske forstar men jag skulle vara JATTETACKSAM om du kunde hjalpa mig med nagra av mina fragor... Kycka till med utbildningen annars! /Isadora.

Ang: Veterinär i Köpenhamn!!!
2006-01-28 13:30   Linnea
hej! jag har kompisar i klassen som är från ystad. och många pendlar från malmö, det är för det mesta helt okej. när vi började tog de in 140 st, men de ska öka nästa år till 180 stycken... så det är en hel del! studielån får svenskar från csn sverige. den sista svensk som kom in i år hade 18,7 i snitt... ´jag vet inte hur det funkar med betygsöversättningen. det sker helt och hållet i danmark. man skickar in sitt gymnasiebetyg og ev universitetskompetens, och skriver vad man hade för svenskt snitt. alla slås alltså samman. maila om du har fler frågor! glöm inte att sista dagen för ansökning till utbildningen är 15 mars! på www.optagelse.dk kan du se mer. ha det bra! Linnea Andersson

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-04-20 14:48   alexandra hafmar
hej! jag läste att du går veterinärutbildningen i köpenhamn. jag har lite frågor angående den utbildningen.. 1. vad krävs för betyg för att komma in? är det ngt speciellt prov man måste göra vid ansökan, i kemi etc? (det måste man ju göra när man söker till vet i ungern) 2. hur är undervisningen, på engelska eller danska- språksvårigheter? är skolan bra? 3. hur är det med boende, ordnar skolan det- typ studentboende eller måste man fixa det själv? 4. vad får man i bidrag ? får man stora studieskulder eller räcker bidraget? 5. när man är färdigutbildad, kan man jobba i sverige då, eller måste man göra någon slags praktik innan ? MKT tacksam för svar ! all info av intresse :) mvh alexandra

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-05-02 19:08   ss
Hej! Jag vill bli veterinär, men betygen räcker inte till....Är det enklare att komma in i Danmark än i Sve? I vilken land i Europa har man störsst chans att komma in? Är det nån som läser till veterinär utomlands som kan rekommendera något?

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-05-11 20:41   sandra
Är utbildningen helt på engelska? Har dom någon terminsavgift eller liknande, eller är det som i sverige?? Tack för svar! //Sandra stillir_90@hotmail.com

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-06-16 19:30   linnea andersson
hej alexandra! 1. vad krävs för betyg för att komma in? är det ngt speciellt prov man måste göra vid ansökan, i kemi etc? (det måste man ju göra när man söker till vet i ungern) När jag sökte hade den svensk med "sämst betyg" som kom in runt 18,5 i snitt. man kan söka på "kvot 2" vilket betyder att man kan söka och få "poäng" om man arbetat med djur tidigare, rest osv.. allt som har med djur att göra. Men det är ganska svårt att säka in så som svensk tror jag.. fast någon svensk i min klass har nog gjort det. Inga prov görs vid ansökan.. 2. hur är undervisningen, på engelska eller danska- språksvårigheter? är skolan bra? undervisningen är toppen och fokus läggs på eleverna och vad vi lär oss. man får gärna fråga om man inte förstår, det tar de emot med öppna armar. bra kontakt föreläsare-klass, även om vi är 140 stycken som mest på föreläsningarna. i början var det lite tufft med danskan, men är man tvungen så lär man sig! jag förstår all danska nu, och kan göra mig förstådd också. undervisningen är mest på danska, men vi har också föreläsningar på engelska. en del lärare vi haft har varit från sverige, men de har ju försökt prata danska. 3. hur är det med boende, ordnar skolan det- typ studentboende eller måste man fixa det själv? boende fixar man själv. man kan få kollegierum på skolan kollegie, men man ska ha gått där i minst två år. det är många som vill bo där. lägenheter är svåra att få tag i billigt. bäst är det med kollegierum, som finns lite varstans i köpenhamn, och många i närheten av skolan. själv fick jag tillbringa första halvåret ca 8 km från skolan i ett rum i ett hus, det var det enda jag fick tag i. det löser sig alltid. men så fort man vet att man ska bo här, är det viktigt att ställa sig i kö till ungdomskollegier. var inte heller för kräsen! 4. vad får man i bidrag ? får man stora studieskulder eller räcker bidraget? man får svenskt studiemedel för utlandsstuderande. läs på hemsidan för csn vad du kan få. böckerna är dyra och allt är i allmänt dyrare än i sverige. man får räkna med att behöva lägga ut mycket pengar. jag extrajobbar på sommar och vinter i sverige, men har ändå inte jättemycket pengar kvar från året. 5. när man är färdigutbildad, kan man jobba i sverige då, eller måste man göra någon slags praktik innan ? jag tror att man är färdig och kan bara söka arbete!!!! det är vad jag har hört i alla fall. läs gärna på kvl's hemsida. www.kvl.dk och skriv gärna igen om det är något mer du undrar. MKT tacksam för svar ! all info av intresse :) mvh alexandra alexandra hafmar

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-06-16 19:33   linnea
utbildningens böcker är mest på engelska. därför att dessa böcker helt enkelt är bäst. föreläsningen mestadels på danska. terminsavgift-nej, men dyra böcker. skriv gärna igen! linnea

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-08-21 14:58   mikaela
Hejsan! Jag drömmar om att bli vetrenär. Tyvärr är det något som jag nu kommit på, och jag har redan gått två år pa den smhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet. Jag är dock beredd att läsa de kurser som krävs efter min student. Jag vet att man i Sverige måste ha läst Ma A, B, C, D - Bi A, B - Fy A, B - Ke A, B...Är det någon som vet om samma krav även gäller i danmark? Skulle vara otroligt tacksam för hjälp och tips! maila gärna svar till rosarutan_87@hotmail.com mvh Mikaela

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-08-21 19:03   linnea
hej! samma intagningskrav i danmark. läs naturvetenskapligt/tekniskt basr på eftergymnasial nivå. det gjorde jag och det fungerade utmärkt!

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-10-16 11:52   Linda
Hej!! Jag går sista året på gymnasiet och har lite frågor angående veterinär utbildningen i danmark. jag har inte betyg så att jag kommer in i ´Sverige så jag undrar hur höga kraven är i danmark? hjälper högskoleprovet något? finns det någon linje man kan läsa för att höja sina betyg så att man kommer in? Tack på förhand //Linda

Ang: Veterinär i Köpenhamn!
2006-10-16 16:56   linnea studerande kvl
när jag kom in var gränsen runt 18 svenska.. nu är det nog lite högre. det är allt fler svenskar som söker sig hit, och det pratas om att lägga en gräns för hur många ikke-danska studerande som ska tas upp på veterinär.. eftersom betygssnitten läggs olika i danmark och sverige, har svenska studerande en orättvis fördel när det gäller att komma in. högskoleprov kommer du inte in på i danmark. upplästa betyg gäller heller inte - endast resultat från gymnasiet. du kan lägga till behörighet efter gymnasiet, om du saknar ex. kemi. Jag läste naturvetenskapligt basår på universitet i sverige innan jag sökte till veterinär. Kvot 1 baseras endast på betyg, kvot 2 på arbetslivserfarenhet. kvot 2 betyder att man samlar poäng, till exempel om man arbetat på grisfarm, som djursjukvårdare eller någonting annat som relaterar till veterinäryrket. det upptas mest svenskar genom kvot 1. hoppas det har hjälpt dig lite och fråga gärna mer om det är någonting mer du vill veta! Linnea

RE: Veterinär i Köpenhamn!
2017-05-07 12:51   Alma
Hej, hur gick det med tentorna? Skriver man dem på danska, svenska eller engelska? Tacksam för svar, mejla gärna till alma.erika@live.se

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀