Veterinär - Forum

2005-03-30 21:09   Emmi
Hejsan! Jag har en del undringar som någon här kanske har svaren på: 1) Spelar högskoleprov någon roll om man ska söka till Ungern? 2) Om du har gjort praktik, eller har en annan form av arbetslivserfarenhet, spelar det ju roll för intagningen. Men, vad ska man egentligen ha sysslat med för att kunna tillgodoräkna sig det? Veterinärpraktik/Volontärarbete med djur? Hur länge måste man isf ha arbetat för att tillgodoräkna? 3) Finns det en genomsnittslig intagningspoäng så att man vet hur man ligger till? Mina betyg är helt okej, men det kan ju vara kul att veta vad för betygssnitt som krävs för att komma in... 4) Vad finns det annars för länder att studera till veterinär i? Danmark vet jag, men eftersom jag har läst upp mina betyg på komvux är ju det alternativet bortblåst! =) Är mycket tacksam för om någon här kan guida mig lite - alla studievägledare skakar på huvudet när jag kommer med dessa frågor... Tack på förhand! Jag kan väl för säkerhetsskull skriva ut min adress också: kincsem_@hotmail.com

re: Veterinär
2005-03-31 10:43   kornel
1) Spelar högskoleprov någon roll om man ska söka till Ungern? Om du har klarat minst ett år på en högskola med naturvetenskaplig inriktning (eller liknande) kan du få studieplats utan antagningsprovet - som transfer student. 2) Om du har gjort praktik, eller har en annan form av arbetslivserfarenhet, spelar det ju roll för intagningen. Men, vad ska man egentligen ha sysslat med för att kunna tillgodoräkna sig det? Veterinärpraktik/Volontärarbete med djur? Hur länge måste man isf ha arbetat för att tillgodoräkna? Vetrinärpraktik elller arbete med djur passar bra. 3) Finns det en genomsnittslig intagningspoäng så att man vet hur man ligger till? Mina betyg är helt okej, men det kan ju vara kul att veta vad för betygssnitt som krävs för att komma in... Det finns inget definitivt betygsnitt. Intagningen vanligtvis beror på provet som arrangeras av skolan. (Det gäller inte för transfer students)

re: Veterinär
2005-03-31 15:33   Emmi
Tack så hemskt mycket för svaren - inget av det har jag lyckats få fram av studievägledarna! =) Nu tänker jag dock vara en aning jobbig - men vad med kan "naturvetenskaplig inriktning (eller liknande)" bestå av? Kan man läsa exempelvis biologi (ett år då)på högskolan, och sedan kan detta tillgodoräknas? Slutligen - har man en god/mycket god chans att komma in då? Tack än en gång för svaret, kornel! =)

re: Veterinär
2005-03-31 17:38   Kornel
Biologi passar bra. För att vara exakt tillgodoräknas det inte - men DU KOMMER IN till veterinärprogrammet UTAN något PROV. Det är viktigt dock att skolan skall vara ett statligt godkänd högskola med godtagbar standard. Du måste presentera intyg att du har slutfört ett helt akademiskt år. Kontakta gärna dr. Balazs Gerics (bgerics@univet.hu) om mera detaljer. Mvh

re: Veterinär
2005-04-24 00:31   Carro
Hej hej! Jag har sökt till veterinärprogrammet i Budapest till i höst o kommit in! Även jag kom in som transfer, o slapp då gör anågot intagningsprov.... Men för att rätta lite av ovanstående info. så behöver du inte ha läst ett helt år på högskola för att räknas som transfer! Jag läser bara en kemikkurs på 10p och det räckte för att det skulle räknas som transfer, o att jag skulle bli antagen. Jag får dessutom visst tillgodoräkna det jag redan läst, så att jag slipper läsa det igen sen nere i Ungern! Skriv gärna om det är nåt mer!..jag vet hur svårt det är att hitta info... Mvh Carro carri84@hotmail.com

RE: Veterinär
2011-12-29 19:51   dunia

Hej
Jag är färdigt utbildad från utomlands till veterinär utbildning och jag undrar om jag vill läsa till läkare , eller tandläkar kan de tillgodoräkna mina studier el? hoppas att jag kan få svar tack


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀