Vet-utbildningen i Köpenhamn - Forum

2006-09-17 11:10   Emma
Hej! Jag går nu sista året på NV-programmet med inriktning biotek på gymnasiet, så snart är det dags att bestämma sig vad man ska söka. Jag har ganska länge velat bli veterinär, men eftersom man måste ha 20,0 här i Sverige har jag ingen chans att komma in. Mitt snitt är 17,4 just nu. Har hört att det är många svenskar som pluggar till vet i Köpenhamn., så jag har många frågor om det: Vilket snitt måste man ha för att komma in? Vilka kurser krävs att man har läst? kan man läsa upp betygen & få högre snitt? vilket språk är undervisningen på? Skulle bli jätteglad om nån kunde svara på mina frågor!

Ang: Vet-utbildningen i Köpenhamn
2006-10-08 12:24   Lisa
Ditt snitt på 17,4 räcker till för att få söka. Tror man ska ha över 14,0. För att komma in på kvot 1 som är betygsgrundad ska man ha ca 9,6 motsvarande kanske 18,7 i svenska betyg. Om man inte har det så spelar det ingen roll hur nära man är när man söker i kvot 2. intagningssnittet i kvot 1 ändras lite år för år men säg att det är 18,7 detta året och du har 18,6. Då kommer inte du in lättare än andra på kvot 2. Sen finns det standby-plats och så. det vet jag faktiskt inte riktigt hur det fungerar. För att få söka så måste du ha läst Kemi B, Matte C och Fysik A. Du kan inte läsa upp dina betyg och få högre snitt, det är enbart slutbetyget som gäller. Undervisningen är på både danska och engelska. Jag har försökt komma in där nu ett tag och har väl på så sätt inte förstahandsinformation men något som är väldigt bra och som jag rekommenderar till alla som vill söka dit, är att gå på informationsdagar som de har ibland. står på deras hemsida www.kvl.dk tidpunkt och så. MVH Lisa

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀