vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011 - Forum

2011-01-31 09:39   jenny

Hej!
Är det någon som skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011?
Isfl hör av er då jag skall börja plugga där.


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-01-31 21:29   sammy

hej jenny!

ja jag har faktiskt tänkt på att söka dit, men vet inte hur jag ska gå tillväga, hur gjorde du? är du redan antagen?

mvh Sam


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-02-02 09:11   jenny

Hej!
Jag är antagen...du får söka på deras hemsida samt att du måste göra ett antagningsprov om du inte har akademiska påäng från tidigare studier.
Återkom hur det gick för dig.
jenny


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-02-08 23:21   Joanna

Hej!
Jag har kikat runt och funderar på Semmelweis i Budapest. Jag var inne på studyhungary.hu - är det där du ansökt? När gjorde du antagningsprovet och hur snabbt fick du veta?

MVH
Joanna


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-02-09 10:06   jenny

Hej!

Jag påbörjade mina studier titidage men gjorde ett uppehåll så jag har min plats kvar där och skall åter nu till hösten.
När du gör antagnings provet så får du svar samma dag på plats om det gick bra eller inte.
Den är inte så svår om du har läst kemi,fysik och biologi på gymnasie nivå.
Återkom till mig hur det går för dig.
Mvh
Jenny


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-06 13:07   MSZA

Hej!

Jag håller på med ansökningen nu till Budapest och funderar verkligen på att börja där.
Måste bara fråga dig som redan har sökt; hur svåra var proven och på vilken nivå tycker du allt låg - hur detaljerat ska det vara? Har fått 'Sample Test' och vissa frågor är ganska ingående på olika delar i kroppen som inte tas upp i Biologi A eller B...

Har också funderingar kring intervjun.Hur var den upplagd?

Märtha


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-06 17:50   Johannes

Hej! Jag ska läsa till läkare utomlands har inte riktigt bestämt vart. Är det försent att söka till budapest hösten 2011? Jag vill verkligen börja plugga så fort som möjligt. Tar ju evigheter här i sverige att få plats.

MVH Johannes


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-14 15:55   Carl

Hej!

Jag har tänkt att börja i Budapest nu till hösten, om jag nu klarar testet och intervjuerna i slutet av mars vill säga.

Jenny, hur var intagningsprovet uppbyggt? Alltså var det frågor med svarsalternativ i alla ämnen eller ska man svara genom att skriva "något utförligare" om du förstår vad jag menar. Är nämligen lite bekymrad över att kunna "få ut allt man kan" när det faktiskt är en hel del skillnader i termer mellan engelskan och svenskan inom biologin och kemin. Sen undrar jag hur intervjuerna med professorerna fungerar? Vad jag förstod på schemat jag fick så utgör dessa klart störst del av den totala tiden.

Perfekt om man får reda på om man blir antagen eller ej direkt, då jag hörde att det skulle dröja 2-3 veckor innan man fick besked, men är bara glad om jag har fel!

Mvh


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-14 16:59   jenny

Hej!!!

Om du har läst kemi,biologi,fysik på gymnasie nivå så är det inte svårt dom kommer att ställa några frågor så skall man svara på dom man skall klara 50 procent...samt att det är en personlig interjuv så att dom ser hur motiverad man är igentligen att bli läkare skulle det kunna passa en osv... då det är många som läser men klarar inte av det redean efter 1 termin fö dom inser att det är inget för dom samt att det är mycket tufft att plugga i Ungern läraran ställer höga krav och man skall komma ihåg att man läser 6 olika ämnen på 1 termin så det gäller att ha plugg huvud :)))
Om man har det så är det inga problem då klarar man sig det gäller bara att plugga hela tiden.
Intagningsproven är inte svårt det svåra är att klarar av utbildningen i Ungern men om gör det så har man alla porten öppna och man blir väldigt kunnig i vissa fall mera än dom som läser till läkare i Sverige.
Så det är bara köra på och inte vara orolig inför proven det kommer du att klara!!!

Lycka till så kanske vi ses där i höst.
Om du har några mer frågor så kan du maila mig

stbartz@hotmail.com


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-14 17:03   jenny

Hej

Ja det stämmer det är där du skall söka...om du har mera frågor så kan du vända dig till universitet direkt så kan dom hjälpa dig.
Antagningsproven är inte svår om du har kunskap på gymansienivå kemi,biologi,fysik och biologi så är det inga problem att klara av proven.
Det är bara köra på du kommer inte att ångra dig!!1
En sak skall man veta att där gäller det att plugga hela tiden ,dom ställe höga krav på en men om du är motiverad och vill bli läkare så blir det inga problem !!!

Om duhar ytterliggare frågor så kan du kontakta mig
stbartz@hotmail.com
Hoppas vi ses där i höst :)))


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-16 16:38   Arezo

Hej! Jag hade också tänkt att studera i budapest hösten 2011. Ska göra provet nu om 2 veckor, hoppas att jag blir antagen. Är ganska nervös dock. Någon som har lite tips att ge inför provet?


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-16 18:16   jenny

Hej

Det kommer att gå bra på provet.
Om du kan basic om kemi ,fysik och biologi på gymnasienivå så blir det inga problem.

Lycka till på provet .)))

O mdet är någon som vill dela lägenhet i Budapest så kontakta mig på
stbartz@hotmail.com
Skall åka dit i höst för att fortsätta läkarutbildningen.


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-23 20:33   Carl

Tjena

Ska göra antagningsprovet nu i helgen i Stockholm, är det någon annan som också ska upp och göra det? Är någon som har en susning om det är någon speciell "klädkod" som gäller? Har nämligen hört att det är ett "plus" om man har kostym osv. Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Tack på förhand


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-27 22:55   Carl

Märtha, överlevde du efter jag gick? Lägg till mig på fb, eller skicka ett mail!

larsson.carl@live.se


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-31 14:40   jenny

Hej

Har du blivit antagen på semmelweis nu till hösten 2011
Mvh
Jenny


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-03-31 14:42   jenny

Hej

Har du blivit antagen på semmelwis nu till hösten 2011?
Hur gick antagningsproven ?
Mvh
jenny


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-04-01 19:47   Carl

Vi har inte fått besked än, det kommer två-tre veckor efter provet.

Provet tyckte jag var ganska "speciellt", väldigt olikt svenska prov enligt mig. Kändes som det var en del väldigt väldigt specifika grejer som det ställdes frågor om, som i alla fall inte vi gick igenom (vissa saker kanske nämndes snabbt, men verkligen inte grundläggande) när jag läste på gymnasiet. Självklart var det en del basic-grejer också. Alltid svårt att få med allt när dom mer eller mindre testade av både A & B-kurserna på ett prov. Sen ställde en del engelska benämningar till det, men det var ju ganska väntat.


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-04-04 10:08   jenny

Hej!!!

Det gick säker bra,,,återkom hur det har gått för er alla som har skrivit provet!

Skall dit nu i höst om det är någon om behöve tips eller råd så är det bara höra av sig till mig.


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-06 14:46   jenny

Hej Joanna

Har du blivit antagen på läkarlinjen i Budapest nu till höst 2011???


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-06 14:47   jenny

Hej Märtha!

Har du blivit antagen till Läkarlinjen i Budapest har du fått svar???
Mvh
Jenny


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-06 14:49   jenny

Hejsan!

Har du blivit antagen till läkarlinjen i budapest nu till hösten?


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-07 18:43   Carl

Hej Jenny!

Ja, jag har blivit antagen till Semmelweis nu till hösten!


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-09 11:38   jenny

Grattis :)))

Hur går det med boendet???Har du hittat ngt???


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-16 17:25   Carl

Tack så mycket! Nej, har inte bestämt mig ännu. Har hittat en del på nätet, men ska ner nu på torsdag och besöka staden osv, och kanske kolla på några lägenheter. Skulle dock tro att jag bestämmer mig någon gång i juli. Hur går det för dig?


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-17 12:52   jenny

Hej!

Har inte kollat ännu på ngt men skall göra det snart på nätet finns massor med agenturer som förmedlar lägenehter ,har du inte bestämt dig ännu om du skall börja från hösten?
Vet du hur många har blivit antagna som var och skrev ínträdes proven?

Om du behöver hjälp med boendet så är det bara att säga till!!!


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-17 12:54   jenny

Hej!

Har inte kollat ännu på ngt men skall göra det snart på nätet finns massor med agenturer som förmedlar lägenehter ,har du inte bestämt dig ännu om du skall börja från hösten?
Vet du hur många har blivit antagna som var och skrev ínträdes proven?

Om du behöver hjälp med boendet så är det bara att säga till!!!


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-17 14:18   Carl

Jo, jag har bestämt mig för att börja, men har inte bestämt boende ännu. Har du boende klart?


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-17 19:46   jenny

Hej!

Vad kul att du skall börja :))) Nej jag har inte bestämt mig ännu ,,,jag kommer att ta med min hund med mig så jag måste kolla på lägenhet där det finns grönt ,,,dom bästa områden man skall bo i är distrikt 11 som är på buda sidan där gellert hotel ligger och det är nära till universitetet eller på distrikt 5 som är i cityn men problemen där är att det är för mycket med avgaser så därför kommer jag att välja på buda sidan om du eller några till som vill dela lägenhet så säg till då finns det möjlighet att hyra en stor bra lägenhet för bra pris.

Det finns en site som heter dunahouse .hu där hyr man ut lägenheter i alla distrikter men jag rekomenderar inte att hyra i distrikt 7 ,8 och 9 mycket med inbrott.
Säg till om du vill dela lägenhet eller om du vill hyra ut själv !

Vet du några som skall börja från hösten??


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-18 17:59   Carl

Okej. Jag har själv hört att Pest sidan är att föredra, plus att distrikt 9 (vid skolan) är ett mycket bra område att bo i, så jag kommer nog skaffa mig något där som det ser ut nu.

Nej, jag har ingen koll på några andra som ska börja på skolan nu till hösten, du då?


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-19 09:38   jenny

Hej

district 9 vid skolan är inte bra område det är många romaner som bor där och utför mycket inbrott distrikt som jag kan rekomendera är början på distrkit 9 som inte ligger intill universitetet men inte där universitetet ligger ,dom distrikten som är bra är 5 eller 11 5 är bäst inne i stan men distrikti 7,8 och 9 förekommer mycket inbrott så det är ingen trevlig område att bo i specialt om man är en utländsk student som vi är och då tror dom att man har massor med pengar ,,,tyvärr är det så när jag var där pluggade sist så var det många studenter som blev bestulna i sitt eget hem i dom lägenheterna dom hyrde för att det var dåligt distrikt det får man veta när man är där och bor där ett tag.
Jag rekomenderar inte att du skall bo där universiteten ligger då får du räkna med att det kan bli inbrott hos dig precis som det har hänt hos andra när jag pluggade där.

Om du vill känna dig säker så skall du hyra början av distrikt 9 eller i distrikt 5 det är den bästa och det är ändå nära till universitetet .
Upp till dig hur du vill göra men det vad jag rekomenderar.

Nej jag känner ingen i dagsläge som skall plugga från hösten ,hur gick det för märta som skrev inträdes proven vet du om hin gick vidare???


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-22 22:05   Carl

Okej okej, mäklaren jag har pratat med sa att det beror lite på var i distrikten man bor men men. Hur kommer det sig att du har pluggat där innan? Eller ska du börja första året nu?


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-05-23 17:48   jenny

Hej

Som jag nämde tidigare så gjorde jag en uppehåll så jag skall återvända nu till hösten!!
Det är därför jag vet en hel del när det gäller boendet m.m
Men det är bra om du har kommit kontakt med en mäklare och det vore bra om du kollar på lägenheten innan du betalar deposit!!

Se till oxå att du får rätt info när det gäller gas räkning ,vatten räkning hur mycket det blir per månad att det är en fix summa i annat fall kan dom komma med hur mycket räkningar som helst.
Om det är ngt så kan du kontakta mig.


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-06-16 14:47   Ev

Hej Jenny!

Jag är en tjej som går sista året i gymnasiet och ska göra prov till Budapest nu på lördag. Har höga förhoppningar på att jag kommer in, skulle jätte gärna få mer information om boende och sånt, du verkar ju kunna mycket :) Vill självklart vara så nära skolan som möjligt, gärna så man kan cykla på morgonen, men är livrädd för "kriminella" områden... Är ju ensam tjej så vill inte behöva känna mig rädd i mitt eget hem, vilka områden är "säkra" att bo på? Är det omöjligt att hitta en fräsch lägenhet med separat sovrum i ett bra område? Hyran är inga problem det betalar mina föräldrar, de vill precis som jag att jag ska bo i så säkert område som möjligt. Tack på förhand!


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-06-16 15:16   jenny

Hej!

Kontakta mig på min mail adress stbartz@hotmail.com
Så kan jag ge dig mycket inforamtion när det gäller boendet vilka alternativ det finns och vilka områden du skall bo i som är viktigt absolut.


RE: vem skall studera på läkarlinjen i budapest hösten 2011
2011-07-15 06:35   Anna-Maria

Hej!

Jag har kommit in och ska studera på Semmelweis till hösten. Jag har nyligen varit bortrest en månad och kom hem och fick läsa mitt intagningsbrev och har lite frågor som du (jenny) kanske kan hjälpa mig med? Jag förstår inte riktigt vad man ska göra? Man måste ha bevis på att man betalt skolavgiften, sen måste man ha ett studentvisa? Men jag trodde att man skulle fixa det när man kom dit, men det verkar som att du måste visa upp det vid registreringen den 1-2 september. Kan du snälla hjälpa mig med vad det är som måste fixas? jobbar resten av sommaren och vill bara veta vad det är jag måste göra så att jag kan fixa det.
Tack för hjälpen.
Såg även att du skrivit att du skulle ta med din hund. Har själv en hund och kanske tänkte ta med honom. Hinner man ta hand om dem, känns som att det blir så mycket studier så man kanske inte gör det. Hur gör du med din?
Tack igen!

//Anna-Maria
am__34@hotmail.com


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀