utbildning i köpenhamn - Forum

2006-09-26 18:39   emma
Hej! Är det nån som vet var man kan hitta information om veterinärutbildningen i köpenhamn? Eller kanske nån som själv kan berätta? Blir jättetacksam för vilket svar som helst! Tack! / emma

Ang: utbildning i köpenhamn
2006-09-28 23:11   Linnea
hej! vad vill du veta? jag läser på KVL, den konglige veterinaer- og landbohöjskole, i köpenhamn, till veterinär. du kan gå in på hemsidan: www.kvl.dk och få information! vi har jättekul och det är en bra skola! mvh linnea

Ang: utbildning i köpenhamn
2006-09-29 15:40   lotta
Hej! www.kvl.dk den är deras hemsida =) Mvh Lotta

Ang: utbildning i köpenhamn
2006-09-29 17:53   emma
Tack för tipset!. Ska kolla på den sidan!

Ang: utbildning i köpenhamn
2006-10-03 20:58   sandra
hej, Hur svårt är det med språket? Kunde du någon danska innan, gått nån kurs eller så? Nått man bör tänka på om man ska söka till danmark? tacksam för svar!

Ang: utbildning i köpenhamn
2006-10-19 12:50   annelie
Hej linnea. Såg att du studerar i köpenhamn, och funderar själv på att göra det. Kom du in via betyg? jag har 18,2 så det räcker inte, men funderar på att söka till kvot 2. Vet du om det är väldigt svårt att komma in på det sättet? tacksam för allt svar jag kan få! mvh annelie

Ang: utbildning i köpenhamn
2006-10-19 17:57   LA
hej annelie! jag vet inte om du kanske kan komma in på 18,2.. det är nog på gränsen.. han som kom in via kvot två, och som var svensk, det här året hade arbetat som djursjukvårdare i fem år. jag vet inte vad som krävs, eller vad du ska ha gjort för att få tillräckligt med poäng... vet inte om det räcker att man arbetat hemma elelr om man behöver intyg från en "riktig" arbetsgivare för att kunna få poäng.. många av de som kommit in på kvot två har arbetat på gårdar. en del har arbetat inom svinproduktion... det är någon som läst till exempel naturresurser ett år, för att sedan hoppa över tillv eterinär. det är nog enklast om du mailar studieförvaltningen på kvl och ser vad de tycker du ska göra. hoppas att jag hjälpt dig lite mvh linnea

Ang: utbildning i köpenhamn
2006-10-26 17:49   --
Hejsan! Även jag läser (första året) på KVL! Jag trivs som fisken i vattnet och är SÅ glad över att vara här. Fast det klart, så här i tentatider hade man ju helst varit på en strand i Thailand eller så ;). Att komma in på 18,2 kan nog bli svårt, i år kom alla med 19,0 och några med lite lägre betyg in. Kvot 2 har ganska höga krav och ett krångligt poängsystem. Mer om det kan du läsa här: http://netforum.dsr.kvl.dk/perl/guide/www.kvl.dk/main.asp Det var faktiskt förvånansvärt många svenskar (inte bara Mr. djursjukvårdare :)) som kom in på Kvot 2, men det är nästan ett måste att arbeta med produktionsdjur/utomlands/länge för att ha en chans. Det måste även vara ett betalt arbete, alltså ingen praktikplats och minst 20 timmar per vecka för att räknas. Men med lite vilja så går det absolut att komma in på kvot 2! Språket har jag aldrig upplevt som ett problem, visst satt man som ett fån på föreläsningarna de första gångerna, men det släpper SNABBT. Speciellt om man bor i Kbh och inte i Sverige, själv så bor jag även tillsammans med danskar, vilket underlättar. Kunde ingen danska alls innan, men åkte ner en månad innan skolan började för att komma in i språket och leta bostad. Har man planer på att söka hit så skadar det inte att ställa sig i bostadskö heller! Men det är relativt lätt att finna sig en bostad privat också. Ni som funderar på att söka hit bör nog dock inte vänta för länge... Det snackas mycket om att det är så många svenskar här (i år är vi nästan 50 %) och "tar platser", betygssytem görs om etc. Men börjar ni här så kommer ni inte ångra er :)! Utbildningen tror jag är minst lika bra som i Sverige och Köpenhamn är ju en mycket coolare stad än uppsala! Den åsikten kan ju iofs bero på att jag bott i U:a i 21 år och är hyfsat trött på stan, ha ha. Lycka till iaf! /Sofia - som nu ska återgå till tentapluggandet! Snart...

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀