USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college? - Forum

2008-04-03 12:09   aennil
Hej! Jag har nästan bestämt mig för att åka till Santa Barbara CC eller Santa Monica College till hösten. Har dock lite funderingar över bägge ställena som jag hoppas att någon aknske kan hjälpa mig med. Först och främst har jag en fråga som inte har med de 2 collegen att göra. Jag har rätt nyligen fyllt 20 år (jan) vilket betyder att om jag åker i höst kommer jag vara 20 även då. (Planerar att vara borta 1 temrin bara) Som alla säkert vet så är det ju 21år som gälelr om man vill komma in på krogen. Så till min fråga, har man någon chans att komma in på krogar och liknand eom man är under 21 år. Nu är ju inte det jätteviktigt att jag ska kunna gå på krogen. Men känns ändå som att det kankse vore kul att gå ut nån gång när man ändå är där. Ni som åkt till Usa och varit under 21 år, vad tycker ni? Ångrar ni att ni inte väntade? Sen till min frågor ang. SBCC och SMC. Som jag nämde tidigare står jag i valet och kvalet mellan de två. Vad det gäller kursutbud spelar det ingen roll för mig vilket college jag väljer då de båda har kurser som intresserar mig. Hur är det att bo i Santa Barbara? Hur ofta burkar man ta sig in till LA? Är rädd att om man väljer det colleget så får man inte uppleva själva Los Angeles. Måste man ha bil i både SMC och SBCC? Har hört att man inte komma någon vart i LA utan bil. Själv personligen känner jag ju att det verkar lite halvläskigt att kasta sig ut i trafiken i Usa när jag bara haftr körkort 1 år. Hur är det med boende. Har läst mkt om något Isla Vista som är ett område för dom som pluggar i SBCC. Vad är kostnaderna där ungeför? Kan man gå/cylka till skolan därifrån eller är det bil som gäller där? Och hur är det med boende i Santa Monica? Dyrare? Lätt att få bostad i närheten av colleget? Som ni märker märker har jag en del funderingar. Jättesvårt att bestämma sig. Så ni som varit på någon utav dessa ställen, eller kankse är på dessa ställen. Jag skulle bli jätteglad och tacksam ifall ni ville dela med er lite av era erfarnheter. Vad som fick er att välja det ena lr det andra osv. Om ni inte svarar direkt här får ni görna maila mig på (bokstäverna ska sitta ihop, särade på dom för att inte adressen ska snappas upp) l i n l i d @ gmail.com

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-04-05 11:03   Sophia
Hej, jag hade valt santa monica om du vill uppleve Los angeles. Har sjalv gatt dar och tyckte det var bra, ratt sa nara hollywood etc. Om du gar pa santa barbara kommer du nog inte uppleva sa mycket av L.A men jag har hort att det ar en rolig studentstad... Lycka till! Mvh Sophia

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-04-07 09:41   aennil
tack för ditt svar! Två följdfrågor bara. Hur gammal var du när du var där? Hur tror du att det är att vara 20 år där? Med tanke på att man inte får gå ut på krpgen och hyra bil å så....

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-04-07 14:19   sophia
Jag var 22 nar jag var dar. Det ar ju lattare om man ar 21 for dom ar ratt harda med leg och sa pa krogar..

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-04-09 22:51   Ankan
Hej! Jag undrar om någon hört hur psykologutbildningen är i Danmark. Funderar på att söka. Finns det någon annan som tänker söka??? Ankan

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-06-13 13:28   Felicia
Hejsan. Jag är 16 år och ska plugga utomlands. Mitt dilemma är var? Och sen att jag fundera på att bo i en värdfamilj och gå sista året i High school. För att sen Kunna leta rätt på bostad i lugn och ro medans jag bor i min värdfamilj och leta rätt på College. Jag tänker då altså ta en Amerikansk Examen och inte en svensk.. Vad tycker ni?

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-09-08 18:32   Peter
Hej aennil! Jag tänkte bara höra om du fortfarande är på väg till santa Barbara för att plugga. jag är nämligen sugen på att åka dit i januari och plugga. Hör gärna av dig då du kanske kan hjälpa mig med några frågor! =) Mvh Peter

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-10-11 12:24   Christian
Hej Peter! Har du fortfarande planer på att åka till Santa Barbara å plugga? Jag håller själv på för fullt med förberedelser för studier där under vt 2009. Jag skulle gärna vilja ha lite tips, bl.a. gällande boende!

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-10-11 15:56   Josefin
Finns det flera som funderar på att söka sjukgymnastutbildningen i Danmark. Jag bor i Skåne.

RE: USA - Santa Barbara CC eller Santa Monice college?
2008-10-11 16:10   Peter
Tja Christian! Jag måste flytta fram mina studier till ht 2009 då jag inte hinner sälja lägenhet och bil och så vidare. Har inte riktigt några bra tips åt dig vad gäller boende och så vidare! Det enda jag kan säga är att det verkar kanon att plugga där. Har en kompis som är där nu! Får jag lite mer info från han så vidareförmedlar jag det här!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀