Ungern , Tjeckien och Tyskland - Forum

2007-02-05 12:54   Hillevi
Hej Jag håller på att söka till läkarlinjen i Sverige men har inte kommit in. Undersöker nu möjligheter att studera i andra länder i Europa. Jag undrar om det är någon som har koll på ansökningar till universitet i Ungern, Tjeckien och Tyskland. Undrar lite över ansökningstiderna, om det är bråttom eller om man fortfarande har god tid på sig att ansöka. Har läst inläggen här på forumet om läkarstudier i Tyskland och nu undrar jag hur man går tillväga för att ansöka dit. Med mina bristfälliga tyskkunskaper är det svårt att orientera sig på deras ansökningssida. Har någon något tips? Skulle bli mycket glad över lite hjälp. Mvh Hillevi

Ang: Ungern , Tjeckien och Tyskland
2007-02-05 19:45   SiLviQa
Jag funderar också på att söka till läkare i Tyskland. Jag har pratat i telefon med en tjej som för tillfället pluggar där och hon har berättat en hel del. Vad jag blev ganska chockad över var att hon nämnde att SPRÅKET VAR DET MINSTA PROBLEMET med läkarstudierna i Tyskland. Ungern, Polen med mera vill jag däremot inte studera i. Det är för hög avgift och för långt borta från hemmet.

Ang: Ungern , Tjeckien och Tyskland
2007-02-11 16:25   marjam
vad krävs det för att komma in i tysklad då, avd heter universitet?

Ang: Ungern , Tjeckien och Tyskland
2007-02-13 16:06   Hillevi
Tack för ditt svar. Låter bra det där med att tyskan inte är ett så stort problem (även om jag inte förstår hur det inte kan vara det =)) Hur hade du tänkt att gå tillväga för att ansöka till Tyskland? Vart bör man vända sig och vet du när sista ansökningsdatumet är? Har du någon aning om man kan välja i vilken stad man vill plugga eller om detta sker via lottning? Skulle vara jättetacksam för ännu mer information...

Ang: Ungern , Tjeckien och Tyskland
2007-02-13 21:48   SiLviQa
Jo, man ansöker via zvs.de och det finns 3 olika kvoter, bla på toppbetyg, 23+ och individuell(läs tidigare inlägg på studentum, det står mer ingående om detta). Man ska ju ha läst ett naturvetenskapligt program för att kunna ansöka och gärna ha vissa förkunskaper i tyska i allafall. Komvuxbetyg går bra. Jag vill, OM jag ska söka, hamna i Rostock eftersom det ligger i norr och de har inga intagningsprov dessutom :) (Nog de enda som inte har det) Ansökningen som sagt görs på www.zvs.de och ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om hur det går till. Man borde prata med någon som är ganska grym på tyska eftersom det finns en del facktermer som skoltyska inte täcker. Hur språket sen inte kan vara ett problem förstår jag inte heller, men man lär sig ju en hel del på latin har jag för maj. När jag pratade med den här tjejen som för tillfället studerar i Rostock så berättade hon att en tjej som hade 20.0 hade hoppat av efter några månader medan hon själv med 19.1, om jag kommer ihåg rätt, har stannat kvar och klarat alla tentor. Så: Betygen spelar inte alltid störst roll. Man ska ha mental styrka också :) Jag orkar inte skriva mer nu, fastän det finns så mycket att säga, så då säger jag istället så här: Kontakta mig gärna på msn: pisu83

Ang: Ungern , Tjeckien och Tyskland
2007-02-14 14:38   Elektra
Hej Jag har just tagit mig igenom första terminen pa läkarprogrammet i Berlin och trivs mycket bra här, även om det är ganska annorlunda mot att plugga i Sverige =) (mer plugg, högt tempo, pedantisk kontroll av närvaro, papper som ska stämplas och skrivas under hela tiden osv). Ansökningstiden för höstterminen, som börjar i oktober, gar ut 31 maj eller 15 juli, beroende pa när du gick ut gymnasiet. Alltsa gott om tid kvar =) De lägger ut mer info pa www.zvs.de när det börjar närma sig, och da kann man använda deras program „Anton“ för att fylla i ansökan pa internet som man sen skriver ut och skickar med post. Du behöver inte översätta ditt betyg till tyska, utan det räcker med engelska! (de flesta skolor brukar göra det gratis…) De räknar sen ut ditt genomsnitt… Du kan rangordna vilka universitet du vill söka till i varje kvot (betygskvot, väntetidskvot (antal terminer sedan du gick ut gymnasiet) och högskolornas egen ant.kvot). Alla högskolor far bestämma själv hur de fördelar de flesta platserna, efter bäst betyg eller andra saker… Här i Berlin har de t.ex. ett poängsystem där man far en grundpoäng för sitt genomsnittsbetyg och extra poäng om man har bra betyg i tyska och engelska, samt för alla matte, fysik, kemi och biologikurser man läst pa gymnasiet. Hela systemet är otroligt krangligt, inte ens tyskarna själva fattar det, men har man hyfsade betyg kommer man in (utom i Heidelberg!)… Jag hade 18,75. De flesta Unis kräver som sagt att man skriver ett tyskaprov, vilket man far en inbjudan till om man blir antagen. Jag tyckte inte att det var speciellt svart, lite läs/hörförstaelse och sant… Jag haller inte med om att tyskakunskaperna är oviktiga. Kurslitteraturen är pa tyska, man maste halla föredrag, svara pa fragor pa seminarier osv... Men; man lär sig spraket väldigt fort när man är här. Jag skulle rekomendera att du gar en tyskakurs här nagra v. i sommar eller nat, det räcker säkert… Förresten har en klass här undervisning pa engelska, men jag vet inte hur man söker till den.. man maste da göra nat engelskaprov, typ TOEFEL eller vad det heter, och tentorna är ända pa tyska.. Om du har nagra fragor är det bara att maila; elektra@mensa.se Lycka till!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀