UD, FN, Universitetsutbildningar i Frankrike, internationella relationer, Pol. mag, betyg? - Forum

2008-08-06 00:11   Karin
Hej! Jag har länge funderat på att plugga en hel universitetsutbildning utomlands. Min dröm är att komma in på UD eller FN. Är det någon som vet hur man bäst går till väga? Funderar nu på att studera internationell rätt, Politices Magisterprogrammet eller internationella relationer. Studerar gärna två utbildningar samtidigt. Är man tvungen att ha en juristutbildning för att kunna få en master i internationell rätt? I så fall, kan man ha gått på juristlinjen i Sverige innan i så fall? Jag vet att man kan studera internationella relationer på 'Université de Genève'. Internationella relationer och Pol. mag kan man studera på Grand Établissement 'Institute d'Etudes Politiques' i Paris. Vad har man för jobbmöjligheter efter att ha gått en utbildning vid ett sådant här universitet? Är det någon som vet vad dessa universitet har för antagningskrav och språkkrav. Vad har utländska universitet rent generellt har för antagningskrav? Vad för betyg krävs och hur översätts svenska betyg till franska? Syns det om man har läst upp gymnasiebetyg till exempel? Om ni vet något om Harvard, Cambridge eller Sorbonne får ni mer än gärna svara på detta. Om man skulle läsa dessa utbildningarna i Sverige, hur ser de internationella jobbmöjligheter ut efter en Pol. mag utbildning eller en master i internationella relationer? Och hur ser de ut efter att man har läst statsvetenskap, internationella relationer, 'Europaprogrammet' eller juridik? Jag vet att det kan vara svårt med jobb efter just samhällsutbildningar.. Tacksam för svar! //Karin

RE: UD, FN, Universitetsutbildningar i Frankrike, internationella relationer, Pol. mag, betyg?
2008-10-20 17:22   Lisa
hej karin jag befinner mig samma situation som du och behöver omgående svar på dessa frågor som just du undrar över. Om du finner något svar på dessa frågor skulle jag verkligen uppskatta om du kunde kopiera detta och skicka det till min e mail. Jag håller också på att leta svar på dessa frågor och skickar dig svaren när jag får dem !!! Med vänlig hälsning /Lisa

RE: UD, FN, Universitetsutbildningar i Frankrike, internationella relationer, Pol. mag, betyg?
2009-01-01 05:07   Simon
Hej Karin! Jag kan börja med att säga att jag har exakt samma framtidsplaner som du, att jobba på UD eller FN skulle vara ett drömjobb. Jag har undersökt möjligheterna lite och så mkt som jag har fått kunskap om, är en utbildning på lägst master-nivå inom ekonomi, samhällsvetenskap eller juridik ett krav för anställning inom de flesta FN-organen och även inom olika departemnter i Stockholm. Läser du endast statsvetenskap så försämrar detta dina jobbmöjligheter i framtiden, men läser du till exempel nationalekonomi eller juridik som din basutbildning och sedan väljer till kurser i internationell rätt eller internationella relationer så har du större möjligheter att få jobb i med att du har en bredare utbildning. Kandidat programmet i Offentligt Förvaltning på Göteborgs universitet är ett bra exempel på en bra och bred utbildning där du vid sidan om kan läsa fristående kurser på egen hand beroende på vad du vill inrikta dig på. Inom utbildningen Offentligt Förvaltning läser du politik, ledarskap och ekonomi som ger dig en bred utbildning. och sen kan du läsa kurser i interantionell rätt eller vad du nu är intresserad av. Alltså det är viktigt att ha en så bred utbildning som möjligt (oftast på master nivå). Plus att du måste läsa extra kurser för att kunna konkurera om platserna. Dela gärna med er om ni har andra tips och råd. //Simon

RE: UD, FN, Universitetsutbildningar i Frankrike, internationella relationer, Pol. mag, betyg?
2010-02-12 11:38   YE
Hej Karin Nu är det ju ganska längesen du skrev detta inlägg men jag vill ändå säga att jag har precis samma framtidsplaner, jag vill plugga en hel linje i (helst paris) men annars i frankrike, min dröm är att få jobba på FN lr UD. Jag undrar hur långt du har kommit och om du ar lite info och tips att ge...?? Hälsningar Yasmina

RE: UD, FN, Universitetsutbildningar i Frankrike, internationella relationer, Pol. mag, betyg?
2010-11-17 23:52   Sara

Hej på er!

Jag skulle också gärna finna svar på dessa frågor! Är det någon som lyckats finna svar så får ni mer än gärna höra av er!

Vänligen,

Sara


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀