Tja - Forum

2007-01-29 00:35   claes
Tja! Jag funderar starkt på att börja studera till läkare i Polen till hösten, men det jag tvekar över är att hur högt väderad är utbildningen när man är färdig? Är det inga som helst problem att få jobb här i Sverige när man är klar med utbildningen eller hur står det där till egentligen? Mvh Claes

Ang: Tja
2007-01-29 11:30   Johan
Tjena! Utbildningen är godkänd inom hela EU och värderas därför lika högt som vilken annan som helst. Om du har planer på att jobba inom Sverige efter examen lär du inte behöva oroa dig över att inte få jobb. Idag råder det redan läkarbrist och den förutspås att bara bli större och större inom en 10 års period.

Ang: Tja
2007-01-29 12:41   Läkarstuderande i Szczecin
Tjenare! Polsk medicinutbildning värderas lika högt som svensk. Enligt min mamma, som jobbar på sjukhuset UMAS, är de polska studenterna ofta duktigare än de svenska om man ser över det praktiska. Vet inte hur det är i Sverige men vi har inte gått en hel termin och redan lär vi oss ta sprutor och blodprov på varandra. Sedan Polen gick med i EU är det inga problem längre att komma med en läkarrlegitimation som är tagen i Polen. Sommarpraktiken kan du även göra hemma i Sverige och AT tjänsgöringen likaså. Eller i vilket annat land du vill. Dock är det svårt att få praktik som utländsk student på sjukhus i större städer i Sverige. I Malmö är det i princip omöjligt, speciellt sommaren efter första året. De har så många svenska studenter som måste ha sin praktik.

RE: Tja
2017-08-30 21:34   Dafsal
Hej,

Jag har jobbat som hyrläkare i många år (bland annat genom https://direktkliniken.se/hyrlakare mem provat även andra bolag, de arbetar alla på samma sätt) och arbetat i princip hela landet. Jag tycker personligen att de läkare som studerat i Polen är lika kunniga som de som studerat i Sverige. Däremot har jag stött på läkare som studerat i andra delar av Europa som inte håller samma klass. Tipsat mina barn om att åka till Polen om de inte kommer in...

Lycka till!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀