Till er som ska söka till gdansk - Forum

2013-05-14 13:40   Vanii

~~Viktig information till er som ska söka till Gdansk~~

När det gäller biologidelen vill jag råda er till att fixa en bok som heter "Prentice Hall Biology by Miller and Levine", den här boken är skriven på engelska och den går igenom gymnasiebiologin på ett väldigt utförligt och lättförståligt sätt. Den har allt ni behöver för att täcka in kunskaperna som krävs för biologidelen, ni behöver förstås inte läsa alla 1146 sidor som denna bok innehåller! Jag har sökt fram boken till er:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0132013495

Viktigast: The Cell 168 - 192, bra att kunna, de andra tre delarna som finns i the cell kan man läsa översiktligt Genetics and Inheritage 262 - 309 Structure and Function of the body 890 - 1025 De andra delarna i boken är evolution, organismer, etc. Vilket är inte så viktigt att läsa sig in i, detta är även anledningen till varför dessa delar inte står med i topics i deras hemsida. För er som inte har sett topics än, menar jag dessa: 
http://www.admission.mug.edu.pl/10723.html

Om ni lär er alla delar som jag nämnde i boken täcker ni allt ni behöver kunna enligt topics. Jag vet att vissa säger att det räcker med att göra sammanfattningar i internet, men det är inte lika effektivt och trovärdigt! Man vet aldrig om fakta i internet kan vara falskt.

När det gäller kemidelen tycker jag inte man behöver läsa allting på engelska, man förstår ändå frågorna! Detsamma kan gälla om biologi dock, om man har förstått den bra från gymnasiet. Jag känner flera svenskar som inte har läst kurserna på engelska, men jag råder er att göra det dock. Hursomhelst när det gäller kemidelen tycker jag att det räcker med att man lär sig vissa föreningar på engelska, som t.ex. svavelsyra, salpetersyra, saltsyra, olika baser, och olika begrepp som t.ex. självjonisering, jämvikt etcetra. Om man har god koll på både kemi A och B från gymnasiet bör man inte vara orolig.

När de ska bestämma vem som blir accepterad eller inte går de inte enbart efter provet, men det vet ni kanske själv? Betygen från gymnasiet i Biologi och Kemi är minst lika viktiga som det resultat ni får på provet. De sammanställer betygen med provets resultat. Om man har MVG och VG i Biologi och Kemi kurserna är det alltså bra, ni ska inte tro att, äh, får jag ett bra resultat på provet kommer jag ändå in. Betygen från Biologi och Kemi ger er sammanlagt 60 points.

Provet består av 30 flervalsfrågor från Kemi och Biologi, och ger er sammanlagt 60 points. Intervju ger 10 points. Alltså sammanlagt 130 points. Det finns en gräns som de vill att studenterna ska nå, kan inte minnas exakt om det är 88 eller 90. Det betyder att får du minst 90 / 130 blir du antagen, utan att behöva göra en intervju.


RE: Till er som ska söka till gdansk
2013-05-17 23:11   Emma

Åh vad bra, tack så mkt för bra info! :)


RE: Till er som ska söka till gdansk
2013-05-20 23:57   Vanii

Update~~ Förutom info om ett gammalt prov har jag även study packet(Biology guide och Chemistry guide)med riktigt bra frågor som ser ut som självaste entrance exam. De som vill ha study packet får kontakta mig genom mail: mrspringses@hotmail.se Jag kommer även förse er med information om vilka delar som ingått i biologidelen och kemidelen i tidigare prov. Lycka till


RE: Till er som ska söka till gdansk
2013-05-22 21:52   Lisa

Hej, jag skulle gärna vilja ta del av de men din mail fungerar ju inte?


RE: Till er som ska söka till gdansk
2013-05-28 10:06   a

Hej! Din mail fungerar inte.


RE: Till er som ska söka till gdansk
2013-05-30 05:59   Vanii

Hej, som sagt är det mrspringses@hotmail.com, inte se på slutet:)!


RE: Till er som ska söka till gdansk
2013-06-02 05:14   Vanii

För er som vill plugga biologin på ett roligare vis. http://www.youtube.com/watch?v=H8WJ2KENlK0&list=EC3EED4C1D684D3ADF Dom går igenom hela biologikursen på ett ordentligt och förståeligt sätt. Det finns även kemi videos, fast de är inte lika utvecklade. !


RE: Till er som ska söka till gdansk
2013-06-06 22:35   apellapel

Ni som ska till gdansk kolla hit. Ja, jag kommer ihåg en hel del frågor, men jag kommer inte skriva hela frågor utav respekt till universitetet. Provets svårighetsgrad? Biologin var helt okej om man pluggat ordentligt, kemin var väldigt svårt, det kom t.o.m saker man aldrig sett. S, p, d, f sublevels och dylikt. Vad tycker jag att ni ska koncentrera er på? När det gäller biologin tycker jag inte att det kom jättemycket om kroppen som man kan tro, det kom många frågor om cellen, olika cellers funktion, det kom lite om immunsystemet, lite om nervsystemet t.ex. cerebral cortex och reflex arc, det kom frågor om kromosomer, hur de är fördelade i kroppen, sex chromosomes och dylikt. Det var lite om urinsystemet också, märkte inget om endocrine system, digestive system, en fråga om integumentary system har jag för mig, man skulle svara på vilken gland något hade ursprungligen kommit ifrån. En del kan tro att det är stor fokus på kroppen, men det var jämnt, om inte mer om general biology(genetik, cellen osv). Ni ska kunna också hur muscle contraction går till. I kemin har jag faktiskt inte någon aning om hur ni ska förbereda er på bästa sätt. Kemin var annorlunda från hur vi lär oss i Sverige tycker jag, det är 30 frågor ,15 av dom kände jag igen någorlunda iallafall, så tänk smart, välj det svaret som är mest logiskt, det kommer hjälpa mycket ! Det fanns några beräkningsfrågor, inte så många, mer fokus på den organiska kemin tycker jag. Ni som känner er extra osäkra adda min msn, eliniina93@live.se Och ja, jag kom in. Lycka till, vi ses där alla som blivit accepterade


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀