TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!! - Forum

2008-06-23 15:06   Margo och Elena
TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!! Skulle vilja börja med att gratta alla er (läkare/tandläkare) som kommit in i Wroclaw till hösten! Vi vill påpeka att vi inte alls håller med personen ”student Wroclaw” som har skrivit inlägget angående studierna. Ni får förbereda er på att studierna i Wroclaw är svåra, men inte omöjliga med tanke på att yrkeslivet som läkare/tandläkare är svårare. - för det första vill vi påpeka att studenten som skrivit detta själv bor på studenthemmet som han uttrycker är en svinstia, varför bor han kvar??? Vi tycker att studenthemmet håller bra standard, och vi vill passa på att påpeka att många av de första års studenterna bor kvar här. Naturen runt studenthemmet ”Jubilatka” är helt underbar. - Även om inte ALL utrustning på skolan är ny och modern, så fungerar den alldeles utmärkt, det är väl huvudsaken?! - Man får förbereda sig väl inför alla lektioner, precis som vid alla andra utbildningar över hela världen. Det är klart att man ska vara förberedd, för man lär sig mer och man hänger på så vis lättare med under lektionerna. - Om man tycker att det är jobbigt att vara påläst inför varje lektion och bli förhörd, så är detta ingenting jämfört med vad yrkeslivet kräver av oss som blivande tandläkare/läkare. Tycker man att det är jobbigt så kanske man har valt fel utbildning??? - Angående att man inte får se sina anatomiprov, man kan be läraren att kolla igenom provet en gång till för att vara säker på att han rättat rätt, men kom igen alla är vi människor och även läraren kan begå misstag. - Kan personen som skrivit detta inlägg vara mer specifik angående att ”lärarna tar ut sin vrede på studenterna”. Har denna person råkat ut för ett särskilt fall? - Var förberedda på att plugga väldigt mycket, men ni kommer att läsa en av dem tuffaste utbildningarna i världen. Och pluggar ni så kommer ni att klara det också, inget konstigt! Det första året i Wroclaw är svår men man får nya erfarenheter och nya kompisar, och man kan faktiskt ha roligt under tiden man pluggar. Kramisar /Elena (tandläkare) gloaldina@hotmail.com Margo (läkare) margo.farah87@hotmail.com

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-23 17:01   /mega
när får man reda på om man kommit in eller inte? Jag har inte fått ngt svar än!!

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-25 17:04   qwerty
Enda jag har att säga är att har Du chans att tenta upp dina betyg på Komvux så _SKALL_ du göra det! Polen skall vara en sista utväg. Sen finns det personer som skrivit här som det gått bättre för än Er som ändock har dessa åsikter, så det argumentet håller väl inte heller riktigt. Kan mycket väl vara som så att jag skriver utav frustration men det här är vad jag känner och har kännt nu i drygt 2,5 månader. Det är ingen bra utbildning här, inte det jag sett utav den! Men hey, vem vet, det kanske blir bättre? Jag tycker iaf att det är bra att dom som tänkt sig börja här får reda på vad vi studenter tycker. Sen att alla har olika åsikter är väl rätt normalt antar jag Det jag egentligen bara vill få fram är att studenterna inte behandlas så bra här, har Du chans att tenta upp betygpå Komvux/få 2.0 på HP så för bövelen ta chansen och satsa på det istället, Du kommer tacka mig tusenfalt om du gör det...Jag kan ju bara prata utifrån mina egna erfarenheter och jag hade pluggat upp mina betyg på komvux, men dum som jag var ville jag på't direkt. Nu sitter man med en skuld til CSN på 112 lax och det känns som man måste slutföra utbildningen här... Mvh, Ye - Bring me Down

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-25 18:37   Riktiga wroclaw
Wroclaw medical university. I denna skola så handlar första året om 2 ämnen, anatomi och biologi. Av 55 läkare och 15 tandläkare så är det bara 1 (!) som har passat delproven i anatomi och biologi på första försöket, och tro mig majoriten av studenter här pluggar väldigt mycket. Denna skola är inte bra eftersom många skitämnen tar ens tid, såsom latin (enda skolan i polen som fortarande har kvar ämnet), history of medicine, history of art, computer science etc. Embryologin och histologin är ämnen som du inte hinner plugga eftersom anatomin och biologin tar all ens tid. Jag tycker, om ni verkligen vill bli läkare, kom hit, men förvänta er inte hjälp från lärarnarna.

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-28 20:23   kurczakburger
om ni kan plugga upp, så GÖR de! och om ni vill ha csn skuld, stressmage, varför inte, kom hit! trevlig sommar marekagnezka@2cool4school.fu

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-29 20:21   peace!
Jubilatka (studenthemmet) är äckligt, men eftersom alla bor där så kan man ha väldigt roligt! skolan lägger som tidigare nämnt vikt på fel saker, men vissa saker e helt ok. Med andra ord så finns d både gott o ont här. Det är inte så extremt hemskt här men fan i mig inte så underbart som dessa töser påstår.

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-30 12:39   hepphepp
Oj, det var rätt starka åsikter det här. Jag pluggar också på Wroclaw Medical University, och känner att jag borde skriva om mina intryck av skolan mm så lite andra åsikter också blir hörda. Jubilatka är inget hotell, minst sagt. Toaletterna och köket är verkligen i det äckligaste laget, men rummen däremot är helt ok. De är rätt rymliga om man jämför med andra studenthem, man har både en säng och soffa, och bra plats att plugga. Men som sagt, det funkar för det flesta bara prelimenärt. Man kan relativt lätt hitta lägenhet, och många har flyttat ut under året, men det är rätt bra att bo på jubilatka i början så man kan lära känna folk och umgås. Det är nära till folk, på gott och ont. Vissa flyttade ut efter en månad och vissa tänker bo kvar i tvåan, så jag menar, åsikterna om stället skiljer sig även om jag tror vi alla är överens om att det inte är skoj att laga mat eller gå på toan. Men eftersom i princip hela klassen bor där så har vi haft en hel del skoj där också :) jag har träffat riktigt grymma vänner här och vi har hunnit med en massa kul utöver skolan faktiskt. När det gäller skolan så är det inget som Sverige. Man får vara beredd på att det är ett högt tempo och att som sagt lärarna inte är din vän som i Sverige. Hierarki-systemet existerar fortfarande här - i högsta grad. I Sverige vill lärarna att du ska klara av proven inte bara för att det är självklart är målet, men även pga att staten betalar för din utbildning och det skulle vara ett stort slöseri med pengar om du inte klarade din utbildning. Här är du ensam ansvarig för den, och de bryr sig inte om du passar eller inte (inte alla men många). Så det ÄR tufft, man måste verkligen vara motiverad och kämpa hårt. Men det är inte omöjligt. Jag tycker inte att tempot ska vara avskräckande. Jag är övertygad om att läkarutbildningen i Sverige inte heller är någon dans på rosor. Skillnaden, förutom det gammaldags lärar-elev mentaliteten, skulle jag säga är främst landet. Man måste komma ihåg att man kommer till ett land där du, om du inte kan polska, inte kommer kunna kommunicera med största delen av befolkningen. Vi lär oss polska, men det är ett väldigt svårt språk. Men trots detta klarar man sig på ett eller annat sätt, och många unga (och förvånande nog en del äldre) kan faktiskt en del engelska. Det blir inga längre konversationer, men det handlar ju vanligtvis bara om att klara sig i en affär eller likn. Jag avskydde Polen i början om jag ska vara helt ärlig och jag trodde aldrig jag skulle tycka om detta landet, men på senaste så har jag fakiskt ändrat min åsikt rätt rejält. Det tog ett tag, men jag trivs faktiskt där nu. Angående våra salar mm, så är det inte svensk fräsch standard, det ska man vara förberedd på, så om man åker hit för att få flashiga lokaler är det ingen idé. Men jag trodde att de flesta var här för att bli läkare, och jag skiter uppriktigt sagt i om jag sitter i ett rum med slitna väggar när jag blir det. Saken är den att här i Polen har vi chans att bli läkare, långt borta från familjen och i ett hårt och gammaldags system och i ett land som är under utveckling, men för min del och många andras är det värt det.

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-30 21:13   jo
ni som klagar har ni hoppade av ell fortsätter och plugga? var ärliga och svara.

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-06-30 22:13   Taz
asså lyssna, om ni inte är förberedda på att plugga hårt så kom inte hit, läkarstudier är inte menade att vara lätta, det suger självklart att mycket tid i ettan går på history of bullshit och "computer science" vilket är typ excel hehe...men om du vill se lik, dissikera foster och assistera kirurgier vid 4de året så kom hit, det är inget dagis eller hålla i handen med läraren som gäller här. ta era böcker och förbered er på att kunna dem. annars slösar ni på era csn pengar i onödan! T - börjar termin 9 i höst

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-02 01:23   Latif
hej! jag själv studerar till läkare o ska börjar 3e året i höst, jag vill bara säga till de som har skrivit om deras erfarenheter angående, läkarutbildningen i Wroclaw. ni har rätt hur ni beskriver eran situation, o vilka åsikter ni har, men ni har ÖVERDRIVIT mkt måste jag säga...' Till de som ska börja plugga i Wroclaw i höst, Kära nyblivande läkare, bli inte skrämmda av vad de har skrivit om skolan, om läraren och systemet, DT STÄMMER INTE HELT 100 % DEN BESKRIVININGEN som de har gjort. Om man vill verkligen bli en bra läkare, har mål så jag tycker att Wroclaw e dt en Universitet där ni ska söka. dt e ju inte lätt att bli läkare, man måste ha höga ambitioner o ska vara väl Motiverat o beredd på både gott o ond. själv trivs jag väldigt bra,folket e väldigt trevliga och hjälpsamma...språket e svårt men dt e inte omöjligt att lära sig. om ni har frågor dt bara skriva till mig eller ringa till mig, så jag kan hjälp er så gott jag kan. Mobile- 0736-59-23-68 (dt ecomviq). Muvh latif Ahmadi

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-05 11:21   Sanaz
Hej, Jag har kommit in på Wroclaw nu till hösten. Tänkte att det skulle vara kul å få kontakt med någon innan jag åker ner dit. Kontakta mig gärna! (s.anaz@hotmail.com)

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-05 17:21   ch
tja , ska oxå med dit , ska du plugga läk. ell tandläkare.bor??

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-05 17:22   ch
tja vart bor du? har du böcker för årkurs ett??

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-06 11:15   Sanaz
Jag ska plugga till läkare, du då? Bor i sthlm.. du? Msn?

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-06 20:25   ch
ska oxå plugga till läkare. badycom7@hotmail.com. bor i gbg. hur ska du åka dit?

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-07 14:18   Sanaz
Har addat dig nu :) Med flyg.. åker dock väldigt sent (30 augusti) När åker du ner dit?

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-08-27 02:27   gnällspik
Håller helt och hållet med....här är mycket trams som stör en. Kanske är det för att det SKA bli jobbigt så att dem som inte har "det" sticker...och jag tror faktiskt att det funkar. Det som krävs är att man pluggar hårt och gör man inte det kommer man inte klara det.Men jag håller ju med om att det mesta man ägnar tiden åt är rent skit...kunde dem inte ha gjort någonting vettigare av det tycker man?

RE: TILL ER ALLA SOM TÄNKT STUDERA I WROCLAW!!!!!
2008-09-17 20:43   1 avklarad 5 to go!
Hej hopp. Verkar verkligen varit värsta kriget här på nätet..gillar det:)Tänkte säga vad jag jag tycker: 1."Naturen runt jubilatka är helt underbar"..... Ok..till att börja med har vi en av europas skitigaste floder som rinner förbi...Runt denna finns en rad med träd,buskar med sopor i och en grusgång med blottare på...Men det är ingen som tvingas bo på Jubilatka.Bo där några veckor och lär känna folket och flytta sedan..hur lätt som hellst att hitta bra,fräscha lägenheter till bra priser!Visst..en del har trivt bra på "Jubbe" och bor fortfarande kvar...det är väl bevis på att det går att bo där.Men att säga att det är vackert är ju löjligt. 2.Angående anatomiproven. Man "får" lov att se dem sägs det...och visst det kanske du får...men jag tror det beror helt på hur mycket läraren i fråga gillar dig. Det har förekommit fall där elever råkat illa ut bara för att dem velat se sitt prov.Man får ABSOLUT inte ifrågasätta lärarna här. Jag är övertygad om att lärarna modifierar provresultaten efter hur mycket dem tycker om personen i fråga.REGEL: Be inte om att få se ditt prov.Även om du egentligen har alla rätt är det läraren som bestämmer om du klarat dig eller inte.Punkt slut.Du har INGENTING att säga till om som student.Ta den i rumpan och le:),håll tyst och gör bra ifrån dig så kommer du aldrig behöva se ditt prov...dem som pluggar klarar sig alltid i slutändan. 3.Utrustning osv. Förväntar man sig svensk standard kommer man bli besviken.Husen är slitna,man sitter med böjd rygg på halvtrasiga stolar och försöker se vad läraren pysslar med borta i hörnet ibland...Men jag tycker inte det är ett problem då den riktiga inlärningen sker på "fritiden" när man pluggar.Anatomibygnaden som är vår finaste bygnad har skotthål i sig:) 4."Lärarna tar ut sin vrede på studenterna" Ja.Sant...Har man otur blir man ibland utan anledning illa omtyckt av lärarna. Jag har aldrig råkat ut för det..men jag vet att det händer.Varje lärare har sina älsklingar och hatobjekt.Har man oturen att vara hatobjektet kan man få en riktigt jobbig tid.Men fortfarande...läser man mycket och brukar allvar hamnar man inte i den sitsen i regel.Och om man gör det ändå får man bara vara tuff och uthärda...brukar man allvar med studierna kommer dem släppa en till slut. Lärarna här letar efter svaga elever och sedan terrorisserar dem dessa.I en del fall för att faktiskt få latmaskarna att plugga mer men tyvärr ibland bara för att dem njuter av att leka med en del elever.Jag skall påbörja andra året nu och vet inte hur lärarna blir senare.Men det intrycket jag fått är att det bara blir bättre allt eftersom tiden går.Första året känns som designat till att skrämma iväg dem som inte vill detta tillräckligt mycket...sedan vänder det. Man skall inte vara rädd för att åka hit pga lärarna...man vänjer sig.En del är väldigt trevliga till och med! Kommer man hit och tror att man kan ligga på soffan,skita i att studera samt kritissera lärare som i sverige kommer man få problem.Men för alla som är beredda att anpassa sig blir det kanske bara lite ovant i början... Till dem som funderar på att åka hit. Visst är det bästa att komma in i sverige...Det är gratis, ,levnadsstandarden är högre, man kan språket osv.Men har man ingen möjlighet att komma in någon annan stans är det hur bra som hellst att komma hit!Vi trivs hur bra som hellst och har inga tankar på att avbryta studierna.Nu har det ju skrivits en massa grejor här på denna sidan som kanske inte gör nya studenter jättesugna på att åka hit...Men tro inte att denna staden är sämre eller värre än någon annan polsk stad...det lär vara samma överallt.Jag var själv sjukt nervös när jag åkte hit...men det finns ingenting att oroa sig över...vem som hellst kan komma hit och lyckas hur bra som hellst!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀