tandläkarprogrammet i polen, ungern, rumänien etc HT2010 - Forum

2009-12-06 22:19   Angelica
Hej Jag tar studenten nu i vår 2010 och funderar på att börja läsa tandläkarprogrammet till hösten. Dock så är det väldigt svårt att kommma in i Sverige så jag kollar runt efter andra alternativ, som tex polen, ungern, rumänien etc. Är det någon som studerar i några av dessa länder nu som kan säga hur det är där; studier, boende etc? Jag vet inte heller hur man söker dit så det skulle vara snällt om någon kunde höra av sig och säga hur man går till väga. Tacksam för svar! Angelica

RE: tandläkarprogrammet i polen, ungern, rumänien etc HT2010
2009-12-16 14:48   tjohopp
hej Hade jag varit du så hade jag avvaktat med att söka till polen just nu, efter den 5 åriga utbildningen så finns de en chans att man måste stanna kar ett extra år för att göra en så kallad " AT-tjänst" som inte finns i Sverige för svenska studenter men för att kunna få din licens o kunna jobba i sverige så måste du utföra den här praktiken, och de är ingen som betalar för de extra året CSN ger inga lån för de anses inte som ngn del utav utbildningen så vi som åkt dit har helt enkelt blivit blåsta, just nu väntar vi på svar från socialstyrelsen men de ser inte ljust ut. Ingen information om den här at- tjänsten ges ut här på sidan el från kommittén som anordnar studierna.

RE: tandläkarprogrammet i polen, ungern, rumänien etc HT2010
2010-01-19 18:13   kathy
tjohopp; menar du att man måste stanna kvar ett par år i polen för att få läkarleg.?...eftersom du anger AT-- så tror jag du syftar på läkarutbildningen som är på 6 år?.... så efter den 6 åriga utbildningen blir man bara AT-läkare då? mvh Kathy

RE: tandläkarprogrammet i polen, ungern, rumänien etc HT2010
2010-01-26 23:45   hejhej
Hej,jag kan bara svara på att efter 6åriga utvildning i polen måste man göra AT, altså blir man underläkare med läkarexamen. Sen blir man legitimerad som alla andra läkare i sverige (som också gör AT efter 5.5 år).

RE: tandläkarprogrammet i polen, ungern, rumänien etc HT2010
2010-01-27 23:55   Angelica
Tack för att ni delar med er era olika åsikter. Men menar du (tjohopp) att man måste göra AT efter tandläkarutbildningen också, jag trodde det bara var för läkarutbildningen? Varför kan man inte göra det i Sverige? Hur tycker du utbilningen är annars?

RE: tandläkarprogrammet i polen, ungern, rumänien etc HT2010
2010-03-10 17:02   Mongoul
jag kommer söka in till cluj napoca i rumänien 2011 med min bror och kanske ett par kompisar. jag har gjort riktigt mycket research nu och det är antingen universitetet i cluj eller debrecen (ungern) som är bra! men cluj verkar bäst och därför kommer vi nog söka in där!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀