Tandläkare utomlands, England, Kanda,USA - Forum

2005-05-24 14:46   AnSh
Jag vill bara läsa till tandläkare, i Sverige har det blivit så svårt att komma in betyget skall vara mellan 19,5 och 20,00. Jag undrar om vad det krävs för att kunna söka sig till England, Kanada, USA. Och hur högt betyget skall vara?. Hur mycket kostar det per år i varje land?. Tack på förhand AnSh

Hej
2005-07-11 00:03   ME
Jag har liknande funderingar. Har du fått något svar? Tack på förhand!

Ang: Tandläkare utomlands, England, Kanda,USA
2005-09-21 14:48  
Hej!!!! Såg att du hade en del frågor angående tandläkarstudier i diverse länder. Själv studerar jag till tandäkare i Sverige men eftersom jag läst mycket om de länder du nämnde innan jag kom in så kan jag en del :) Tänkte svara på dina frågor om dem kort ;) USA: Processen börjar med att du måste läsa till en kandidatexamen (bachelordegree) med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen helst. Detta gör man på något universitet eller så kan man kombinera College med Universitet för att spara lite pengar. För att komma in på kandidatnivån krävs inte några speciellt märkvärdiga antagningspoäng, medelbetyg från gymnasiet duger. Därefter kommer det viktigaste steget, nämligen att komma in på dentistry school. För att komma in på någon av de som finns i USA måste man skriva ett nationellt intagningstest DAT (Dentistry Admission Test) och få bra resultat från det. Med andra ord kan det sluta med att man pluggar 4 år till en kandidatexamen och sedan inte kommer in på tandläkarutbildningen pga svagt resultat på DAT. OM man nu skulle komma in så tar det totalt 8 år att bli tandläkare. Fyra år på kandidatnivån och 4 år på Dentistry school. Canada: Ungefär samma system som USA förmodar jag, har inte vart så intresserad av Canada då USA finns precis bredvid :) Men med stor sannolikhet är det samma system eftersom de har liknande system vid högre studier. England: Har inte vanligt svenskt system med enbart antagningspoäng osv. Betygen har en stor betydelse men mycket stor vikt läggs också på tidigare erfarenheter inom vården, tidigare kunskaper inom yrket, om man sysslat med något forskningsprojekt osv. Alla studenter intervjuas innan de får en plats på programmet. Har man inte betygen för att komma in i sverige (men ändå bra betyg), men har tidigare erfarenhet inom tandvården och bra engelska kunskaper ska man försöka iallafall ;) Hoppas det hjälpte........ /Tandläkarstudent

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀