studier i Riga - Forum

2007-08-14 16:46   Anna
Hej alla! Fick idag mitt antagningsbesked till Riga Stradins universitet i lettland och vill därmed komma i kontakt med andra svenskar som blivit antagna, skicka ett mail om ni känner att beskrivningen passar. Mina föräldrar har dessutom besökt universitetet i fråga och jag kan därmed besvara vissa funeringar... anna_882@spray.se

studier i Riga
2007-08-15 18:20   Sara
Hej Anna! Du får hemskt gärna berätta lite om antagning, kostnader, längd osv. Jag är jätte förvirrad. Ska välja till nästa höst vart jag ska åka, så om du har lust får du gärna svara, antingen här eller på min mejl: skrufsen@hotmail.com Tack!

Studier i Riga
2007-08-16 10:15   Anna
hej sara! Längden på utbildningen är som den brukar vara, 6 år. Det är såvitt jag vet en av de billigaste utbildningen av de länder som svenskar tenderar att söka sig till (minus kostnadsfria danmark)och kostar första året 7000 euro (ca 65 000 kr) för att växa genom åren till en kostnad på, om jag ej minns fel, 10000 sista året (motsvarande ca 93.000. Avgiften kan man givetvis ta lån på från csn. Levnadskostnaderna är även de betydligt lägre i Riga än här hemma. Antagningen sker på betygsbasis, och baserat på ett personligt brev du skriver. Även referenser från tidigare lärare osv vägs in. Mina föräldrar har som sagt besökt skolan och det intryck de fick av skolan var positivt och de anställda verkade högst professionella. mer info om skolan finns på www.rsu.lv, det finns även lite information om ansökning här på studentum. Bör dessutom tilläggas att jag inte sökte via förmedlaren som finns här på hemsidan, utan kom in genom att skicka in mina papper direkt till universitetet. Hoppas jag har klargjort lite i alla fall. Hör av dig om du har fler frågor...

studier i Riga
2007-08-16 12:13   Sara
Tack så mycket! Det låter jättebra. Vi kanske ses nästa år.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀