Studera till psykolog i Danmark - Forum

2012-03-29 16:15   Daniel

Hej vänner Jag har studerat psykologi i Lund i ca 3 år nu och planen är att bege mig över sundet för att ta en master i psykologi där, och på den vägen bli legitimerad psykolog. På köpenhamnsuniversitets hemsida finns en lista med kurser som är obligatoriska för att man skall kunna söka masterutbildningen. Jag har dock lite problem med att hitta två kurser som universitetet önskar att jag läst: Pedagogisk psykologi 10hp samt Klinisk psykologi 15 hp. Skulle någon som läst/läser i Danmark kunna svara på vad ni hade läst när ni kom in? Mvh Daniel


RE: Studera till psykolog i Danmark
2012-06-25 17:24   Maria

Hej Daniel! Hur har det gått? Jag har samma plan, ska precis sätta igång, men jag har försökt få fatt på så mycket information som möjligt. Som jag förstår, är Pedagogik-kursen bara grundläggande, som det mesta, med inriktning på bland annat skola, barn, ungdomar och kulturella inriktningar pedagogiskt. Jag har tittat ut en kurs jag tror skulle fungera http://webappl.web.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_course_page_1024PE Den kräver dock en examen, vilket jag tänker läsa innan denna kurs, kandidaten alltså. Men det är ett pusslande och finns få säkerheter i allt. Det finns mer generella och grundläggande Pedagogik kurser - Lund har det och det skulle säkerligen godtas från Köpenhamn. Svårare är det gällande Klinisk psykologi... Det finns en distanskurs på Mittuniversitetet på endast 7,5hp som jag kommer söka. Men det är ju inte tillräckligt. Det fanns en på 15hp en gång i tiden, på distans i Linköping, men den har de tagit bort tyvärr. Jag är VÄLDIGT osäker på hur jag ska lyckas lappa ihop med Klinisk psykologi faktiskt. Ryktesvis har jag hört en del som läst Samtal och Intervjuteknik 15hp och fått klassad som Klinisk psy, men jag tror inte det är så pålitligt längre när kraven hårdnat. Ändock funderar jag på att köra distanskursen och Samtalskursen. Klurat mig fördärvad och vridit och vänt på kurser för att få ihop de där poängen i Klinisk. Får du svar eller lösning, så dela den gärna!! Har du pluggat upp alla kurserna i Lund? Hur ser dina 3 studieår ut? Vore kul att få dela lite funderingar :) Maila gärna: maria7906@hotmail.com Mvh / Maria


RE: Studera till psykolog i Danmark
2012-10-10 11:14   Lejla
Hej! Hur går det? Det börjar dra ihop sig inför min första ansökan till mastern på KU och kom över denna sida. Pedagogisk psykologi läste jag i våras i Göteborg, fanns en fristående kurs där som jag vet att de godkänner pga att en kursare som jag gick med blev antagen nu till hösten. Dock är jag osäker på om den ges fristående, har hört att den nu ska vara del i något som kallas kandidatprogram i pedagogik, men är inte helt hundra. Gällande klinisk så fick jag halva den kursen (7,5 hp) på köpet via en psykologi B-kurs vid Örebro universitet. Andra halvan gör jag precis som du, Maria. Har en delkurs från socialpsykologin som hette sociala patologier och så lite från min personlighetspsykologikurs som behandlar psykopatologi men är osäker på om det håller. Studieadministratörerna på KU kan inte heller bedöma det förrän jag skickar in komplett ansökan, har jag fått som svar när jag frågat. När är det dags för er att söka? :) Mvh Lejla

RE: Studera till psykolog i Danmark
2012-12-04 12:45   KajsaLin
Jag har precis samma planer och problem som ni. Nu till våren kommer jag att läsa en 15-poängs kurs som heter psykisk hälsa och välbefinnande (som dock inte alls handlar om psykopatologi, tyvärr) i Lund och jag har tack vare era tips skickat in en sen anmälan till 7,5 p klinisk hälsa på distans (MiU). Sen är det väl bara att söka och hoppas att det blir accepterat. Annars får man väl läsa kursen på plats i Köpenhamn; den går endast under HT. Jag är lärare i grunden och bör väl ha täckt in pedagogisk psykologi den vägen, samt - hoppas jag - etiken. Dom accepterar ju endast avslutade kurser i ansökan så det blir tidigast 2014 jag kan söka. Vet att konkurrensen är stor - berätta gärna hur det går för er!

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-01-10 13:46   Frida
Hej! Jag har studerat psykologprogrammet i kph genom att skugga kurser från bl.a. Lunds universitet. Vill ni att jag ska svara på några specifika frågor så skriv er mailadressen här så kontaktar jag er!

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-01-14 18:46   CK

Hej Frida!

Jobbar du som klinisk psykolog i Danmark eller Sverige nu? Jag är mycket intresserad av hur du gick tillväga för att lösa allt. Drömmen är att bli legitimerad psykolog. Min mail är casper.kerren@gmail.com

Ser mycket fram emot ditt svar. Mvh,


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-01-26 10:02   kurser
Hej, Detta låter väldigt intressant. Jag har läst första året på psykologprogrammet i Lund, men har stuieuppehåll och känner att det är svårt att få till studier på heltid så lång tid (jag har familj och 3 barn). På detta sättet skulle jag kanske kunna plugga på deltid. Kan du skriva upp vilka kurser du har läst här i sverige? Tack så väldigt mycket för hjälpen!

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-01-28 08:25   Lina
Hej Frida, Jag har lite frågor gällande upplägget "läsa mastern i Köpenhamn" och skulle uppskatta om vi kunde ta mailkontakt. Du hittar mig på linamarialarson@gmail.com. Tack i förhand. Vänligen Lina Larson

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-02-08 17:23   Mathilda Johansson
Hej Frida! Jag skulle jättegärna vilja veta vilka kurser du läst. Vill du mejla mig? Tack snälla! Mvh Mathilda mattis_j@hotmail.com

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-02-25 12:13   David
Hej Frida! Hade varit fantastiskt fint om du kunde skicka vilka kurser du har läst! MVH, David

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-03-05 14:29   susanna
Hej Frida! Jag undrar hur du gick tillväga, och vad för examen du sedan kommer att få. Du får jättegärna mejla mig på Susanna_larsson_w@hotmail.com Ser att många har velat ha din hjälp, men kanske har du något tips om vem man skall prata med som är insatt. Svensk studievägledare eller dansk? Jag undrar också om det är antagningspoäng när man söker till mastern eller om de går på kandidaten? MVH Susanna

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-06-02 22:59   Robert

Hej Frida, Jag har läst en master i psykologi i Sverige och skulle jättegärna vilja veta vad du läst för kurser, om man behöver 20 poäng i personlighetspsykologi, utvecklingspsykologi osv. för ofta så ges bara dessa kurser för 15 hp poäng i Sverige (vad jag har hittat)... m.v.h Robert. Mail. robertconde_80@hotmail.com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-06-11 12:41   Maria

Hej Frida! Jag är jättenyfiken på hur du har gått tillväga! Vore så tacksam om du ville maila mig: maria_sjodin84@hotmail.com Jag har läst 2,5 år av socionomutbildningen i Stockholm men kommer hoppa av nu och vill bara en sak, psykolog! Men vågar man chansa på att komma in i Köpenhamn? Så går mina funderingar... Vore så skönt att diskutera lite med någon som har mer koll och erfarenhet! Vänliga hälsningar Maria


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-06-23 20:06   Clara

Hej Frida! Jag är sugen på att studera masterprogrammet i psykologi i Köpenhamn. Skulle vara jättetacksam om du mailade om tips, vad som krävs, osv. E-post: claralindberg@live.se MVH, Clara


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-07-02 18:54   Nicolina

Hej Frida! Vore väldigt tacksam om du kunde maila mig lite info om vilka kurser som krävs för att ansöka till KU. Undrar även vad som krävs för att bli antagen? Hur pass "säker" väg det är att gå så att säga..Tack på förhand! Vänlig hälsning, Nicolina


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-08-28 21:33   Anna
Hej Frida! Att läsa till psykolog har varit en dröm för mig länge, och jag blev väldigt hoppfull när jag såg diskussionerna i det här forumet! Jag kan dock inte hitta var på ku:s hemsida det står om vilka kurser som krävs, skulle du kunna hänvisa till var den informationen ligger? Och skulle du kunna skicka vilka kurser du har läst? "B"-kursen som jag har läst i Göteborg heter "Personlighet, hälsa och socialpsykologi" och i den ingår en del om psykopatologi och vi hade "Pykopatologi" av Fahlke och Johansson som litteratur om du känner till den. Jag såg här på forumet att intervju- och samtalsteknik på 15 hp ev. kunde räknas som klinisk psykologi och den kursen har jag läst i Göteborg. I övrigt har jag psykologi 1-30 från lund på distans varar 7,5 hp är introduktion, 7,5 utvecklings- och personlighetspsykologi, 7,5 arbets- och organisationspsykologi och 7,5 Kognitions- och neuropsykologi. Jag har även en halvfärdig distanskurs i krispsykologi på 7,5 hp på linneuniversitetet som jag nog skulle kunna göra klart. Jag ska läsa kandidatkursen forskningsmetodik och fördjupningsarbete i psykologi i Göteborg nu i höst, och funderar på vilka kurser jag skulle behöva lägga till för att kunna bli behörig. Undrar också hur det fungerar i allmänhet, är det två år man läser i Köpenhamn för att bli färdig psykolog? Vad kan vara bra att veta som skiljer sig från studier i Sverige o.s.v. Jag skulle bli väldigt glad om du skulle ha möjlighet att svara! :) anna.c.skoglund@gmail.com Med vänlig hälsning, Anna

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-09-11 20:59   Anna.S

Hej, jag har nu hittat listan med obligatoriska kurser efter att ha varit i kontakt med KU. Det jag nu undrar är om någon vet vilka kurser i Sverige som kan likställas med "Psykiatri" 5 ects samt "Lovgivning och etik" 5 ects? Som jag har förstått det måste man ha minst 170 ects totalt i psykologi, är det någon som vet om det är så, eller om vissa andra ämnen skulle kunna likställas med kunskap i psykologi? Jag har t.ex. läst en del arbetsvetenskap.

Sedan undrar jag även om det är någon som vet om man måste uppfylla kravet på poängantal exakt när det gäller respektive kurs? T.ex. har jag 15 hp i socialpsykologi (på B-nivå, har inte läst det på A-nivå). Och det är likadant med övriga kärnämnen, att jag inte har 20 hp, t.ex. har jag läst ca 8-9 hp i utvecklingspsykologi resp. kognitionspsykologi, Jag har 7,5 hp i Kognitions- och neuropsykologi, och tänkte att eftersom man både ska ha kognitionspsykologi och biologisk- neuro-psykologi, kanske man kan tänka att ca hälften av kursen jag har läst är kognitionspsykologi och hälften biologisk- och neuropsykologineuro, d.v.s. ca 3,75 hp i vardera.

Utöver det har jag 7,5 hp i introduktionskurs i kognitionsvetenskap och tänkte att man således kunde lägga ihop halva psykologikursen och kognitionsvetenskapen så att det kunde motsvara 8-9 hp i kognitionspsykologi. Jag undrar alltså om det är någon som vet om man kan pussla på det sättet och om kunskaperna kan värderas likvärdiga utan att komma upp i exakt poängantal?

Sedan har jag 7,5 hp i introduktionskurs i psykologi, och undrar om någon vet var jag kan räkna in det? På valfri kärnkurs kanske? Ja, det är verkligen många frågetecken! Jag önskar er alla stort lycka till, det är ett elände att det ska vara så extremt höga antagningspoäng! Jag skulle vara mycket tacksam om det är någon som skulle kunna svara på någon av mina frågor! Tack och vänliga hälsningar, Anna


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-10-18 01:46   sussie

Hej Frida! Jag tänker söka till Köpenhamn för nästa termin men är fast i det personliga brevet man måste skriva. Jag hörde att den skall vara skriven på engelska och att den skall verkligen utmärka sig. Jag hade varit evigt tacksam om du gav lite tips på hur man skriver ett sådant brev eller om du möjligt vis kunde skicka mig ditt personliga brev så att jag kan använda det som mall?! Snälla mejla mig snarast möjligt! suha7@hotmail.com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-10-22 10:39   Frida
Har svarat på din mail idag :)

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-10-22 10:40   Frida
Lämna din mail så hör jag av mig :)

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-10-22 10:41   Frida
Vad har du för mail?

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-10-22 10:43   Frida
Hej allihopa! Ber om ursäkt för sent svar, har nu mailat alla (förhoppningsvis) som lämnat sina e-postadresser. Hoppas jag fortfarande kan hjälpa er!

RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-10-25 11:35   Helen

Hej Frida Du får gärna mejla mig också. Jag skulle behöva lite råd. Tack på förhand! //Helén


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-11-12 12:17   Harriet

Hej Frida! Ser att du har fått många förfrågningar men om du har tid och lust får du hemskt gärna copy paste:a svaren som du skrev till de andra till mig. Jag undrar likt dem vad för kurser du läste i Sverige? Hur urvalet till mastern ser ut i Danmark? Om mastern leder till legitimation i Danmark & Sverige? Samt om man får skriva uppsatser och dyl på svenska? Tusen tack på förhand! /Harriet (harriet.rydberg@hotmail.com)


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-11-12 15:51   Amelie

Hej Frida! Skulle du kunna vara så snäll och skicka mejlet till mig också? Jag är jättenyfiken och tycker det är svårt att få fram rätt information! Amelisan@hotmil.com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2013-12-23 04:01   Magdalena
Hej Frida, Danmark är mitt sista hopp och skulle bli jätteglad om du kunde dela med dig till mig också? Jag har varit i kontakt med universiteten i både Norge (där jag bor nu) och Danmark. Men det är som många har sagt svårt att få information. Eller om någon annan vänlig själ kan skicka det till qvarnstrom_@hotmail.com

RE: Studera till psykolog i Danmark
2014-02-04 10:19   Melinda

Hej Frida! Jag har läst tråden och är också mycket intresserad av att veta mer om möjligheterna att studera till psykolog i Köpenhamn som du göra. Har du möjlighet, så skicka gärna lite information som du kanske har sammanställt till andra! till: Melinda_hoglind@hotmail.com Vänliga hälsningar, Melinda


RE: Studera till psykolog i Danmark
2014-03-17 12:11   Sara

Hej Frida! :) Jag ser att det visst var länge sedan den här tråden var uppe, men jag tänkte göra ett försök ändå! ;) Jag har pluggat psykologiprogrammet i 3 år i Sverige nu, och är jätteintresserad av att läsa till psykolog. Dock kommer jag tyvärr inte in i Sverige då jag inte har 20.0. Jag tänkte därför höra med dig hur du har gått tillväga när du läste till psykolog i Danmark? Som jag har förstått det så kan man läsa en master i psykologi i Danmark och på den vägen bli psykolog? Stämmer det? :) Vet du om det är höga intagningspoäng i Danmark? Mvh Sara


RE: Studera till psykolog i Danmark
2014-04-10 11:18   Marina

Hej Frida! Det var länge sedan du var aktiv här, men jag har väl frågor likt alla andras gällande vilka kurser som man måste läsa och hur lätt det är att bli antagen till master i Danmark för att på så vis bli legitimerad psykolog. Är verkligen jätteintresserad av att veta hur du har gått tillväga! Maila gärna mig marina.jovicic@hotmail.com Mvh Marina


RE: Studera till psykolog i Danmark
2014-05-06 14:55   Lotta

Hej!
Jag är också intresserad av att plugga masterutbildningen i psykologi i Danmark och har länge försökt leta efter bra information, det hade varit fantastiskt att få kontakt med någon som har gått där - som du Frida. Förstår att allt detta mailade blir ett heltidsjobb för dej, men om du ser det här hade jag blivit oändligt tacksam om du mailade mej (också). Tack!!!
/lottanilsson.ln@gmail.com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2014-05-13 09:49   Emma

Hej Frida ! Gud jag vill jöttejättegärna veta hur du har gjort för att läsa till psykolog genom skuggning som du säger ! Hör jättegärns av dig till mig - om du skulle kunna tänka dig att förklara hur du gjort !?:) cat_light_@hotmail.com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2014-06-04 17:23   Karolina

Hej

Min dröm är att bli psykolog och jag vill jättegärna veta hur du blev psykolog genom att fortsätta läsa master i psykologi i Danmark. Det är min sista väg då jag inte har 2,0.

Hör gärna av dig. Mycket tacksam i så fall
Hälsningar
Karolina


RE: Studera till psykolog i Danmark
2014-08-13 16:45   Frida
Hej!

Var inte beredd på den stora responsen. Ska försöka maila alla men har jag missat ngn så maila mig istället så missar jag ingen! Min mail : fridaisabella@yahoo.se


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-02-03 22:15   Charlotte

Hej,
Jag har precis tagit examen i psykologi på Köpenhamns Universitet. Utbildningen leder efter examen och 2 års PTP-jobb till en av socialstyrelsen utfärdad legitimation som man kan söka jobb med i hela Norden och konkurrera om alla jobb i Sverige som svenskutbildade psykologer söker.
Det man ska vara medveten om är att man behöver mycket höga betyg på de kurser man söker in med, nästintill toppbetyg, i motivationsbrevet ska du beskriva vad du har för erfarenheter inom jobb och annat som de värderar högt. Ni ska också ha läst en grundkurs i danska och veta att hela utbildningen är på danska- majoriteten av litteraturen är dock på engelska.
Det är en uppförsbacke i sig om man inte kan danska men med ett stort intresse och mycket arbete klarar man sig fint! Det är en härlig och spännande tid. Skriv er mejladress om ni har någon fråga, jag sökte själv flera gånger innan jag kom in och vet hur frustrerande det kan vara att inte få tillräcklig information vart man än vänder sig.


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-03-05 06:38   Larshallen

Hej Charlotte! Jag vill väldigt gärna ha kontakt med dig angående detta. Vill veta mycket. Kostar det något till exempel? Och vad kan godkännas som klinisk psykologi av de kurser man kan få tag på i Sverige? Min mail är: Lars(punkt)Hallén(at)Gmail(punkt)com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-03-13 13:35   Rebecka

Hej Charlotte,

Jag har läst personlvetareprogrammet i Lund och har hört av andra som läst programmet att man kan söka in till Köpenhamns masterprogramm med bas i PA-programmet. Dock är jag lite osäker på vilka av mina kurser som skulle tillgodotas och vilka kurser jag eventuellt skulle behöva komplettera med?
Om du har möjlighet att bedömma mina kurser eller om du eventuellt skulle kunna lägga ut de kurser du läst för att komma in vore jag mycket mycket tacksam!

Tack på förhand!

Rebecka Björklund
Rebeckab89@hotmail.com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-03-19 12:33   Maja Straht

Hej Charlotte! Jag är väldigt intresserad av att läsa mastern i Köpenhamn, men har klickat runt på Köpenhamns Universitets hemsida och hittar inte någon information över huvud taget. Jag går just nu första året på en bachelor i psykologi vid University of Glasgow och skulle vilja veta mer vad som krävs för att bli antagen; betyg, kurser man ska ha läst etc. Även vem man ska kontakta om man vill prata med någon ansvarig. Skulle bli jättetacksam om du kunde skicka vart man hittar denna information!

Mvh
Maja
maja@straht.se


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-03-25 06:48   anette

Charlotte, vill du och orkar blir jag jätteglad om du mailar mig så jag kan få din mailadress. Berättar mer i mailet. Min mail är anetteohlsson(at)live.se


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-04-05 17:01   Maria

Hej Charlotte,

Jag läser för närvarande psykologiprogrammet på LTU och vill senare söka in till Köpenhamns masterprogram. Jag osäker på vilka av mina kurser som skulle kunna tillgodoräknas samt vilka andra kurser jag skulle behöva komplettera med? Skulle du kunna lägga ut de kurser som du läst för att komma in?

Väldigt tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
Maria Davidoff
mdavidoff8@gmail.com


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-04-28 22:42   Mattias Lindberg

Hej Charlotte !

Skulle du kunna maila mig är du snäll så att jag kan maila tillbaka med lite frågor angående masterprogrammet i Köpenhamn. Jag har läst en kandidatexamen i psykologi i Australien och är nu intresserad av att läsa vidare till psykolog via köpenhamn om den möjligheten finns. Hade varit tacksam om du kunnat hjälpa mig att svara på lite frågor eller om du kan hänvisa till någon jag kan vända mig till angående detta. Hälsningar Mattias Lindberg


RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-05-21 01:15   Sha
Hej Charlotte,
Skulle jag kunna få din mail adress? Behöver ställa ett fåtal specifika frågor om masterprogrammet i Köpenhamn.

RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-05-21 01:22   Sha
Hej Mattias,
Jag tror vi båda är i samma sits. Klara med kandidat examen i psykologi från Australien och nu tittar på master program i Köpenhamn. Har du nått emot att dela email adresser och se om vi kan lösa gåtan tillsammans?
Mvh, Sha

mazaheri_s_@hotmail.com

RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-07-30 14:15   Evelina
Hej Charlotte! Jag har flera frågor angående mastern i köpenhamn. Bland annat vilka kurser som kan tillgodoräknas. Utöver deras curriculum som de lagt ut har jag läst genuspsyk, motivations och emotionspsyk, rättspsyk samt gruppsyk och interjumetodik, alla 7,5 var. Tror du att de kan räknas som tex socialpsykologi/personlighetspsykologi/psykiatri? Och uppsatsen ser jag ska vara 20 p men min är 15p, tror du att det är ett problem? Hur många gånger sökte du? Vad hade du för erfaranheter i ämnet som var meriterande? Kan man både utbilda sig med KBT och PDT inriktning i utbildningen? Skulle bli väldigt tacksam om du kunde maila mig på evelina_boman@hotmail.com

RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-08-31 23:24   Jessica Rydgren
Hej Charlotte!

Jag har precis avslutat min kandidat i Leeds och funderar på att plugga vidare till psykolog genom en masters i Danmark så som du har beskrivit att du själv gjort.
Jag skulle vilja veta mer om ansökningsprocessen, finns det några nackdelar med att söka in flera gånger i rad? Är jobberfarenheter väsentliga, och i så fall vad för jobb eller praktikplatser borde man satsa på?
Jag har ingen förkunskap i Danska förutom att ha bott större delen av mitt liv i Skåne, så undrar hur universiteten ser på det, kan man skriva sitt motivaitonsbrev på svenska eller engelska? Hur mycket danska tycker du att man borde kunna innan man börjar plugga?

Väldigt tacksam för svar!

jessica.rydgren@hotmail.com

RE: Studera till psykolog i Danmark
2015-11-03 20:48   Joanna
Hej Charlotte,

Jag ser att tråden är lite gammal men jag gör ett försök i alla fall. Undrar om du kan maila mig din mailadress och om jag kan ställa några frågor? Min mail är joanna086@hotmail.com

Vore oerhört tacksam =)

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll,
Bästa hälsningar,
Joanna

RE: Studera till psykolog i Danmark
2016-11-03 10:18   Evelina
Hej Charlotte!
Jag ser att den här tråden är väldigt gammal men jag undrar om du hade kunnat svara på några frågor angående en klinisk master i psykologi. Jag studerar en bachelor i psykologi i Norge. Den är ganska identiskt med den i Danmark så det borde inte vara några problem med kurserna. Däremot undrar jag hur många gånger du sökte i Danmark innan du kom in? Är språktestet bara skriftligt eller är det också muntligt? I Norge har de precis som i Sverige ett psykologprogram som jag inte kom in på men det är väldigt många norska studenter som går vägen via Danmark för att bli psykologer. När norrmännen tar sin kliniska master i Danmark gör de praktik i Norge, hur var det för dig? Gjorde du praktiken i Danmark eller i Sverige? Och hade du några problem med att få din legitimation godkänd i Sverige efter studiet i Danmark?

Jag förstår om den här tråden är allt för gammal för att du ska orka svara, men om du har lust att hjälpa en som vill nå sin psykologdröm (genom att hoppa runt i hela norden) så skulle jag verkligen uppskatta svar!

Min mail är: evelina.johnk@hotmail.com
Mvh, Evelina

RE: Studera till psykolog i Danmark
2017-03-20 15:49   Sofie
Hej Charlotte,

jag är väldigt nyfiken på vad du kom in på för betyg, dvs vad du hade läst innan du sökte.
Jag är i startgroparna för detta projekt och skulle behöva så mkt info jag bara kan suga åt mig.

Vet du poängen för att komma in på Bachelor? Då har man ju direkt anslutning till Kandidaten.

Annars undrar jag vad jag behöver för kandidaten om jag läser de första tre åren här i Sverige. Hur visste du motsvarigheterna på vad dem kräver?

Behövs engelska C? Tyckte jag läste ngn som skrev det.

Är det en fördel att ha läst danska?
Är det en fördel att ha läst på universitet tidigare? Dock Service Management med inr hälsa.
Är det en fördel att ha arbetat i 6 år?

Stort tack för din input.

Mvh
Sofie

RE: Studera till psykolog i Danmark
2017-03-20 15:50   Sofie
Hej Charlotte,

jag är väldigt nyfiken på vad du kom in på för betyg, dvs vad du hade läst innan du sökte.
Jag är i startgroparna för detta projekt och skulle behöva så mkt info jag bara kan suga åt mig.

Vet du poängen för att komma in på Bachelor? Då har man ju direkt anslutning till Kandidaten.

Annars undrar jag vad jag behöver för kandidaten om jag läser de första tre åren här i Sverige. Hur visste du motsvarigheterna på vad dem kräver?

Behövs engelska C? Tyckte jag läste ngn som skrev det.

Är det en fördel att ha läst danska?
Är det en fördel att ha läst på universitet tidigare? Dock Service Management med inr hälsa.
Är det en fördel att ha arbetat i 6 år?

Stort tack för din input.

Mvh
Sofie

RE: Studera till psykolog i Danmark
2017-05-22 21:37   A
Önskar oxå veta KUs riktlinjer för masterexamen.
Vänligast Ann

RE: Studera till psykolog i Danmark
2019-07-20 23:54   Fredrik

Hej!
Jag sökte runt lite och hittade denna tråden. Tråden är urgammal men jag gör ändå en chansning då jag har en fundering.
Även jag har målsättningen att söka in till mastern i psykologi i danmark för att bli psykolog. Jag håller därför på för fullt med att planera vilka kurser jag ska läsa för att snickra ihop en så bra kandidatexamen som möjligt att söka in med.
Då jag har heltidsjobb och familj vill jag läsa fristående kurser på distans i så hög utsträckning som möjligt.
Är det någon som kommit in på mastern i danmark med en svensk kandidat som kan dela med sig av vilka kurser kandidaten innehöll?
Det är svårt att få reda på vilka svenska kurser som motsvarar de danska.
Tusen tack på förhand!
/Fredrik


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀