Studera spanska i Barcelona! - Forum

2008-09-09 08:08   barcelonalinda
Hej allihopa! Jag skulle bara vilja komma med ett litet tips. Har sedan fem år varit bosatt i Spanien och trivs väldigt bra. När jag först kom hit kunde jag inte ett ord spanska, men genom en snårig djungel av språkskolor och vänner, så pratar jag idag flytande spanska. Jag skulle vilja tipsa alla er som ska till Spanien och plugga spanska om att noga välja er skola och inte ta den största och första som alla pluggar på. Tänk på att om en liten skola är bra, så kan den vara hundra gånger bättre än en stor. Där går oftast inte lika många elever och man får mer tid till hjälp om man behöver. Ett stort plus var också att det inte var så proppfullt med svenskar. problemet med det är nämligen att du kommer till Spanien, pluggar spanska med svenskar, ni kommunicerar emellan er på svenska och lär er knappt ingen spanska alls. Och det är fruktansvärt synd. Jag har ingen koll på övriga Spanien, men om du är sugen på språkkurs, att läsa spanska i Barcelona, så hjälper jag gärna till med tips. Tveka itne att höra av dig! Lycka till, Linda. linda.bergstrand@yahoo.com

RE: Studera spanska i Barcelona!
2009-10-29 18:17   Robban
Hej Linda. Jag tänkte åka ner till barcelona en sväng och bo där och studera. vad behöver man ha med sig från sverige? betyg och det vanliga lr?

RE: Studera spanska i Barcelona!
2009-11-25 17:19   sandra
Hej ! jag är ganska sugen på att vara studera spanska just i spanien för att öva min spanska och uppleva deras kultur med mera. jag undrar om ni har ngt tips på en bra sida och så? skola? värdefamilj? ha det bra adiooos / sandra

RE: Studera spanska i Barcelona!
2013-06-01 17:59   Patrik

Hej Jag ska jobba i sommar 2013 på café i Barcelona. Tänkte försöka hitta ett boende kanske hos någon spansk person, jag vill hyra ett rum och på så sätt bättra på min spanska, min fråga till dig är om du har några tips? Vet du någon som vill hyra ut till en skötsam svensk kille på 18 år. Jag kommer den 15/6 och stannar till runt den 16/8. Ytterligare en tanke är att studera på eftermiddagarna, då jag jobbar mellan kl 8-13. Vet du någon skola som har det på det viset med studier på eftermiddagarna? Hör gärna av dig! Hälsningar Patrik


RE: Studera spanska i Barcelona!
2014-01-11 13:29   Astrid

Hola! Är en halvgod spansktalande, läst till steg 4 (2år gymnasie) med goda betyg. Vill till Barcelona i sommar för kulturen, jobb, värme men mest språket. Vet att detta är en gammal tråd men vill gärna ha tips på skola, helst endast kurs, utan en massa svenskar! Flyttar ner med vänner så ordnar boende själva. Vill även fråga Patrik hur du hittade jobb, hur det var och var du jobbade? Tacksam för minsta info! Astrid


RE: Studera spanska i Barcelona!
2018-12-12 12:26   Alice S

Hej Linda! Bra tips:) jag pluggar på Speakeasy som också är relativt liten skola och är väldigt nöjd :) Fick Csn också! Så kul med folk från hela världen i klasserna, har fått en ny bff från Ryssland till exempel. Kan tipsa om att inte bo i området Raval, har en kompis som bor där och det är mkt skumt folk där. Bättre i Eixample Derecha tex! Kram!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀