Studera på Sorbonne i Paris! - Forum

2012-01-29 12:08   Petter

Hej!

Jag har just påbörjat min sista termin på gymnasiet. Jag läser, och har gjort under 3 år, franska och planerar att plugga i Frankrike ett tag efter gymnasiet, för att lära mig språket flytande. Då jag gillar Paris, och gärna vill gå i en skola/ett universitet där det finns många franska studenter (som läser vanliga kurser) har jag funderat på Sorbonne. Dock talar jag långt ifrån flytande franska, så det jag tänker mig är att jag skulle kunna läsa något språkkursliknande, fast då på Sorbonne (hittade en sådan kurs på Blueberry).

Nu till frågan; är det någon som har tips, erfarenhet eller något annat att komma med? Hur är det att plugga i Paris? Hur bor man bäst för att komma in i det franska umgänget? Hur fungerar detta med språkkurs på Sorbonne; är man separerad från den vanliga universitetsutbildning eller sker det i samma lokaler? Eller kanske har någon andra tips? Uppskattar alla inputs!

Tack på förhand,


RE: Studera på Sorbonne i Paris!
2012-03-04 23:32   Hanna
Hej! Jag tar också studenten i år och vill plugga på Sorbonne efter sommaren. Alla kurser är på franska men man får göra ett kunskapstest på plats när man skriver in sig så man hamnar i rätt kunskapsgrupp (typ nybörjare, medel, avancerad) Har kollat runt lite och läser man franska så är det på ett slags campus, lite åtskilt från de franska studenterna. De flesta verkar inte ha lektioner i huvudbyggnaden (den fina, gamla) Jag har en kompis som är fransyska och hon sa att det bästa sättet att lära sig språket och komma in i umgänget är att söka sig till (franska) sammanhang genom gå på kurser, aktiviteter, fester osv. (alltså inte hänga för mkt med alla svenskar, amerikaner etc. som du kan träffa längs vägen) Hur tänker du kring boende? De verkar som att de flesta fixar det på plats, alltså ringa runt, åka och kolla på lägenheter/rum och hoppas på det bästa...

RE: Studera på Sorbonne i Paris!
2012-03-19 21:51   EntreeParis

Hej Petter & Hanna! Jag var i Paris som utbytesstudent i höstas och det var verkligen helt fantastiskt, ni gör verkligen rätt val. Att plugga och bo i Paris är så där underbart som man tänker sig att det ska bli :) Nu praktiserar jag på ett svenskt företag , Entrée Paris, som är experter på Paris. Vi kan hjälpa er med allt från bostad, efter era önskemål självklart, till att fixa med bankkonto, hemförsäkring och översättningar. I princip allt av praktisk karaktär som måste ordnas så att ni snabbt och smidigt kommer in i det franska samhället. Vi äskar den här stan och delar gärna med oss av våra Paris kunskaper! Hoppas vi hörs, www.entreeparis.com/ info@entreeparis.com/ http://www.facebook.com/entree.paris


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀