Studera Modedesign - Forum

2005-10-18 20:52   Terese
Hejsan! Jag som många andra tjejer har ett brinnande intresse för mode. Det har varit min stora passion enda sedan barnsben. Har kollat runt lite men svårt att veta vilka som är bra ute i den stora djungeln. Har gått lite förberedande kurser i modedesign samt klädsömnad och mönsterkonsruktion. Även ett flertal konstkurser och tre år på bild & form programmet. Hur långt räcker detta? Är det ett krav att läsa åtminstone ett år på tillskärarakademin för att ta ett exempel? Dessutom kan jag ju passa på att fråga om det är någon annan som också har planer på att söka skolor (gärna utomlands) till hösten?

Ang: Studera Modedesign
2005-11-11 00:02   Sarah
Hejsan. Jag gick Estetiskt program inriktning modedesign och textil form på gymnasiet. Det här året läser jag Företagsekonomi, IT och Sociologi på Universitetet och hoppas att komma på in London College of Fashion, en BA (fil.kand) i Fashion Management. Din Es-BF i kombination med dina mönsterkunskapskurser kan nog räcka ganska långt. Man söker ju oftast på portfolio och inte så mycket på formell utbildning. Om man inte har tillräckliga kunskaper brukar skolorna kunna placera in en på ett sk. Foundation year eller Access course. I t.ex. Storbritannien finns mycket modeutbildningar, bland annat på University of the Arts (www.arts.ac.uk) där Central St. Martin's (McCartney, Galliano m.fl) ingår. I Paris finns ESMOD och i NYC FIT och Parson's. Kolla runt på sidorna och kolla vad som passar dig. Kolla också upp hur mycket utbildningen kostar, detta skiljer mycket från land till land. Man får låna 1350 kr per studievecka i merkostnadslån från CSN (tror jag) för att täcka dessa kostnader. Maila mig gärna om du har fler frågor. :) Kram, Sarah

Ang: Studera Modedesign
2005-11-23 23:05   Terese
Hej Sara! Tack för ditt svar. Har själv funderat på att läsa företagsekonomi, är ju alltid bra att ha med sig. Så dina planer är att studera i London? Låter ju toppen. Måste också ta tag i det här nu. Har alltid vetat vad jag vill men hänger mig kvar här i den trygga tillvaron. Har fullt stöd hemifrån med så det är igentligen inget som hindrar mig. Funderar på att gå en väskdesignkurs på Central Saint Martins nu vår, intresserad? Annars är jag lite sugen på att söka en ettårig intensivutbildning i skodesign. alltid bra att kunna flera saker. Hör gärna av dig! MVH/Therese

Ang: Studera Modedesign
2005-11-24 11:17   Sarah
Hejsan igen! Om man söker till Storbritannien är det antingen 15 Januari (Route A- teoretiska utbildningar) alt. 24 Mars (Route B - konstnärliga utbildningar som kräver portfolio). Det finns dock fall där man kan söka i både Route A och B, samt konstnärliga kurser som kräver att man söker innan 15 Jan. Kolla upp det på skolans hemsida! Jag är inte så intresserad av just att designa längre, har insett att det finns andra delar som passar mig bättre inom modevärlden. Men det låter jättekul med accessoardesign. Korta kurser kan vara lite knepiga att få låna från CSN för, om man inte åker som utbytesstudent. Ring dem och kolla. Tydligen publiceras inte e-postadresserna här, men du kan ju maila mig på s_a_s_s_a_h@hotmail.com. :D Kram, S

RE: Studera Modedesign
2019-10-04 23:56   Shivan

Hej!

Jag skulle villja fråga om jag vill studera modedesign i Paris, med jag har grundläggande behöring och erfarenhet ca 17 år på design och sömnad klädder dam och män, men jag har ett sotr fråga om vad eller hur ska jag hitta min väg att studera i akademi modedesign och att jag få csn.

med vänliga hälsning

Shivan


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀