Sommarpraktik i Sverige - Forum

2006-06-16 19:27   Sofia
Hej allihopa! Är intresserad av att läsa till läkare i Polen nästa höst. Läste på deras hemsida att det är 6 veckors obligatorisk sommarpraktik varje år under utbildningen, med andra ord inget sommarlov..Kan det stämma? Får man isf betalt när man praktiserar? Hur ska man finansiera sina studier? Hur mycket får man från CSN? E det någon som gjort inträdesprovet nu i juni? Finns det möjlighet att få något övningsprov? Många frågor men jättetacksam för ett bra svar! Maila gärna! / Sofia oxen84@hotmail.com

Ang: Sommarpraktik i Sverige
2006-06-22 13:19   Calle
Hej Man har lov i Juli, Agust och eventuellt September. Man ska göra 4 veckors praktik som man kan få betalt för beroende på var man jobbar och så. Det är bara att söka precis som vanliga sommarjobb. Men det blir väl inte så mycket lov som det låter. Praktiken tar en månad och här i Gdansk kuggar minst 70% Anatomin och måste läsa den på sommaren sen så börjar man i september med omtentor om man har otur.

Ang: Sommarpraktik i Sverige
2006-06-25 20:35   Hej Calle
Hej Calle, Tack för ditt svar, bra att veta! Pluggar du själv i Polen just nu? Vad tycker du isf om utbildningen? Har du gjort inträdesprovet? Vad tyckte du om det? Har själv sökt till civilingenjör nu till höst men ifall jag inte kommer in så har jag funderat på Polen. Vill veta om det är värt sina 500 000, och att spendera sex år i Polen kan vara påfrestande, vad tycker du? Tacksam för svar! /Sofia E-mail: oxen84@hotmail.com

Ang: Sommarpraktik i Sverige
2006-06-26 08:52   Calle
Hej Jag pluggar i Gdansk just nu och man lär sig väldigt mycket för de har väldigt höga krav på oss. Men det är enbart självstudier man har ingen nytta av alla lektioner man måste gå på, de är inte tillräckligt bra att man skulle kunna lära sig något på dem. Sen är det Polen, man måste hålla sig vän med professorn för det finns inga regler, han kan kugga vem han vill. Men vill man gärna bli läkare och är redo att kämpa för det så är det bara att börja läsa. Det man bör veta är att det är väldigt många som kuggar och måste läsa om ämnen eventuellt hela året och de kommer bli tuffare och tuffare med detta då fler och fler kommer in. Jag gjorde intagningsprov men alla kom in här i Gdansk. Tror det har blivit tuffare nu. Provet är svårt, engelskan är lurig och man måste kunna alla formler och så utantill. Den socialabiten är inget att oroa sig för. Det finns en massa kul folk här nere och jag gissar nästan på att man kan ha roligare i Polen än Sverige när man studerar då man har råd att göra det som en svenskstudent aldrig skulle ha. Lycka till med ditt val

Ang: Sommarpraktik i Sverige
2006-08-12 01:17  
Hej! Får man göra sommarpraktiken i Sverige?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀